Oblasť outsourcingu je v posledných niekoľkých rokoch čoraz viac v centre záujmu širokej podnikateľskej verejnosti. Príčinou nie je len narastajúci objem kontraktov v tejto oblasti, ale predovšetkým narastajúci význam úlohy outsourcingu ako strategického nástroja a zdroja konkurenčnej výhody pre spoločnosti. Tento vývoj je dôsledkom súčasnej premeny sveta, charakterizovanej prenikaním informačných technológií do všetkých oblastí nášho života, globalizáciou a masívnym nástupom internetu a elektronického podnikania. Väzby s okolím, vzájomné partnerské a kooperačné vzťahy, podnikateľské procesy presahujúce klasické hranice podnikov, narastajúca potreba mnohých nových zručností a spôsobilostí, narastajúce a zrýchľujúce sa tempo hospodárskych, sociálnych a technologických zmien, to všetko dnes núti podniky použiť celkom iné spôsoby podnikania a nové spôsoby riadenia spoločností.
VČASNÁ REAKCIA
Dobre a rýchlo reagovať v dnešnom zložitom podnikateľskom prostredí znamená reagovať súčasne v niekoľkých aspektoch podnikania. Úspešná zmena (reakcia na zmenu) musí vždy bezpodmienečne obsahovať tri všeobecne známe zložky -- ľudí, procesy a technológie. Aby sme však dosiahli trvalú zmenu musíme ísť oveľa hlbšie a riešiť aj otázku správania sa ľudí, ktorá sa odvíja od používaných spôsobov merania a metrík v spoločnosti a tie vychádzajú zo všetkých zložiek firemnej kultúry. Dosiahnuť trvalé a hlboké zmeny vyžaduje teda oveľa širšie a dlhodobejšie úsilia (v ideálnom prípade 2 až 3 roky, zvyčajne však viac ako 5 rokov). Z tohto pohľadu dnešní manažéri nemajú priveľa možností okamžite zmeniť všetky uvedené aspekty podnikania.
Jedným z vhodných a účinných spôsobov je skutočná transformácia podnikania (Peter Bourke, prezident Spherion Outsourcing: "Veľké zvýšenie výkonnosti spoločnosti možno docieliť iba prostredníctvom transformácie podnikania".).
Outsourcing je jedným z nástrojov, ktorý takýto typ riešenia ponúka. Dokáže v spoločnosti uvoľniť potenciál viazaný v oblastiach, ktoré nepatria medzi kľúčové. Na druhej strane vhodnou voľbou spôsobu použitia outsourcingu a správnym výberom partnera posilní kľúčové spôsobilosti spoločnosti a jej konkurenčné výhody. V konečnom dôsledku práve outsourcing umožňuje spoločnostiam rýchlym spôsobom transformovať existujúci spôsob podnikania a dosiahnuť zmeny (reakcie na zmeny) i v tých prípadoch, keď by štandardný spôsob vyžadoval niekoľko rokov dôslednej práce.
VÝZNAM OUTSOURCINGU
Význam outsourcingu v dnešnom prostredí podčiarkujú aj výroky niektorých známych osobností a renomovaných inštitúcií. Známy autor James Brian Quinn (Dartmouth College) pokladá outsourcing za "...jednu z najväčších zmien v štruktúre organizácií a priemyselných odvetví v uplynulom storočí." Podobne Harvard Business Review zaradil outsourcing na zoznam najlepších a najvýznamnejších podnikateľských myšlienok za posledných 100 rokov. Dun&Bradstreet odhaduje, že globálny trh outsourcingu dosiahne už čoskoro hodnotu 1 bilión USD, kým Outsourcing Research Council proklamuje, že typický manažér bude vynakladať jednu tretinu svojho rozpočtu práve na aktivity zabezpečované pomocou outsourcingu.
DNEŠNÁ REALITA
Predovšetkým treba zdôrazniť, že v súčasnosti výrazne prevládajú operatívny a taktický pohľad na outsourcing. Tento fakt má významný vplyv na spôsob rozhodovania manažmentu v otázkach využitia outsourcingu pre napĺňanie podnikových cieľov. Spoločnosť Michael F. Corbett & Associates, Ltd. prezentovala na konferencii "2002 Outsourcing World Summit" závery prieskumu zameraného na nájdenie odpovede na základnú otázku: "Prečo spoločnosti outsourcujú?" Výsledky prieskumu sú zhrnuté v priloženom grafe.
