Hoci je financovanie lízingu jednoduché, firmy, ktoré si takto obstrávajú autá, stroje a zariadenia, robia pri ňom chyby - hovorí Juraj Ebringer. Hlavne v tom, že "lízingovkám" neposkytnú o sebe úplné a presné, informácie, čo tento spôsob obstarania tovaru komplikuje. Lízingovér firmy sú však kreatívne a vedia sa klientom prispôsobiť.
Aké sú vaše skúsenosti s drobnými podnikateľmi a firmami? Dokážu dodržať zmluvy a platiť nájom za autá, alebo to často vzdajú?
Platobná disciplína podnikateľov je v tomto roku výrazne lepšia ako v prechádzajúcich dvoch rokoch. Je to ovplyvnené viacerými faktormi. Napríklad celkovým zlepšením ekonomickej aktivity koncom minulého a začiatkom tohto roku. Ďalším faktom je, že veľká väčšina spoločností, ktoré neboli schopné splácať svoje záväzky, skončila svoju činnosť, prípadne už v rokoch 2009 a 2010 vrátila financované a ešte nesplatené vozidlá. Kvôli zhoršeniu ekonomického vývoja u nás, ale aj v celej eurozóne, dá sa očakávať, že v nasledujúcom období sa situácia zhorší.
Aké chyby robia a čoho by sa mali podnikatelia vyvarovať, ak si chcú vziať auto na lízing?
Platí zásada, že pri uzatváraní zmluvy je pre lízingové spoločnosti rozhodujúca úplnosť a správnosť poskytnutých údajov a informácií. Lízingové firmy sú veľmi kreatívne a dokážu sa prispôsobiť potrebám svojich zákazníkov. Financovanie lízingu je mimoriadne jednoduché a administratívne nenáročné. Spolupráca lízingových spoločností zjednodušuje proces preverovania a schvaľovania obchodných zmlúv.
Ako sa vyvíja situácia na trhu s lízingom osobných automobilov? Ovplyvnila ho finančná kríza?
Financovanie osobných áut prostredníctvom finančného a operatívneho lízingu narástlo počas prvého až tretieho štvrťroku 2011 medziročne o 16,5 percenta. Počet lízingom obstaraných vozidiel sa zvýšil o štyri percentá. Finančný lízing rástol miernejšie ako operatívny, ktorý však "ťahal" zvýšený dopyt podnikateľov po vozidlách.
Takže kríza sa zatiaľ neprejavila?
Tohtoročný, pomerne vysoký medziročný rast je ešte dôsledok bývalého pokrízového oživovania ekonomiky. Na začiatku tohto roka výrazne rástlo financovanie podnikateľských komodít. Od začiatku druhej polovice tohto roka však klesá medziročný predaj nových osobných vozidiel. K tomu sa od septembra pridružil aj pokles nákupov cez lízing podnikateľmi. Keďže lízingový trh je nadviazaný na vývoj ekonomiky, jeho ďalší vývoj bude tento trend priamoúmerne ovplyvňovať.
Koľko osobných vozidiel sa v tomto roku poskytlo klientom prostredníctvom lízingu?
Od januára do konca septembra prefinancovali členské spoločnosti našej asociácie viac ako 13,5-tisíca osobných vozidiel. Z toho nových bolo 12,5-tisíca a zhruba tisíc už jazdených. Z celkového počtu vozidiel si podnikatelia vzali na lízing takmer desaťtisíc.
