Ako spravodlivo rozpočítať náklady na spoločné priestory a zariadenia v dome? O tom rozhodujú vlastníci bytov i nebytových priestorov, buď hneď pri odsúhlasení zmluvy o výkone správy, alebo neskôr, hlasovaním na schôdzi vlastníkov. Výsledok hlasovania nadpolovičnej väčšiny vlastníkov sa potom musí premietnuť aj do ročného vyúčtovania nákladov za uplynulý rok. Môže sa tak stať, že jednotlivé služby a náklady na ne sa môžu rozpočítať buď podľa plochy bytu, spoluvlastníckeho podielu alebo počtu osôb. Nezabudnite preto hlásiť každý prírastok do rodiny, alebo naopak, keď sa niekto z rodiny odsťahuje.
Teplo
V spoločných priestoroch, ako je chodba, kočikáreň, práčovňa či sušiareň, sa rozpočítavajú náklady na osvetlenie, ich upratovanie a vykurovanie. Náklady na vykurovanie spoločných priestorov sa rozpočítavajú medzi všetkých vlastníkov, a to podľa veľkosti ich spoluvlastníckeho podielu. „Aj na tých vlastníkov, ktorí majú individuálne vykurovanie,“ potvrdzuje Otília Leskovská zo Združenia spoločenstiev vlastníkov bytov.
Rozpočítavanie nákladov na teplo na vykurovanie či ohrev teplej vody sa musí riadiť vyhláškou ÚRSO. Problémom môžu byť prípadné tepelné straty v nebytových priestoroch v bytovom dome, ktoré môžu byť vo vlastníctve inej osoby alebo firmy či mesta a vyhláška ich nezohľadňuje. Vtedy sa spotreba za dom, vrátane strát v nebytových priestoroch, rozráta na všetkých vlastníkov.
Osvetlenie a výťah
Spotrebovaná elektrina na osvetlenie chodieb, vchodu či pivničných priestorov sa obvykle rozpočítava na osoby alebo na byty. Iný režim sa osvedčil pri nákladoch na výťah. Zákon ani vyhláška neprikazujú, aby prevádzku výťahov financovali všetci vlastníci. Je to vždy na rozhodnutí vlastníkov, koho vylúčia z platenia, zhodujú sa správcovia. Môžu to byť obyvatelia bývajúci na prízemí alebo na vyvýšenom 1. poschodí, kde výťah nestojí. Aj preto sa až v 95 percentách prípadov náklady na prevádzku výťahov určujú na osoby. „Lenže výťah patrí k príslušenstvu domu a všetci vlastníci sú jeho podielovými spoluvlastníkmi. Preto jeho servis a údržbu musia hradiť z fondu opráv všetci,“ argumentuje Andrej Jurikovič zo Spokojného bývania.
Upratovanie je už služba, ktorú si môžu zabezpečovať vlastníci sami vo vlastnej réžii a nestojí ich nič. Ak si ju objednáte na základe zmluvy alebo dohody, tak sa vo vyúčtovaní určite objaví, zvyčajne na osoby, ale v praxi sa osvedčilo aj rozpočítanie na byty. Do tejto služby môžete zahrnúť aj zimnú údržbu priľahlých chodníkov a vstupných priestorov do domu. „Do nákladov sa potom započítava odmena za upratovanie, čistiace prostriedky, spotreba teplej i studenej vody na upratovanie či posypová soľ,“ spresňuje Leskovská.
Keďže zo zákona je správca povinný zabezpečiť aj havarijnú službu pri poruchách v bytoch, spoločných priestoroch či zariadeniach, mala by byť súčasťou zmluvy a objaviť sa vo vyúčtovaní. Obvykle sa náklady na ňu rozdelia medzi byty. Rozhodli ste sa ako vlastníci chrániť voči proti škodám, ktoré môžu vzniknúť na spoločných častiach a zariadeniach domu? Potom náklady na poistenie domu sa rozpočítajú podľa veľkosti spoluvlastníckeho podielu.
Komín a anténa
Hoci je to už pomaly rarita, ale spoločným zariadením domu môže byť ešte aj televízna anténa. Všetci vlastníci musia platiť za jej údržbu, opravy a rozšírenie televíznej ponuky. Náklady sa rozpočítajú na byty. Ak už je v dome inštalovaný káblový alebo satelitný príjem televízneho signálu, za spoločnú anténu platiť nemusíte, ak ste si na schôdzi odsúhlasili jej vyradenie z prevádzky.
Náklady na čistenie a kontrolu komínov sa obvykle rozpočítavajú na byty, ak sú vykurované pieckami, alebo ak sú v bytoch kozuby. Ak ste si v dome vybudovali vlastnú kotolňu s novým komínom, pričom staré komíny sa už nevyužívajú, nemusíte za ne viac platiť. Stačí sa dohodnúť na ich odstavení, a teda nemali by ste za ne platiť. Náklady na vykurovanie z vlastnej kotolne sa zase rozpočítajú na štvorcové metre alebo podľa pomerných rozdeľovačov.
Tip HN
Priebežne nahlasujte zmeny v počte užívateľov bytu. Má to vplyv na výpočet nákladov za služby, ktoré sa účtujú podľa takzvaných osobomesiacov. Čím menej osôb, tým nižšie náklady.
Osobomesiace = počet osôb v byte v jednotlivých mesiacoch a ich sumár za celý rok