TRI PRIORITY
Medzi tri najvyššie priority dnešného manažmentu patrí znižovanie nákladov (35 %), sústredenie sa na kľúčové aktivity podnikania (32 %) a budovanie variabilnej štruktúry nákladov (13 %). Dovedna 80 % rozhodnutí v prospech outsourcingu spadá do oblasti operatívneho a taktického riadenia.
Outsourcing sa v týchto prípadoch prevažne realizuje odpredajom existujúcich aktív spoločnosti externému poskytovateľovi služieb s cieľom ich následného vyššieho využitia zabezpečovaného špecialistami poskytovateľa. Výsledkom je potom lepšie využitie kapitálu a prípadné prínosy v kvalite, produktivite a výkone.
Outsourcing rovnako možno využiť ako nástroj pre transformáciu existujúcej štruktúry fixných nákladov na náklady variabilné. Cieľom je previazať výdavky niektorých podnikových činností na príjmovú stránku spoločnosti a docieliť tak dynamické správanie spoločnosti v súlade s dynamikou podnikateľského prostredia.
K úspešnosti podnikania patrí okrem znižovania nákladov aj schopnosť sústrediť sa na vlastný kľúčový business. Dnešné podnikateľské aktivity sú veľmi komplexné. Zabezpečovať vlastnými silami všetky potrebné zručnosti a nevyhnutné know-how je dnes pre tieto aktivity celkom nemožné. Naopak, je nevyhnutné sústrediť všetku energiu na tie aktivity, ktoré vytvárajú najväčšiu hodnotu pre zákazníkov.
ČO UKÁZAL PRIESKUM
Z prieskumu vyplýva, že manažment podnikov zatiaľ nedocenil strategický aspekt outsourcingu. Prevažné využitie sa dnes sústreďuje na oblasť znižovania nákladov, čomu zodpovedajú i dosiahnuté obmedzené efekty, ktoré outsourcing prináša outsourcovaným spoločnostiam. Paradoxom je skutočnosť, že v rámci prieskumu uvádzali niektoré spoločnosti zámer odstúpiť od outsourcingu z dôvodov zníženia nákladov (pričom zníženie nákladov je najčastejším dôvodom pre outsourcing). Tempo rastu trhu outsourcingu sa v nadchádzajúcich rokoch odhaduje na 19 % ročne.
HLAVNÉ SMERY
Niečo sme už naznačili v úvode. V budúcnosti sú pred nami dva hlavné smery -- BPO -- Business Process Outsourcing a jeho rozvinutá verzia Offshore Outsourcing. Obraz budúcnosti dopĺňa nový jav -- prenikanie outsourcingu aj do oblastí, ktoré sa zdali byť pre externé subjekty nedotknuteľné. Typickým a najvýraznejším predstaviteľom tohto nového smeru je outsourcing informačného manažmentu.
BPO Business Process Outsourcing -- nástroj transformácie podnikania a teda nástroj na dosiahnutie významných ekonomických prínosov. Vo viacerých prípadoch ide aj o vhodný nástroj na presadenie zmeny vo firme, alebo zabezpečenie rýchlej reakcie na zmeny v podnikateľskom prostredí.
Outsourcovanie procesov spoločnosti sa začína preverením procesov, ktoré zabezpečujú podnikateľské aktivity, prípadne vytvárajú organizačné jednotky spoločnosti. Ďalším krokom je spolupráca so špecializovaným poskytovateľom týchto služieb a rozdelenie procesov na tie, ktoré budú predmetom reengineeringu, a na tie, ktoré sa stanú záležitosťou outsourcingu. Vlastníkom outsourcovaných procesov sa stáva poskytovateľ, ktorý je tiež zodpovedný za ich stabilitu, spôsobilosť, výkonnosť a kvalitu.
Offshore Outsourcing -- je pokročilou formou outsourcingu podnikateľských procesov, výsledkom globalizácie ekonomiky a dôkazom vzájomného prepojovania svetového obchodu. Celý svet sa stáva zásobníkom možných poskytovateľov najrozličnejších služieb, ktorých výber nie vždy určuje cena pracovnej sily (ako by sa mohlo na prvý pohľad zdať), ale viacero iných kritérií. Dostupnosť služieb sa zabezpečuje prostredníctvom všade prítomnej počítačovej siete. Medzi najúspešnejších poskytovateľov offshore služieb patria napríklad Kanada, Holandsko, Austrália ...
