Štvorprúdovú diaľnicu postavili družstevníci zo Slušovíc tesne pred návštevou vtedajšieho prvého muža Sovietskeho zväzu Michaila Gorbačova. Stavalo sa hekticky, na povolenia sa nepozeralo. Podľa katastrálnych máp to boli len poľné cesty.
Gorgačovka, podľa prezývky domácich, patrí k dedičstvu Čubovho impéria, s ktorým sa úrady dodnes nevyrovnali -- cesty vedú cez súkromné pozemky, mnohé stavby stále nie sú vyznačené v katastrálnych mapách.
"Vtedy sa tu stavalo veľmi rýchlo. Povolenia sa zháňali, až keď stavba stála. Okrem gorgačovky nie sú v poriadku ani dokumenty k dostihovej dráhe," potvrdzuje zástupca starostu Slušovíc František Pavelka.
Dostihovú dráhu, ktorá ponúkala miesta pre tridsaťtisíc divákov a šesťtisíc áut, družstvo budovalo štyri mesiace a bola v Československu prvá, ktorá sa pýšila sklopenými zákrutami. Pre voľakedajšiu pýchu Slušovíc sa dnes využitie hľadá ťažko.
"Škoda, že družstvo namiesto banky či administratívnej budovy viac neinvestovalo do kultúry či šitia. Nemuseli by sme teraz zháňať milióny napríklad na rekonštrukciu sokolovne," povzdychne si Pavelka.
Ukazuje sa tak i druhá tvár dedičstva agrokombinátu. Z kedysi bezvýznamnej obce je v súčasnosti mesto, ktoré sa hrdí nízkou nezamestnanosťou a nebývalým počtom podnikateľov. Štatistiky z roku 2000 zaraďujú Slušovice na tretie miesto v okrese v počte zaregistrovaných právnických osôb, pričom veľkosťou patrí až na desiate. Vďaka tomu je v meste nezamestnanosť sedempercentná, a to je pod regionálnym priemerom.
StoryEditor
Dedičstvo kedysi prosperujúceho družstva má dvojakú tvár
Štvorprúdovú diaľnicu postavili družstevníci zo Slušovíc tesne pred návštevou vtedajšieho prvého muža Sovietskeho zväzu Michaila Gorbačova. Stavalo sa hekticky, na povolenia sa nepozeralo. Podľa katastrálnych máp to boli len poľné cesty.