StoryEditor

Ako nás automobilky zavádzajú. A nielen softvérom na emisie motora (Blog)

24.09.2015, 10:00
Po starej dobrej Š-120 som kúpil moderné auto. Zažil som kultúrny šok, keďže v konštrukcii išlo o rozdiel štyroch generácií. Ale spokojný nie som.

Moderné autá „zmodernizovali“ aj prístup automobiliek k majiteľom nových vozidiel. Dovolím si povedať, že svojich zákazníkov v niektorých prípadoch zavádzajú v kvalite, cene, ale aj zbytočne komplikovanom servise. A to len preto, aby zarobili.  

Kým na starších vozidlách si aj málo zručný vodič, či dokonca vodička (ženy mi prepáčia), dokázali vymeniť napríklad žiarovku v reflektore, v moderných autách je to často takmer nemožné. S každou „prkotinou“ treba ísť do servisu a „cvakať“.


Chcete vymeniť žiarovku? Zaplaťte. Lebo s vašou „širokou“ rukou sa kvôli nedostatku miesta v motorovom priestore k nej nedostanete, a tak treba neraz vymontovať aj celý reflektor, prípadne vybrať batériu, či odmontovať nádržku ostrekovača atď. Doma v garáži to aj urobíte, ale na ceste, v premávke, dosť ťažko.
Chcete vymeniť batériu v motore? Zaplaťte... Lebo ju vytiahnete napríklad až po odmontovaní riadiacej jednotky auta, či odskrutkovaní matíc na zle prístupnom mieste, na čo ale treba mať špeciálnejšie náradie a poznať postup.
Chcete vymeniť drobnosť - kabínový filter vzduchu? Nepodarí sa vám to, lebo v predajni vám nedali filter na vozidlo vyrobené v Turecku, ale v Indii, takže filtre nie sú rovnaké, hoci ide o ten istý typ auta. A tak si ho znova musíte kúpiť v servise, kde je ale x-krát predražený.    

A to je to najmenej. Kým napríklad na starších vozidlách brzdové kotúče vydržali aj 100-, či 200-tisíc kilometrov, lebo boli zhotovené z kvalitných materiálov, na moderných často ani tretinu z toho. Kvalita ocele je podstatne horšia. Pritom výmena bŕzd stojí stovky eur. Ako hovorí jeden z pracovníkov automobilky vyrábajúcej u nás súčiastky, brzdové kotúče a bubny sa dnes nezhotovujú z ocele, ale z „blata“. 

V návodoch na ovládanie vozidiel a ich údržbu však nenájdete často ani základnú radu, ako si tú - ktorú súčiastku vymeniť, ako pri tom postupovať. A to len preto, aby ste s každou poruchou museli ísť do servisu. A najlepšie do značkového, kde sú náhradné diely dva- až štyrikrát predražené.
Samozrejme, že v návodoch na údržbu vozidiel je opísaný aj postup výmeny napríklad spomínanej žiarovky do reflektora. Ale keď si ho prečítate, nestačíte sa čudovať, koľko úkonov treba na to urobiť. Pritom mnohé rady sú zbytočné, na úrovni žiaka 1. ľudovej školy a vodiči by sa ich mali naučiť v autoškolách.  
Ale ako si napríklad vymeniť v motore olej (po záruke vozidla), to už výrobca v návode na údržbu vozidla, neuvedie. Ani aký typ filtra potrebujete a podobne. Pritom priemerne zručný vodič by to zvládol a stálo by ho to oveľa menej. Lebo nové oleje sú v servisoch drahšie ako v bežných obchodoch. 

Tvrdím, že konštruktéri automobilov, ich výrobcovia, ale aj ich servisy, si z nás, motoristov, poriadne strieľajú. A nemusí sa to týkať len podvodov so softvérom v riadiacich jednotkách motorov aby naoko vykázali nižšie emisie.

Žiaľ, ani pri čítaní testov automobilov od motoristických expertov som sa nestretol s tým, že by hodnotili aj rozsah a kvalitu rád, ktorými automobilky informujú zákazníkov o údržbe ich štvorkolesových miláčikov.
Experti príliš nehovoria o zložitých konštrukciách vozidiel a cenách za opravy, ktoré by si však priemerní motoristi vedeli a mohli urobiť aj svojpomocne. Aby ušetrili. To by im ale najprv museli automobilky dať v návode na údržbu auta viac informácií, čo však evidentne nie je v ich záujme.      

01 - Modified: 2022-11-25 13:44:33 - Feat.: - Title: Hrozba úniku paliva a požiaru. Ford zvoláva do servisov viac ako 634-tisíc svojich SUV 02 - Modified: 2022-11-21 10:32:55 - Feat.: - Title: Chcete sa vyhnúť problémom? Tieto autá patria k najspoľahlivejším, ukazuje štúdia 03 - Modified: 2022-11-24 13:59:00 - Feat.: - Title: Strašiak motoristov: polícia upozorňuje, ako bezpečne zvládať hmlu na cestách 04 - Modified: 2022-11-16 12:52:06 - Feat.: - Title: Poslanci OĽANO chcú upraviť limity pri obstarávaní áut. Zmeny by sa mali dotknúť aj ekologických vozidiel 05 - Modified: 2022-11-16 10:35:02 - Feat.: - Title: Suzuki zvoláva takmer pol milióna známych modelov, môže im zlyhať posilňovač bŕzd
menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
27. november 2022 09:24