Poznáte to. Kúpite si napríklad niečo na seba či do domácnosti, ale následne chcete tovar vrátiť, vymeniť, či reklamovať. No účtenku nemáte, lebo vám ju predajca nedal, alebo ste ju zahodili. V takom prípade máte problém. Bez dokladu sa s obchodníkom spravidla nedohodnete a nechcený tovar vám ostane. Ak sa pokazí, nemôžete ho ani reklamovať. Ako tomu predísť?
Čo má byť na doklade
Predovšetkým si treba odložiť všetky doklady o kúpe tovaru, či službách. A to aspoň na dva roky. „Podľa zákona o ochrane spotrebiteľa predávajúci musí vydať spotrebiteľovi doklad o kúpe výrobku alebo o poskytnutí služby,“ pripomína hovorkyňa Slovenskej obchodnej inšpekcie Danuša Krkošová. Musí byť na ňom uvedené obchodné meno predajcu, identifikačné číslo a sídlo predávajúceho, miesto podnikania fyzickej osoby, adresa prevádzkarne, dátum predaja, názov a množstvo výrobku alebo druh služby, ako aj cena výrobku alebo služby a celková cena, ktorú spotrebiteľ zaplatil. Na pokladničných bločkoch musí byť aj logo ministerstva financií. „Na odstúpenie od zmluvy s predajcom treba predložiť originál dokladu o kúpe. Ak takýto doklad spotrebiteľ nemá, nemôže si uplatniť právo na odstúpenie od zmluvy. A to ani v prípade, že výrobok má záručný list,“ dodala Krkošová.
Pravidlo: bločky nezahadzovať
Doklady o kúpe tovaru je vhodné si odložiť aj na niekoľko rokov. Lebo záručná lehota je 24 mesiacov. Ak ide o použitú vec, kupujúci a predávajúci sa môžu dohodnúť aj na kratšej záručnej dobe, nie však kratšej než 12 mesiacov. na niektoré produkty, hlavne dohodobejšej spotreby sa dá záruka „dokúpiť“. Za poplatok sa dá predĺžiť o ďalších 12 mesiacov. V takom prípade však treba zvážiť, či sa to oplatí. Tieto pravidlá podľa krkošovej platia, ak je kupujúcim bežný spotrebiteľ a nie podnikateľský subjekt, ktorý nakupuje tovar kvôli svopjmu biznisu. Obchodný vzťah dvoch podnikateľských subjektov totiž upravuje Obchodný zákonník, prípadne dohoda, ktorou sa určí aj dĺžka a rozsah záruky, či zodpovednosť za vady a tým aj reklamácia, uplatňovanie si náhrady škody vzniknutej v dôsledku vady kúpeného tovaru atď.
Ako reklamovať
Reklamovať treba osobne, alebo doporučenou poštou. Zákazník môže navrhnúť aj spôsob vybavenia reklamácie. Napríklad vrátenie časti poplatku a podobne. Vybavenie reklamácie nesmie trvať dlhšie ako 30 dní. Ak táto lehota nebude dodržaná, spotrebiteľ môže dať obchodnej inšpekcii podnet na kontrolu predajcu. J vhodné k tomu priložiť kópie dokladov o zaplatení, potvrdenie o uplatnení reklamácie a pod.
V prípade reklamácie tovaru netreba ho v predajni odovzdať v pôvodnom obale. „Žiadny predpis nedáva predávajúcemu právo požadovať od kupujúceho pôvodný obal,“ potvrdila Krkošová. A čo ak predajca odmietne prijať tovar na reklamáciu? „Spotrebiteľ môže požiadať o prešetrenie takéhoto prípadu príslušný inšpektorát Slovenskej obchodnej inšpekcie podľa sídla predávajúceho,“ doplnila Krkošová.