Hier, v ktorých si môžete vychutnať, ako si ženské pokolenie sype popol na hlavu, je ako šafranu. Divadlu Nová scéna sa podarilo vytvoriť ľahkú a sviežu krimikomédiu z pera Roberta Thomasa Osem žien práve na tému obludnosti niektorých ženských vlastností.
Nevychovaná sopľa, ohrdnutá manželka, slobodná matka, stará panna, bývalá prostitútka, kartárka a vypočítavá harpya -- to je vzorka ženskej mikrospoločnosti, ktorá sa snaží vypátrať vraha jediného nosiča nohavíc a hlavy domácnosti -- Marcela. Na základe vzájomného upodozrievania, osočovania a hašterenia sa protagonistky v priebehu jedného dňa a noci v osamelom vidieckom sídle dopracujú k prekvapujúcemu záveru...
Na Slovensku nikdy nebola núdza o kvalitné herečky a výber režiséra hry Romana Poláka to len potvrdzuje. Jednoznačný prím však patrí Anne Šiškovej a Zuzane Krónerovej. Tá je možno na úlohu starnúcej krásky túžiacej po "milencovom kroku, horúcom dychu a rytme samby" trochu pribacuľatá, napriek tomu nás jej herecké umenie opakovane presviedča, že je skutočná dcéra Jozefa Krónera. Najtragickejšou a najrozmernejšou postavou je však hypochondrický ostarok Augustine, ktorá tajne miluje sestrinho manžela, má preukaz do knižnice, kde si požičiava Gondolieru milencov a počas hlbokej noci sa nahá sleduje v zrkadle. Šiškovej zatrpknutá, jedovatá a na srdce chorá Augustine je taká presvedčivá, že v priebehu hry myslíte až na päť milencov, ktorých by ste jej boli ochotní aj sami nájsť.
Prvá polovica hry sa končí dojemným muzikálovým číslom, ktoré v detektívnom žánri pôsobí stratene a komicky. Zmiešané dojmy napraví druhá časť hry, kde sa každá zo žien predstaví vlastným hudobným číslom. Zaujímavým je, že nie sú od jedného autora, ale ôsmich rôznych skladateľov. Medzi najvydarenejšie patrí lyrická skladba Janka Lehockého, Antona Popoviča, Michala Ničíka a Petra Mankoveckého. Práve on je hudobným producentom celej hry. Aj v tomto prípade stavil Roman Polák na správnu kartu, pretože Mankovecký nepatrí k rýchlokvaseným Mc Erickovým typom fidlikantov -- hudba k Ôsmim ženám bola poctivo nahraná Monkey Orchestrom v Slovenskom rozhlase, a tak herecky a scénicky kvalitne prepracovanú hru dopĺňa na najvyššej úrovni. Aj pestré kostýmy módnej návrhárky Ley Fekete hru nápadne oživujú, len posledný trend módy -- špicaté topánky -- na nohách všetkých herečiek vrátane viac ako sedemdesiatročnej Nade Kotršovej pôsobia trochu groteskne.
Napriek skvelým hereckým výkonom môže divákov odradiť nielen poznanie deja, ale aj dosť veľká podobnosť s filmovou verziou hry, ktorú mohli nedávno vidieť aj v našich kinách. Polákova živšia divadelná verzia však potvrdzuje, že divadelné hry by mali ostať na divadelných doskách.
Ak vaša mienka o ženách nie je najlepšia, Osem žien vás vo vašom názore len upevní. Ak si však o ženách myslíte, že sú to jemné a nežné polovičky mužov, hre sa radšej vyhnite a zopakujte si slová klasika: Aký by bol svet bez ženy?
StoryEditor