Predajcom môžete darčeky vrátiť, no ten si ich od vás vezme späť len vtedy, ak to vopred sľúbil. Žiadne predpisy mu totiž prevzatie predaného tovaru a vrátenie peňazí neprikazujú.
Reklamácie v e-shopoch
„Keďže si tovar nemôžete vyskúšať, od kúpnej zmluvy môžete odstúpiť do siedmich pracovných dní odkedy ste tovar prevzali, bez dôvodu,“ vraví riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektronický obchod Jozef Dvorský. Za vrátený tovar či reklamovanú službu vám tak e-shop musí peniaze vrátiť. Neplatí to však vtedy, ak vám bol tovar urobený na mieru, je určený na jednorazové použitie či vec, ktorá podlieha rýchlej skaze.
Hru vám predajca nevezme
CD-čko, hry či softvér od vás však e-shop odmietne prevziať. Dôvod je jednoduchý – už ste ho rozbalili. Peniaze vám nevráti ani v prípade, ak ste si cez internet objednali služby ako ubytovanie, dopravu či víkendový pobyt. A samozrejme, tak ako to platí pri kamenných predajniach, ani pri nákupe v online obchode nemôžete niečo vrátiť, ak ste podnikateľ či živnostník a vec ste si kúpili pre svoj biznis.
Ako odstúpiť od zmluvy
„Spôsob odstúpenia od zmluvy by mal mať e-shop presne definovaný vo svojich obchodných podmienkach,“ hovorí Dvorský. Najvhodnejšie je podľa neho písomné odstúpenie, napríklad e-mailom alebo listom. „Spotrebiteľ si však musí uvedomiť, že čím dlhšie tovar používal, tým je šanca na vrátenie peňazí nižšia. Oblečenie by ste si mali len vyskúšať, a nie ho nosiť.“ Pozor by ste si mali dať aj na to, či je prevádzkovateľom e-shopu slovenská firma. A v tomto prípade vôbec nestačí, či má webová stránka koncovku domény „sk“. Reklamačné podmienky sa totiž prispôsobujú krajine, v ktorej má spoločnosť sídlo.
Oldřich Kurz z internetového obchodu Alza.sk uvádza ako jeden z najčastejších dôvodov vrátenia tovaru nespokojnosť. „Pri reklamáciách je v prevahe najmä lacný, a tým pádom menej kvalitný tovar,“ uvádza. A čo ak ste nakúpili tovar na splátky? „V takomto prípade môže zákazník reklamovať tovar rovnako ako ostatný tovar,“ hovorí Ladislav Csukás z internetového obchodu Mall.sk.
Pozor na zľavnené veci
Ak chcete tovar reklamovať, najlepšie je poslať ho poštou alebo priniesť ho osobne na adresu e-shopu. Pri väčších tovaroch, napríklad ako je nábytok, by mal prísť servisný technik priamo k vám domov. A ak je tovar poškodený, no môžete ho používať, obchodník vám môže uplatniť primeranú zľavu z ceny tovaru. Pozor však pri zľavnenom tovare. Ak tovar reklamujete pre chybu, za ktorú ste zľavu dostali, reklamáciu vám zamietnu.
Takto zreklamujete alebo vrátite tovar vo vybraných e-shopoch:
Alza.sk |
|
Mall.sk |
|
Martinus.sk |
|
Reklamácie v kamenných obchodoch
„Pri nákupe tovaru v kamennej predajni nie je zákonná lehota na vrátenie tovaru. Predávajúci ju však môže poskytnúť, pričom určuje jej dĺžku i podmienky vrátenia,“ upozorňuje hovorkyňa Slovenskej obchodnej inšpekcie Danuša Krkošová. To v preklade znamená, že obchodník sa sám rozhodne, či vám vráti peniaze, alebo vám umožní vybrať si niečo iné v rovnakej hodnote. Akákoľvek iná lehota na vrátenie tovaru je podľa Krkošovej „nad rámec zákona“.
Všetko spíšte
Službu či chybný výrobok vám predajne vymenia zväčša do troch až siedmych dní za nový výrobok, alebo vám zaň vrátia peniaze. Pri písomnej reklamácii je vhodné navrhnúť spôsob jej vybavenia. Podľa zákona je predajca takúto reklamáciu povinný vybaviť do 30 dní. „Ak to nedodrží, môže sa podať obchodnej inšpekcii podnet na vykonanie kontroly,“ pripomína Krkošová. K tomu však nezabudnite pridať aj kópiu bločku o zaplatení.
Bez obalu. Aj pri námietkach
Pri reklamácii netreba výrobok vrátiť v originálnom obale. Niektorý, napríklad sklenený tovar, však treba vrátiť v obale, keďže bez neho by sa mohol poškodiť. O tom vás však musí predajca informovať napríklad v záručnom liste či kúpnej zmluve. Rovnako sa nenechajte odbiť, ak obchodník od vás odmieta prevziať tovar, pretože nie je zabalený, aj keď to bolo uvedené v podmienkach. „Nezbavuje ho to povinnosti prijať ho bez originálneho obalu,“ uzatvára Krkošová.