StoryEditor

Swarovski aj Lagerfeld. Cola je in

20.05.2011, 00:00

Michal Bača je na prvý pohľad obyčajný gymnazista, ktorého čaká na budúci týždeň maturita. A bol by to aj "bežný" mladý chalan (primerane drzý, dostatočne veselý a príjemne inteligentný), keby v roku 2006 náhodou nenašiel v komore starú fľašku od kokakoly z 80. rokov. "Bol som prekvapený tým, ako vyzerala. Uvedomil som si, ako sa zmenila. Logo je síce rovnaké, ale dizajn bol iný. Tak som si povedal, že si ju odložím." Takto nevinne sa začal príbeh, na konci ktorého je dnes najväčší zberateľ slávneho nápoja na Slovensku. Doma má vystavené tri stovky jedinečných fliaš z rôznych kútov sveta.

Červeno-biely svet
Ihlou v kope sena je Michal len u nás. Vo svete je ich viac. Vytvárajú si vlastný svet, združujú sa na Facebooku, vymieňajú a kupujú fľašky cez ebay, informujú sa navzájom o novinkách na "červeno-bielom" trhu. Aby vedeli, kde čo vyšlo a čo treba mať. A ,samozrejme, aj tu platí jednoduchá matematika: čím menej vyrobených kusov, tým vyššia cena.

Michal sa osobne pozná s desiatkami svetových zberateľov. Aj keď to znie neuveriteľne, každý rok sa organizujú svetové výstavy, kde si každý zoberie niečo zaujímavé a vymieňa. Každý rok sa takto vystavuje okolo milión fliaš. V júni sa chystá na výstavu do Nemecka.

Ázia, "to" chce viac
Najviac zberateľov je z Ázie (vedie Malajzia a Thajsko). "Oni majú aj auto kokakola, byt majú naprataný fľaškami. Venujú tomu celý život. U mňa je to zatiaľ v poriadku," vtipkuje Michal. Polovicu fľašiek kúpil, polovicu vymenil. A výdatne mu v tom pomáha aj americký ebay. V poslednom čase zbiera najmä plné fľašky -- logicky -- majú vyššiu hodnotu. A ak aj vás zaujíma, či vydrží kola, odpoveď je jasná: "Mám aj štyridsaťročné, ale aj tie sa držia. Niektoré sú trošku priesvitné, ale to sa stratí," smeje sa.

Caribic a iné perly
Fantázii sa medze nekladú ani v ríši americkej koly. Michal si najviac cení fľašku vyzdobenú krištálikmi od Swarovského. Jej hodnota je okrem kamienkov v tom, že mu ju zdobil sám dizajnér Johnny Rocket a fľašu má aj s venovaním a podpisom (tá je v jeho zbierke aj najdrahšia).

Medzi jeho ďalšie zberateľské klenoty patria kusy zo 60. výročia otvorenia továrne v Karibiku či z výročia spoločnosti v Číne. Takýto koníček nie je však vôbec lacný špás. Najdrahšie kokakoly stoja aj okolo tisíc eur. Áno, čítate správne. Pre neho sú najcennejšie limitované edície, ktoré vnikajú pri otvorení novej továrne.

Fasion cola
Najviac fantázie majú podľa neho fľašky z Ázie. Vydávajú ich veľa a mnohí pre ne šalejú. Zaujímavosťou je, že Francúzsku a Taliansko vyrábajú napríklad aj fasion súpravy. Michal má jednu čierno-bielu fľašku, na ktorej pózuje legendárny módny návrhár Karl Lagerfeld.

U nás je to bieda. "Ľuďom asi nezáleží na vzhľade. Slovenskú kokakolu nevidieť, inde robia krajine meno, tu sa tento marketingový ťah nevyužíva."
Mladý chalan nie je však "len" zberateľom, kola mu chutí. Teda väčšinou, lebo teraz má problém: po šiestich rokoch sa u nás vydala špeciálna hokejová limitovaná edícia a hneď sa ozvali svetoví zberatelia. "Asi 120 fliaš sme vypili, potom nejaké distribuovali kamarátom na party, ale ostatné sme vyliali," smeje sa. Ku konkurencii kupovať nejde.
Ani v extrémnych prípadoch, keď som smädný, nič iné nepijem. Radšej vydržím."

Jeho snom je mať originálnu fľašku z každej krajiny. Nevidí to ako problém. O šesť rokov by mal mať za sebou vysokú školu a kompletnú zbierku. Ako jediný na Slovensku. Ako jeden z mála na svete.

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
25. apríl 2024 01:22