StoryEditor

Nedajte sa zmiasť. Päť mýtov o reklamáciách

05.04.2014, 18:00
Aj podať reklamáciu treba vedieť. O tom, čo robiť aj nerobiť, ak chcete tovar vrátiť alebo vymeniť, vám ponúkame niekoľko rád.

Vzťahy medzi spotrebiteľom a predávajúcim, či poskytovateľom služieb upravuje najmä občiansky zákonník. Neznalosť našich práv nás však môže v spotrebiteľských sporoch prísť draho. Viete si poradiť v nasledujúcich prípadoch?

1. mýtus: Pri reklamácii nepotrebujem bloček, stačí preukázať, že som vec kúpil

Nie je to pravda. Keď prídete tovar reklamovať, podľa slovenského zákona vždy musíte mať doklad o kúpe, teda bloček alebo účtenku vydanú z registračnej pokladnice. V žiadnom prípade nestačí spoliehať sa na také dokumenty, ako je napríklad výpis z bankového účtu. Na výpise totiž nie je uvedený názov tovaru. Nepomôže vám ani preukázať sa originálnym obalom z výrobku, či svedecká výpoveď kamaráta. Mať bloček ako doklad o kúpe je pri reklamácii nevyhnutné.

2. mýtus: Tovar v zľave nemôžem reklamovať

Takéto tvrdenie nie opodstatnené. Aj zlacnený tovar môžete pokojne reklamovať v priebehu 24 mesiacov, ibaže chyba musí byť jasne zaznačená v doklade o kúpe. Práve preto si neskôr nemôžete uplatňovať reklamáciu v spojení s touto konkrétnou chybou na výrobku. Na všetko ostatné platí dvojročná záruka na tovar.

3. mýtus: Pri kúpe tovaru mám ako podnikateľ rovnaké práva ako spotrebiteľ

Ak tovar kupuje podnikateľ a ak „bežný“ zákazník, ide o rôzne situácie, kde má každá strana celkom iné práva. Ak kupuje tovar spotrebiteľ, ide o občianskoprávny vzťah, ktorý sa riadi občianskym zákonníkom. Ak kupuje tovar podnikateľ, ide o dodávateľsko-odberateľský vzťah, ktorý sa riadi obchodným zákonníkom. Znamená to, že nemožno uplatňovať ani dvojročnú reklamačnú dobu, ani nemožno rátať s 30-dňovou  lehotou na vybavenie reklamácie.

4. mýtus: Po kúpe môžem odstúpiť od každej zmluvy

Spotrebiteľ môže bezdôvodne odstúpiť od zmluvy iba v prípadoch, ktoré umožňuje zákon alebo ak sa na tom dohodne s predávajúcim. Podľa zákona je to vtedy, ak sa trikrát uzná reklamácia na rovnakú chybu tovaru, prípadne, ak sa tovar nedá opraviť, ani vymeniť. Okrem takejto situácie však zákon umožňuje bezdôvodne vrátiť tovar, a to až v lehote do dvoch týždňov, aj v troch prípadoch kúpy: a) pri zásielkovom predaji, b) pri podomovom predaji a c) pri elektronickom predaji.

5. mýtus: Osobné vyzdvihnutie tovaru zruší výhodu kúpy cez e-shop

Nedajte sa zmiasť. Ak vám prevádzkovateľ e-shopu tvrdí, že nemôžete odstúpiť od zmluvy do dvoch týždňov kvôli tomu, že ste si vyzdvihli tovar osobne, nemá pravdu. Ak ste zmluvu uzavreli cez internet, na práve na odstúpenie, teda na práve vrátiť tovar, nič nemení spôsob, akým ste tovar prevzali.

Zdroj: idnes.cz

01 - Modified: 2006-03-27 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: V inováciách za susedmi zaostávame
01 - Modified: 2024-03-25 12:15:28 - Feat.: - Title: Indická veľvyslankyňa pre HN: Ste tradičným trhom najmä pre naše textilné, medicínske a obuvnícke výrobky 02 - Modified: 2024-02-28 09:54:27 - Feat.: - Title: Obrat na Slovensku. Zlepšená nálada vydržala ľuďom len pol roka, teraz sa obávajú troch zásahov na peňaženky 03 - Modified: 2023-12-12 09:46:26 - Feat.: - Title: Prerod z montážnej dielne na „trendsettera“. Náš sused zažíva rozmach a jeho firmy sa obzerajú aj po Slovensku 04 - Modified: 2023-11-30 06:38:42 - Feat.: - Title: Na otvorené obchody sedem dní v týždni sme si už zvykli. Podľa navrhovanej novely sa to má zmeniť 05 - Modified: 2023-11-29 15:20:02 - Feat.: - Title: Aj vám všade vyskakuje reklama na čínsky obchod Temu? Slovenský online marketér varuje, že môže byť poriadne škodlivý
menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
27. apríl 2024 01:36