Prečo 90 sekúnd? Obrazne povedané, toľko trvá približne cesta výťahom na najvyššie poschodie, kde majú investori kancelárie. Prezentovať teda musíte rýchlo a presvedčivo. A takto sa na rokovanie vo výťahu pripravíte.
Prezentáciu plánujte presne
Hovorí sa, že získať investora je najľahšie v dvoch štádiách biznisu. Buď využijete šancu na samom začiatku, keď ešte neexistujú relevantné čísla a predávate iba víziu podnikania, alebo keď už čísla máte. Musia byť však viac než dobré, pretože nimi
Týchto 13 „slajdov“ by mala obsahovať top prezentácia
|
dokazujete záujem o váš produkt či službu. „Najznámejšou formou prezentácie je takzvaný elevator pitch – teda výťahová prezentácia,“ hovorí Matej Ftáčnik zo startupového centra The Spot. Práve pri tejto forme ide o spomínaných najdôležitejších 90 sekúnd, ktoré máte na prezentáciu. Podľa Ftáčnika potrebujete 15 sekúnd na predstavenie, 30 na nastolenie problematiky, ďalších 30 na vysvetlenie riešenia a jeho prínosu a posledných 15 sekúnd na to, aby ste si vypýtali sumu, ktorú na rozbeh biznisu potrebujete. Ak uspejete, dostávate pozvánku na „investor pitch“ – teda investorskú prezentáciu a máte k dobru ďalších 5 až 30 minút. V nich už rozoberáte celkový biznisový plán a model podnikania.
Prezentácii musí rozumieť aj vaša mama
Aké je pravidlo dobrej prezentácie? Predovšetkým – čím jednoduchšia, tým lepšie. „U poslucháčov musíte vzbudiť záujem, ak to, o čom hovoríte, je pre nich nové, musíte im to čo najlepšie priblížiť,“ vysvetľuje Ftáčnik. Preto radí potenciálnym podnikateľom, aby používali zrozumiteľné slová a frázy. „Predstavte si, že hovoríte so svojou mamou,“ odporúča Ftáčnik. Tá vraj nepozná ani odborný slang či pracovnú terminológiu, ani vzťahy a relácie vo vašom biznise, rovnako ako zákazníci či potenciálny investor. Základom prezentácie je teda jednoduchosť, no dôležitú úlohu zohráva aj samotná príprava. „Prezentáciu si treba dôkladne prichystať vopred, a následne si ju mnoho ráz zopakovať,“ tvrdí Ftáčnik. Je presvedčený, že zlepšenie sa dá dosiahnuť iba pravidelným tréningom. Navyše, opakovaním sa vám podarí vychytať v prezentácii slabé miesta, zmierniť trému a lepšie sa pripraviť aj na nečakané reakcie publika.
So „slajdmi“ alebo bez nich?
Ftáčnikove slová potvrdzuje aj Peter Komorník, spoluzakladateľ startupu Sli.do. Pri nervozite mu pomáha príprava. „Prezentáciu si nahlas prerozprávam aj desaťkrát, tiež sa snažím úplne si vyčistiť myseľ a zhlboka dýchať,“ približuje svoje skúsenosti. Ak sa však opýtate startupistov, či prezentujú radšej s PowerPointom alebo bez, odpovede sa budú rôzniť. Na jednej strane sa treba sústrediť na správne „preklikávanie“ medzi jednotlivými „slajdmi“ prezentácie, čo znervózňuje, na druhej strane grafika môže poslúžiť ako dobrý „ťahák“. „Výstižné vizuály prezentáciu podporia, udržia jej tempo aj dejovú líniu,“ vysvetľuje Komorník, prečo uprednostňuje prezentáciu podporenú „slajdmi“.
Naučte sa povedať nie
Rovnako ako aj pri prezentácii i negociácia si vyžaduje istú dávku sebavedomia. „Spíšte si, čo očakávate, čo ponúkate, aj kde sú vaše hranice, ktoré nie ste ochotný prekročiť,“ radí Ftáčnik. Dôležitá v tomto prípade je odvaha povedať aj razantné nie, riskovať, keď treba, či povedať nepríjemné informácie svojmu partnerovi počas negociácie. Zlatým pravidlom je nesľubovať to, čo už dopredu vieme, že nedokážeme splniť. A na záver, pripravte sa aj na možnosť, že vám negociácia nevyjde podľa predstáv. Tento fakt prijmite a až potom choďte rokovať. Získate tak nadhľad.