Ak chcete ako prednášateľ zaujať, musíte nielen udržať pozornosť publika, ale aj vtiahnuť ho do dialógu. Tvrdí to Martin Vasquez, odborník na prezentačné a komunikačné zručnosti. Zároveň ponúka niekoľko rád, ako na poslucháča zapôsobiť.
Kladné príklady
Dobrým príkladom je Steve Jobs, zakladateľ firmy Apple. Podstatnou súčasťou jeho prezentácií bol dialóg s publikom, ktorého najjednoduchším štartérom býval smiech. Treba dodať, že ten narúšal jeho prednášky dosť často. Vďaka nemu sa Steve Jobs dokázal uvoľniť a vedel si nakloniť širokú, a to aj odbornú verejnosť. Bol totiž dokonale nad vecou a jeho dialógy prebiehali absolútne spontánne.
Dôležité sú cvičenia
Vhodným spôsobom, ako rozvíjať prezentačné zručnosti, sú improvizačné cvičenia. Prvým, kto začal improvizáciu aplikovať v rozvoji osobnosti, bol Keith Johnstone, britský divadelný režisér a priekopník improvizačného divadla. Práve prostredníctvom špeciálnych cvičení začal s tréningom koncentrácie, pohotovosti a spolupráce. Neskôr sa táto metóda preniesla aj do firemného prostredia.
Techniky improvizácie otvárajú v našom mozgu nové centrá, pretože ich učia pracovať neobvyklým spôsobom. Vďaka nim môžeme skvalitniť napríklad vystupovanie, orientáciu v téme, či interakciu s publikom.
Tipy na tréning improvizácie
Súboj otázok (cvičenie pre 2 osoby)
Účastníkom sa určí téma a úlohou je rozvíjať ju iba s pomocou otázok. Oveľa zložitejšie sa totiž hľadajú odpovede vo forme otázky ako vo forme odpovede, človek musí využiť oveľa viac kreativity. Cvičenie rozvíja pohotovosť reakcie aj spôsob argumentácie.
Príklad: Fastfoodové občerstvenie
A: Čo si dáte?
B: Máte nejaké menu?
A: Vidíte tamtú ceduľu?
B: Vy ste nikdy nič neprehliadli?
A: Mohli by ste si už vybrať?
B: Ako dlho bude trvať príprava cheesburgera?
Máš minútu! (cvičenie pre 2 osoby a viac)
Každý napíše na kus papiera dvojslovné témy, ktoré odovzdá kolegovi sediacemu vpravo. Ten musí presne minútu hovoriť na túto tému. Rozvíja sa tak schopnosť odhadnúť časovú náročnosť témy a plánovanie štruktúry prezentácie.
Príklad tém:
- ako zarobiť
- prečo zmena
- správanie konkurencie
- možnosti rastu
Inak (cvičenie pre 2 osoby)
Prvá osoba rozpráva súvislý príbeh na ľubovoľnú tému. Druhá mení dej príbehu tým, že povie „inak“. Rozprávač potom musí poslednú informáciu príbehu zmeniť. Týmto sa trénujú rýchle reakcie na nečakané zmeny, prípadne reakcie na diskusiu s neodbytnými poslucháčom v čase vyhradenom otázkam po prezentácii.
Ak chcete ako prednášateľ zaujať, musíte nielen udržať pozornosť publika, ale aj vtiahnuť ho do dialógu. Tvrdí to Martin Vasquez, odborník na prezentačné a komunikačné zručnosti. Zároveň ponúka niekoľko rád, ako na poslucháča zapôsobiť.
Cesta pospiatky (cvičenie pre jednu osobu)
Vezmite si prezentáciu a skúste ju napísať pospiatky. Začnite slovami: „Ďakujem vám za pozornosť.“ Potom postupujte k úvodu: „Rád by som dnes hovoril o tejto téme.“ Uvidíte, koľko zbytočných vecí objavíte.
Šesť obrazov (cvičenie pre jednu osobu)
Spomeňte si na nejaký obľúbený film alebo knihu a skúste príbeh zasadiť do šiestich jednoduchých obrazov tak, aby zostal zrozumiteľný. Obrazy si potom zapíšte ako krátky popis deja. Podobným tvorivým procesom vznikajú napríklad vtipy. Hlavnou vtipu vtipu je slovná aj myšlienková skratka.
A ešte pár postrehov nakoniec
Pripravte si štartovací vtip. Ak poslucháčov rozosmejete hneď na začiatku prezentácie, získate si ich pozornosť aj sympatie. Vtipnou poznámkou ich pripravíte na to, že prichádza niečo iné, než to, na čo sú zvyknutí. Snažte sa byť autentický, odhaľte poslucháčom svoje pravé ja a buďte bezprostredný. Do témy, ktorú prednášate, sa aspoň na chvíľu vžite. Pohrajte sa s ňou a určite v nej nájdete nejakú skrytú pointu.
Rozvíjajte dialóg s publikom. Vo chvíli, keď dostanete od publika prvú pozitívnu spätnú väzbu, začnite fóru klásť otázky. Bavte sa s ním o téme. Ak nikto nebude chcieť odpovedať, nestane sa vám nič horšie, než to, že odpoviete vy sám.
Zdroj: idnes.cz