StoryEditor

Rozvoj priameho marketingu na Slovensku

03.12.2003, 23:00
Situácia na Slovensku v oblasti uplatňovania priameho marketingu je podobná realite okolitých krajín. Trh je v permanentnom vývoji a len postupne dosahuje úroveň krajín Európskej únie. Je to zároveň výzva pre organizácie, ktoré chcú dlhodobo pôsobiť na tomto trhu a využiť evidentný priestor na ďalšiu expanziu.

Mnoho organizácií si všíma nové marketingové možnosti umožňujúce ich budúci rozvoj na trhu so silnejúcou konkurenciou. Informačné a komunikačné technológie podporili nástup priameho a interaktívneho marketingu, urobili ho dostupným a nevyhnutným.


Mgr. Peter Štarchoň, PhD., je vysokoškolský pedagóg na Fakulte managementu Univerzity Komenského v Bratislave. Vo svojej vedeckej a pedagogickej činnosti sa venuje problematike priameho, medzinárodného a bankového marketingu.


Priamy marketing je proces interaktívnej marketingovej komunikácie využívajúci dostupné komunikačné médiá a umožňujúci merateľný ohlas so zámerom vytvorenia dlhodobých, obojstranne výhodných výmenných vzťahov medzi organizáciou a individualizovanou cieľovou skupinou. Jeho význam narastá vzhľadom na snahu kontinuálne identifikovať špecifické, individuálne potreby zákazníkov, ako i hľadanie nových distribučných a komunikačných kanálov. Priamy marketing je vo svojej podstate transparentný, merateľný, testovateľný, flexibilný a účinný prostriedok defenzívneho i ofenzívneho pôsobenia na trhu. Stáva sa využiteľným na komplexné marketingové programy a stratégie. Zákazník totiž nie je zdrojom okamžitého profitu, ale dlhodobej stability a uplatnenia sa na trhu. Zákazník si vyberá, komu bude venovať svoju pozornosť a on rozhoduje o vytváraní vzťahu s predajcom produktov či poskytovateľom služby a jeho úspechu na trhu. Priamy marketing umožňuje udržať si existujúcich zákazníkov, vytvoriť si stálych, lojálnych a následne identifikovať profitabilných zákazníkov. Ukazuje sa, že len ak sa organizácii podarí vytvoriť dlhotrvajúci vzťah k zákazníkovi, má tie najväčšie predpoklady na úspešné napredovanie do budúcnosti.
Uvedené skutočnosti v marketingovej komunikácii vedú k uplatňovaniu nového prístupu - integrovanej marketingovej komunikácie a integrovaného databázového marketingu. Dôraz sa musí klásť na nepretržité získavanie nových poznatkov a ich uplatňovanie v praxi. Dôležité sú skúsenosti a schopnosť organizácií odhaliť životaschopné postupy a myšlienky. Marketingová komunikácia a využívanie jednotlivých nástrojov priameho marketingu majú byť vždy šité na mieru zákazníkov.
Nové myslenie v oblasti marketingu a priameho marketingu má za následok zameriavanie sa do väčšej miery na efektivitu a výkon. Pre mnohé organizácie na Slovensku to znamená prijať nové marketingové trendy založené viac na riešení konkrétnych problémových situácií a ich predvídaní, než na tradičných marketingových funkciách. Predpokladom ďalšieho rozvoja priameho marketingu je, aby samotní zákazníci a spotrebitelia akceptovali nové trendy, ktoré budú v súlade s ich individuálnymi právami a budú vychádzať zo spoločenskej zodpovednosti a etických aspektov jednotlivých organizácií využívajúcich priamy marketing.
Efektívne uspokojovať potreby všetkých zákazníkov rovnakým spôsobom je čoraz namáhavejšie. Význam priameho marketingu a miery jeho využívania nepochybne vzrastie. V mnohých aspektoch môže predstavovať kľúčovú úlohu v činnosti čoraz väčšieho počtu organizácií, ktoré si uvedomujú potrebu vyššej individualizácie vzťahov so zákazníkmi. Úspešné organizácie budú musieť vo svojej podnikateľskej filozofii vychádzať zo základov marketingovej koncepcie, v zmysle prostriedku budovania mostov medzi potrebami zákazníkov a stratégiou firmy v kombinácii s novými možnosťami, ktoré prináša priamy marketing. Otázne je, či a do akej miery využijú organizácie možnosti ponúkané priamym marketingom vo svojich marketingových stratégiách.

Pripravujeme: Ing. Gabriela Bartáková, PhD.: Riadenie vzťahov so zákazníkmi v organizácii

01 - Modified: 2002-11-18 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Ropné koncerny hrajú poker o Irak
menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
26. december 2025 15:13