Zatiaľ poslednou dobrou investičnou správou z vášho kraja je INA Kysuce, ktorá získala zákazky a bude prijímať ľudí. Ako to pomôže vášmu kraju?
Žilinský kraj má dlhodobú strojársku tradíciu a dobré zázemie v strednom odbornom vzdelávaní, ako aj vo vysokom školstve. V kraji je etablovaný i ložiskový priemysel, z čoho ťaží aj spoločnosť INA Kysuce, ktorá je najväčším zamestnávateľom v regióne Kysuce a spolu s Kia Motors Slovakia patrí k najväčším zamestnávateľom v kraji. Informácia o plánovanom zvýšení počtu zamestnancov u takého významného zamestnávateľa je určite dobrou správou pre všetkých, ktorí hľadajú prácu. Pozitívom je tiež značný podiel pozícií s požiadavkou na vysokoškolské vzdelanie.
Smerujú do vášho regiónu ďalšie investície, prípadne máte rozpracované nové projekty?
Ďalšou investíciou, ktorá vyzerá sľubne, je firma Mobis. Verím, že rokovania dopadnú dobre a postaví sa tu nový závod pre takmer tristo ľudí. Úzko spolupracujeme aj s regionálnou kanceláriou SARIO v Žiline a naša úloha spočíva najmä v podporných činnostiach. Ako príklad uvediem nedávnu návštevu viceprezidenta Čínskej obchodnej a investičnej agentúry, s ktorým sme rokovali o možnostiach spolupráce a prílevu investícii najmä v oblasti rozvoja infraštruktúry a cestovného ruchu.
Čo môžete zahraničným, ale aj domácim investorom ponúknuť?
Investori svorne uvádzajú, že náš kraj a krajské mesto Žilina je strategickou železničnou a cestnou dopravnou križovatkou európskeho významu, čo je pre nich veľmi dôležité z hľadiska logistiky. Nemenej dôležité je tiež plánované dobudovanie diaľničnej siete, ktorá nás spojí so susednými regiónmi v Česku s Moravskosliezkym krajom a v Poľsku so Sliezskym, s Opolským a Malopolským vojvodstvom, kde je takmer 10-miliónový trh. Keď k tomu pripočítame vzdelaný ľudský potenciál a priaznivé podnikateľské prostredie, tak je jasná ponuka, prečo majú investori záujem o náš kraj. V katalógu investičných príležitostí ponúkame investorom približne 100 tzv. zelených a hnedých parkov v Žilinskom kraji. Rovnako im pomáhame etablovať sa v novom prostredí a vytvárať im v rámci našich kompetencií vhodné podmienky na ich investície.
Pomáhate im so získaním dotácií od štátu?
Národná schéma investičnej pomoci je plne v kompetencii štátu, no, pochopiteľne, ako županovi a poslancovi Národnej rady mi na rozvoji nášho kraja veľmi záleží.
Začiatkom roka sa zmenili pravidlá prideľovania investičných stimulov a aj ich výška. Pre Žilinský kraj to vo väčšine prípadov znamenalo ich zníženie. Sťažilo to získavanie nových investícií?
Vzhľadom na celkovú ekonomickú situáciu je možné pozorovať zníženie investičnej aktivity v podnikateľskom sektore, čo sa prejavuje nielen v Žilinskom kraji, ale aj v iných. Faktom je, že veľká časť investícií je realizovaná bez investičnej pomoci zo strany štátu, no i napriek tomu sú viaceré firmy v plusových číslach. Každá prosperujúca firma v našom kraji si zaslúži našu pozornosť, veď desiatky, stovky či tisícky zamestnancov sú zároveň živiteľmi rodín.
Na vašej webovej stránke Katalógu investičných príležitostí sa píše, že Žilinský kraj je miesto s nezanedbateľným investičným potenciálom. Kde je ten potenciál podľa vás?
Silnou stránkou nášho kraja je už spomenutá strategická poloha v stredoeurópskom priestore, v ekonomickom trojuholníku Ostrava – Katovice – Žilina. Verím, že po dobudovaní chýbajúcich dopravných prepojení (D3 a R5) sa jeho potenciál ešte zvýši. Význam a možnosti uvedeného trojuholníka si uvedomujeme, čoho dôkazom je založenie Európskeho zoskupenia územnej spolupráce TRITIA. Členmi zoskupenia sú, okrem Žilinského samosprávneho kraja, aj Moravskosliezsky kraj (Česko), Sliezske a Opolské vojvodstvo (Poľsko). Oblasťou s veľkým potenciálom na ďalší rozvoj je rozhodne cestovný ruch. Žilinský kraj síce patrí k najnavštevovanejším krajom v rámci Slovenska, ponúka širokú paletu atraktivít a služieb, priestor na zlepšenie tu však stále existuje.
Podľa informácií od podnikateľov, ich najväčším problémom je hlavne dopravná infraštruktúra? Čo v tomto smere podnikáte?
Z hľadiska nadradenej dopravnej infraštruktúry sú v Žilinskom kraji niektoré problematické miesta, na ktoré dlhodobo upozorňujeme. Uvedomujeme si, že na európskej ceste pri Strečne vznikol problémový a preťažený úsek. Problémovým miestom je aj doprava cez Kysuce smerom na Českú republiku a Poľsko, nedobudovaná rýchlostná cesta R3 cez Turiec a Oravu. Pozitívom sú aktuálne správy o termínoch začatia výstavby tunela Višňové (D1) a úsekov diaľnice D3 na Kysuciach. Žilinský samosprávny kraj do skvalitnenia a modernizácie ciest II. a III. triedy investuje nemalé prostriedky zo svojho rozpočtu a eurofondov a v tomto úsilí budeme pokračovať aj budúcom programovacom období 2014 – 2020. V súčasnosti vidíme ako jeden z problémov dopravnej infraštruktúry v kraji tiež neutešený stav ciest I. triedy v správe štátu.
Pripravujú sa vo vašom kraji nejaké zmeny – územnoplánovacie, daňové...?
Územný plán je pravidelne aktualizovaný a reaguje na aktuálne rozvojové potreby kraja. V súčasnosti pripravujeme nový územný plán vrátane územného generelu dopravy Žilinského kraja. Ich financovanie je plánované zo štrukturálnych fondov prostredníctvom Regionálneho operačného programu.
StoryEditor
Investori si žiadajú vysokoškolákov
Pri Žiline má vyrásť nový závod spoločnosti Mobis, podľa Juraja Blanára, predsedu Žilinského samosprávneho kraja, by tam mohli zamestnať až 300 ľudí.