Generácia bohatých v USA vo veku 21 – 36 rokov, nazývaná aj generácia „Y“, či miléniová, je pri investovaní konzervatívnejšia, verí vo väčšiu silu peňazí, no je menej presvedčená o úspechu v porovnaní s ich rodičmi, či starými rodičmi. Výsledky prieskumu komentuje analytik J&T Banky Stanislav Pánis.
Hotovosť dominuje nad akciami
Milionári skupiny Y držia vyše polovicu majetku v hotovosti, čo je dvakrát vyšší podiel, ako v prípade starších generácií. Naopak, zastúpenie akcií v portfóliu mladých nedosahuje ani 30 percent. Je to asi o pätinu menej v porovnaní s generáciou X (vo veku 37 – 48 rokov), či baby boom boháčmi (vo veku 49 – 67 rokov), ktorí sa narodili po II. svetovej vojne.
Kríza spôsobila averziu voči riziku
Konzervatívne investičné správanie mladých milionárov bolo ovplyvnené nedávnou hlbokou hospodárskou krízou s pretrvávajúcou neistotou ohľadne budúcnosti a vysokou volatilitou na finančných trhoch, ktorá spôsobila ich rodičom značné straty. Aj preto ich neochota riskovať dosahuje rovnakú úroveň, ako u ľudí, ktorí sa narodili medzi Veľkou depresiou a II. svetovou vojnou.
Len 28 percent narodených pred dvoma či troma dekádami verí, že úspech dosiahnu na základe dlhodobého investovania. V prípade starších generácií si to myslí každý druhý bohatý človek.
Generácia Y a postoj k peniazom
Až 78 percent neskôr narodených bohatých si myslí, že vysoký príjem je dôležitým faktorom úspechu, čo je o vyše 10 percent viac, ako v prípade starších milionárov. Štyria z piatich boháčov miléniovej generácie veria, že za peniaze si dokážu kúpiť šťastie. Ide o pätinu vyššie číslo, ako u boomer generácie a takmer dvojnásobne viac, ako v prípade majetných, ktorí majú okolo 70 a viac rokov.
Rodičia vs. deti
53 percent bohatých z generácie Y si myslí, že sú alebo budú úspešnejší, ako ich rodičia a 57 percent verí vo väčšiu finančnú stabilitu. Ide však o slabšie presvedčenie, ako mala boomer generácia, kde na obe otázky odpovedalo kladne o 19 resp. 12 percent viac respondentov. Naopak, len tretina bohatých rodičov, ktorí sa narodili po II. svetovej vojne verí, že ich deti prekonajú v úspechu a vo finančnej pozícii.