Podnikatelia, ktorí majú vo svojich prevádzkach elektronické pokladnice, musia sa mať na pozore. Daňové úrady zvýšili počet kontrol. Ich intenzita bude od prvého januára stúpať, lebo od tohto termínu musia živnostníci a firmy povinne používať iba fiškálne elektronické pokladnice. „Kontrolóri daňových úradov vykonali za tri štvrťroky tohto roku viac ako 14-tisíc previerok zameraných na preverenie používania elektronických registračných pokladníc. Uložili pokuty 500-tisíc eur,“ informovala hovorkyňa Daňového riaditeľstva Gabriela Dianová. Oproti rovnakému obdobiu vlaňajška sa tak intenzita previerok u podnikateľov zvýšila až o 40 percent. Doteraz ich museli používať len živnostníci a firmy, ktoré začali podnikať v tomto roku. Od januára to však platí aj pre tých, ktorí podnikajú už dlhšie a doteraz používali pokladnicu bez fiškálnej pamäte.
Risk nemusí byť zisk
Aké chyby robia živnostníci a malé firmy najčastejšie? Podľa Dianovej sa najviac vyskytujú prípady, keď predajne či prevádzky služieb elektronickú pokladnicu vôbec nepoužijú alebo zákazníkovi nevydajú z nej doklad o zaplatení. V prípade nepoužitia pokladnice im hrozí pokuta od 330 do 3 300 eur a ak nevydajú zákazníkovi „bloček,“ tak od 30 do 330 eur. Ak daňová kontrola zistí opakovanie nedostatku, sadzba sa zvyšuje minimálne o dvojnásobok. Konkrétna výška pokuty závisí hlavne od dôsledkov, ktoré takéto správne delikty môžu mať napríklad na výber daní. Medzi najčastejšie prehrešky patrí aj úmyselné vyradenie elektronickej registračnej pokladnice z prevádzky, porušenie jej plomby, nezaevidovanie platby, zanedbanie údržby pokladnice, nenahlásenie jej poruchy servisnej organizácii atď.
Pracovníci daňových úradov sa pri kontrolách stretávajú aj s prípadmi, keď podnikatelia nedovolene zasiahli do konštrukcie elektronickej pokladnice. Chceli tak zmeniť údaje o tržbách, krátiť dane, prípadne vydávať duplicitné doklady pre iné daňové subjekty, ktoré by ich využili vo svojom účtovníctve na fiktívne znižovanie príjmov, ale aj daní. „Na základe týchto zistení Daňové riaditeľstvo vypočítalo predpokladaný daňový únik. Nepovolenými zásahmi do elektronickej registračnej pokladnice spôsobia ročne podnikatelia a servisní technici daňové úniky vo výške pätnásť miliónov eur,“ informovala Dianová.
Starosti sú rôzne
S akými chybami sa najčastejšie stretávajú pri používaní fiškálnych pokladníc servisní technici a ekonómky, ktoré robia podnikateľom účtovníctvo? Podľa živnostníka Juraja Pateka, ktorý montuje do pokladníc fiškálne pamäte a školí ich majiteľov, najväčším problémom je „nesprávne nahodenie tovaru do pokladnice“. Mnohí ho potom nedokážu stornovať. Ak sa im to stane, najčastejšie sa to snažia riešiť telefonovaním technikovi, aby im poradil. „Ide o pomerne jednoduchú ,operáciu,´ ale keď ju dlhší čas nerobia, tak zabudnú, čo majú na pokladnici stlačiť,“ vysvetlil Patek.
Podľa Petra Brezovana z firmy Svet pokladní podnikatelia majú však viac problémov s legislatívou a s ňou spojenými povinnosťami, ako s ovládaním pokladnice. Prekvapuje ich napríklad mesačná uzávierka. V minulosti sa musela robiť, teraz už nie. „Pri fiškálnej pokladnici netreba robiť mesačnú uzávierku. Pre potreby účtovníctva poskytuje každá fiškálna pokladnica možnosť intervalovej uzávierky. To znamená, že dátumom si môžu ohraničiť obdobie, za ktoré si urobia uzávierku,“ pripomenul Brezovan.
Účtovanie s pokladnicou
Poradkyňa Združenia podnikateľov Slovenska Jaroslava Lukačovičová tvrdí, že podnikatelia budú mať viac starosti s „papiermi“ ako s ovládaním pokladnice. Živnostníkov a malé firmy upozorňuje, aby pri používaní fiškálnych pokladníc nezabúdali, že ak prijímajú cez pokladnicu tržby, tak po prvom januári 2012 musí byť v nej zaevidovaná aj úhrada faktúr. Po prvom januári je tržbou aj platba prijatá ako preddavok. V tomto prípade pripojí podnikateľ k vystavenej faktúre aj pokladničný doklad. „Z dokladu musí byť zrejmé, že ide o úhradu faktúry, preto sa odporúča uvádzať na ňom aj číslo faktúry,“ pripomenula Lukačovičová.
Ekonómka Júlia Mucsková zasa upozorňuje, že podnikatelia si musia dať pozor na knihu elektronickej registračnej pokladnice, ktorá musí byť umiestnená na predajnom mieste. „Daňová kontrola si v prvom rade pýta práve knihu pokladnice. Musia v nej byť uvedené identifikačné čísla pokladnice, údaje daňového úradu a servisného technika. Podľa toho kontrola zistí aj pôvod a vek elektronickej pokladnice,“ vysvetlila Mucsková.
Aká pokladničná kniha?
Spolu s prijatím zákona o elektronických registračných pokladniciach sa zmenil aj vzhľad pokladničnej knihy.
Ani niektorí predajcovia tlačív a kancelárskych potrieb v tom však nemajú celkom jasno. Ako má takáto kniha vyzerať? Mala by obsahovať aj identifikačné údaje podnikateľa, záznamy daňového úradu, ktoré sú uvedené na samostatnej strane, mala by mať miesto pre záznamy podnikateľa pre prípad prerušenia prevádzky a aj pre záznamy servisnej organizácie. Zvyčajne už neobsahuje strany na lepenie pások dennej uzávierky.