KRITÉRIÁ
Príklady kritérií pre výber vhodného poskytovateľa outsourcingu:
Nízke náklady -- nie iba pre cenu pracovnej sily, ale aj z hľadiska daňovej úľavy, či ekonomickej ponuky...
Kvalifikovaná pracovná sila -- India (ročne vychádza zo škôl 125 000 softvérových inžinierov), Singapúr (vláda podporuje študentov, ktorí sa venujú kvalifikáciám požadovaným zahraničnými spoločnosťami) ...
Vysoká kvalita služieb -- z 37 spoločností na celom svete, ktoré dosiahli najvyšší stupeň modelu procesného dospievania (úroveň 5. v modeli CMM -- Capability Maturity Model) 21 sídli v Indii.
Vyššia produktivita -- typický pracovný deň v Indii má 9 hodín, bežne sa pracuje i v sobotu.
Podobne by bolo možné pokračovať ďalej, nie je to však účel tohto článku. Dôležité je uvedomiť si, že tento spôsob outsourcingu zavádza do rozhodovania manažmentu nové prvky, ktoré často odrážajú špecifiká jednotlivých územných oblastí a rôznorodosť kultúrnych prostredí.
Dosiaľ získané skúsenosti z offshore outsourcingu ukazujú, že na outsourcovanie sú vhodné procesy, ktoré sú robustné, stabilné a nie sú príliš závislé od podnikateľských aktivít. Veľmi vhodné sú procesy z oblasti financií a administratívy, riadenia vzťahov so zákazníkmi, informačných technológií a niektoré procesy z oblasti riadenia ľudských zdrojov.
Medzi najznámejšie príklady využitia offshore outsourcingu patria skúsenosti spoločností British Petroleum (outsourcing financií a účtovníctva), American Express, Citibank, Motorola, Compaq (dnes HP), Microsoft...
Outsourcing informačného manažmentu
Mnoho spoločností už dnes využíva outsourcing na zabezpečenie špecializovaných výskumov, analýz a prieskumov trhu. V prevažnej väčšine však ide o časti informačného manažmentu zameraného na externé a obecne dostupné informácie. Spracovanie a údržba interných zdrojov informácií zostáva stále pre väčšinu externých subjektov nedosiahnuteľná.
Čo nás čaká?
Posúďte sami:
Ř Prieskumy naznačujú, že pracovníci strávia priemerne 25 -- 35 % svojho času hľadaním potrebných informácií namiesto toho, aby pracovali na strategických projektoch a podnikateľských príležitostiach (MetaGroup, august 2001).
Ř Takmer 90 % globálnych spoločností uvádza, že ich konkurencieschopnosť negatívne ovplyvňujú problémy súvisiace so spracovaním informácií (2001, celosvetový prieskum spoločnosti Gartner).
Ř Spoločnosti Fortune 500 stratia v roku 2003 31,5 miliardy USD v dôsledku neschopnosti rýchlo nájsť potrebné znalostné zdroje (IDC, január 2001).
Ř Odborníci očakávajú, že v roku 2010 sa objem dostupných informácií bude zdvojnásobovať každých 11 hodín ! (MIT štúdia).
ZNALOSTI VŠETKÝCH
Význam informačného a znalostného manažmentu netreba ďalej zdôrazňovať. Pre dnešné podniky sú informácie a znalosti všetkým. Rýchlosť spracovania informácií a ich premena na znalosti sú základným prvkom konkurencieschopnosti spoločností. Paradoxom súčasnosti je, že s rastom objemu a dostupnosti informácií klesá naša schopnosť správne informácie nájsť a spracovať. Outsourcing informačného manažmentu sa stáva nevyhnutnosťou a špecializovaný partner v tejto oblasti sa stáva skutočným aktívom spoločnosti.
Outsourcing dnes patrí medzi základné manažérske nástroje a takto s ním treba aj zaobchádzať. Ide o nástroj predovšetkým strategický a v tomto smere jeho význam ďalej porastie. Správne využitie outsourcingu vyžaduje i zodpovedajúce myslenie manažmentu, schopnosť "vidieť za roh", predchádzať zmenám a akceptovať ich a predovšetkým využívať outsourcing na zabezpečenie trvalého zvyšovania výkonnosti spoločnosti.
StoryEditor