Slovenské cesty sú jedny z najhorších. Takéto ohodnotenie im prisúdil medzinárodný prieskum používateľov Waze. Ide o systém výstrah, ktoré posielajú vodiči cez rovnomennú mobilnú aplikáciu, pričom využíva sa v desiatkach krajín po celom svete. V tomto prieskume sa Slovensko ocitlo na piatom mieste odzadu. S indexom kvality ciest vo výške 4,5 sme dokonca horší než Rusko (4,9), Kolumbia (5,2) či Guatemala (5,2). Za nami sa umiestnili už iba Ekvádor (4,5), Venezuela (3,7), Salvádor (0,8) a Rumunsko (0,6).
Španieli na špici
V spomínanom prieskum vyšli z hodnotení používateľov Waze ako najlepšie cesty v Španielsku, Holandsku a Belgicku. Hneď za nimi je aj Lotyšsko, ktoré však za to zrejme vďačí aj malej rozlohe. Vysoko nad nami sa však umiestnilo napríklad aj Maďarsko a Česko.
V prieskume figurovalo celkove tridsať krajín a realizoval sa v priebehu prvých deviatich mesiacov tohto roka. Hodnotili sa pritom viaceré ukazovatele kvality dopravnej infraštruktúry. Pri výpočte indexu kvality ciest sa bral do úvahy počet kilometrov ciest v tej-ktorej krajine, počet používateľov Waze, ako aj počet hlásení výtlkov od vodičov zapojených do výstražného systému.
Prečo sa Slovensko dostalo až na chvost hodnotení, má rôzne vysvetlenia.
„V množstve aktívnych wazerov to podľa mňa nebude. Do štúdie sa dostali iba krajiny, kde je používateľská základňa dostatočne veľká, tým pádom sú data relevantné. Existujú totiž krajiny s oveľa vyšším podielom wazerov na cestách, než u nás. Napríklad na Kostarike vraj používa Waze 15 až 20 percent všetkých vodičov, kým u nás je ich odhadom len tri až päť percent,“ hovorí Tomáš Gurský, zástupca komunity dobrovoľníkov Waze na Slovensku.
Pripúšťa, že zapôsobiť by tu mohlo aj subjektívne vnímanie samotných vodičov. „Napríklad to, že u nás prekáža ľuďom každá jama. Možno sú niekde inde cesty aj rozbitejšie, ich používatelia to však až tak citlivo nevnímajú a nahlasujú iba naozaj veľké jamy.“
Cestná sieť na Slovensku
Pripomeňme, že u nás máme relatívne málo diaľnic a ciest prvej triedy. Podľa cestnej databanky bolo u nás do konca roku 2014 zatiaľ „len“ 420 km diaľnic, 260 km rýchlostných ciest, 3 300 km ciest prvej triedy. „Z celkových skoro 18 000 km ciest je len zhruba pätina cestnej siete na trochu vyššom štandardne. Ak by sme zobrali iba diaľnice a rýchlostné cesty, je to ešte menej – pod štyri percentá,“ uzatvára Gurský.