StoryEditor

Chýbajúce diaľnice stoja podnikateľov milióny eur

25.06.2013, 00:00
Od roku 2012 sa nezačala žiadna nová výstavba na diaľnici D1 a D3 v Žilinskom kraji. To, čo sa stavalo 2006 -2010 alebo stavia, sa začalo za bývalých ministrov dopravy Pavla Prokopoviča alebo Jána Figeľa. Tvrdí Ján Mišura, riaditeľ Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory v Žiline.

Čo je dnes najväčším problémom podnikateľov v Žilinskom kraji?
Nedokončené diaľnice D1/E50, D3/E75 a R3. Sú hlavnými a doplnkovými európskymi koridormi prechádzajúcimi severoslovenským krajom, ale zároveň gravitačne prirodzenými cestnými trasami Liptova, Považia, Turca, Oravy, Kysúc. D1, D3, R3 obsluhujú najpriemyselnejšie oblasti týchto regiónov a subregiónov. Súčasne obsluhujú, zabezpečujú prístup do centier cestovného ruchu s rešpektovaním ochrany životného prostredia. Najviac k stabilnému ekonomickému rozvoju kraja chýba úsek D1 tunela Višňové – Martin, úsek D3 Svrčinovec – Skalité – Katowice – Krakow a úseky R3: Dolný Kubín – Komjatná - Svošov/Hubová/D1, Turčianske Teplice – Kremnica. Toto sú krajské, slovenské a európske bodové závady na hlavných európskych koridoroch v kraji. Od roku 1999 žiadame vlády, aby to bola ich priorita. Ani jedna to zatiaľ nesplnila, dokonca v roku 2002 na dvoch úsekoch zastavila výstavbu. Napríklad na úseku Višnové – Martin je intenzita dopravy 30 000 áut za deň, ale do výstavby sa dávajú úseky s nižšou intenzitou na Slovensku alebo v kraji. Extrémom a megalomániou je prípravovanie neefektívnej stavby R1 cez Korytnicu, Národný park Nízke Tatry, Naturu 2000 pre 7800 aut za deň ?! SOPK Žilina aj samosprávny kraj nesúhlasí s výstavbou dokedy sa nepostaví D1, D3 a R3. Potom je možné posúdiť potrebu. Európski experti preto doporučili R3 na Balkán.

Ktoré firmy najviac trpia zlou nadradenou dopravnou infraštruktúrou?
Všetky, či domáce, zahraničné, investori nielen v Žilinskom kraji, ale aj v Prešovskom, Košickom kraji. Tiež v susedných štátoch a v Trenčianskom kraji. Dokonca poľsky prezident intervenoval neobvykle dlhý čas u premiérky prečo Slovensko nestavia tieto prioritné úseky ako na
príklad D3 - Skalité. Sú to spoločnosti KIA Motors, METSA Tissue, MONDI Group, INA, Volkswagen, ZVL, KINEX, AFC-ZŤS, MIBA, VALIN, ELTECO, DUROPACK, ELTEK, KINEKUS, AVEX Electronics, ELKOP, ZLIEVAREŃ Zabrež, Kúpele Rajecké Teplice, Turčianske Teplice, Lúčky, Thermal Park Bešeňová, Tatralandia, a tisíce ďaľších spoločností a malých podnikateľov, Slovensko-korejsky hospodársky výbor.

Aké škody to spôsobuje?
Štát spôsobuje škody umocnené na tretiu.
1. Podnikatelia strácajú čas a nervy na úseku Žilina – Ružomberok. Čas to sú peniaze.

2. Podnikateľ si nemôže dovoliť čo si dovolil minister financií s vládou v roku 2000 a 2002 a prerušil výstavbu na potenciálne na najzaťaženejších úsekoch v SR. Do tunelov Višňové a Ovčiarsko sa z našich daní už investovalo cca. 230 miliónov Eur a do Skaliteho už 130 miliónov Eur. Podnikateľ by skrachoval keby výrobu žiadaného produktu na trhu zastavil. Tieto milióny sme mohli investovať do štátneho zdravotníctva alebo odborného školstva.

3. A neamortizujú sa, strácame mýto! Ďaľšie milióny Eur škôd.

Je nutné upozorniť na jednú zaujímavosť. V rokoch 2006-2010 a od roku 2012 doteraz sa nezačala žiadna nová výstavba na D1 a D3 v Žilinskom kraji. To čo sa stavalo vtedy alebo stavia, toho výstavba začala za ministrovania pánov Prokopoviča alebo Fígeľa.

Ak by sa výstavba diaľnic rozbehla naplno, odhadom koľko firiem…
Sú to stovky firiem priamo alebo nepriamo, nielen v kraji ale na celom Slovensku. V oblasti živoriaceho stavebníctva, predaja hutného materiálu, dopravy, geológie, projektov, záhradnych úprav, oceľových konštrukcií, pracovných odevov, atď. Uvoľní sa priestor malým staveným firmám a prežijú, pretože veľké stavebné firmy sa presunú na diaľnice. To je ale dočasne počas výstavby. Následne však oveľa väčší efekt bude využívaním diaľnic pre kraj a Slovensko. Spoločnosti budú mať efektívnejší „Just in time” výrobkov, služieb, pracovnej sily.

Pomohlo by dokončenie diaľnic aj prílevu nových investácií a investorov?
Áno. Ale hlavne by obslúžilo existujúce investície a firmy. Pre nich a ich produkciu je deficit európskej diaľničnej infraštruktury v kraji ekonomicky zničujúci. Ďalej by to sprístupnilo investície do Prešovského a Košického Kraja.

Sú doprava a diaľnice jediným problémom podnikateľov vo vašom kraji?
Nie, ale sú prioritným. Stáva vysokým rizikom organizácie podnikania, zvyšuje finančné náklady. Ďaľšie problémy sú: vysoké ceny energií, hlavne elektrickej energie, stagnácia alebo pokles zahraničného dopytu, nedostatočná ochrana domáceho trhu, nedostatok technicky kvalifikovanej pracovnej sily - doteraz štátom spôsobovanou infláciou nepotrebnych odborov pre ekonomiku Slovenska a deformáciou trhu škôl tým, že súkomné a cirkevné podnikanie vo vzdelávani je finacované z daní všetkych občanov a štátne odborné školy následne nemajú dostatok žiakov a financií pre technickú prax a na modernizáciu, platy a tým upadá úroveň absolventov. Ďaľším problémom je, že virtuálna banková ekonomika je silnejšia ako reálna ekonomika a spôsobuje nestabilitu trhu, krízy pre neetickú, neprimeranú túžbu po zisku čo im exekutíva SR ,EU, MMF, „Basilej” umožňuje, zlá platobná disciplína so strany exekutívy, vysoká administratívna zaťaž podnikania, štát nedostatočne chráni podnikareľov a občanov pred európskymi byrokratmi – rôzne neprimerané smernice, časté zmeny zákonov, nepružné verejné obstarávanie, nesystémove rozdeľovanie investičných stimulov, zvýšenie dane s príjmov, nízka vymožiteľnosť práva, problémom by boli navrhované tri kraje, ktoré budú znamenať návrat k socialstickej deformácii samosprávy, ktorú zaviedla komunistická strana v r.1961, atď.

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
17. december 2025 20:28