Firemné papierovanie je oblasť, v ktorom sa účtovníčka Gabriela Nemcová cíti ako ryba vo vode. Nečudo. Veď ako živnostníčka robí účtovníctvo päťdesiatim firmám. Aj jej sa preto týkajú novinky, ktoré pripravil štát podnikateľom pri odovzdávaní najrôznejších administratívnych tlačív a formulárov spojených s ich biznisom.
Ako vnímate skrátený čas na odpisovanie straty? Zapojte sa do našej diskusie
Účtovnú agendu zvládneme, tvrdia firmy. Boja sa však, či daniarom nezlyhá technika
Zmeny v pravidlách podnikania začínajú unavovať
Viaceré zmeny sa od januára dotýkajú aj účtovných závierok. Firmy, ktoré sú platiteľmi DPH, alebo ktorým účtovníctvo robí externý daňový, právny či účtovný poradca, už totiž musia závierkovú agendu odosielať výhradne elektronicky. Tá je súčasťou daňových priznaní k dani z príjmu. Po tom, ako ich podnikatelia elektronicky postúpia daňovej správe, ich úradníci sami „posunú“ do centrálneho registra účtovných závierok, kde sa zverejnia.
„Aj ja budem zhruba desiatim firmám podávať ich závierky elektronicky, ale zostáva mi asi 40, ktorým ich podám zatiaľ poštou. To preto, lebo mi ešte nedali všetky podklady, a tak som im nemohla pripraviť dohody o elektronickej komunikácii s daňovými úradmi,“ vysvetľuje Nemcová.
Čo znamená elektronický register účtovných závierok? Desaťtisíce firiem už odteraz nebudú môcť skrývať nič zo svojho účtovníctva. Naopak, na registri si bude môcť ktokoľvek verejne pozrieť, ktorý podnik je v akej kondícii, či je ziskový alebo stratový, akú má maržu alebo koľko dlhuje. Už teraz sa to dá vidieť, ale zatiaľ len prostredníctvom starších účtovných závierok z rokov 2009 až 2011, ktoré tam správca registra (ministerstvo financií) doteraz ponahadzoval. Postupne, ako začnú firmy podávať tohtoročné daňové priznania, sa v ňom začnú zhromažďovať aj aktuálne závierky.
„Mnohí podnikatelia si zatiaľ neuvedomujú, že im každý uvidí do kuchyne. Keď precitnú, nebudú z toho nadšení,“ prezrádza ďalšia účtovná poradkyňa Mária Gaspareková. Hovorkyňa Finančného riaditeľstva Patrícia Macíková však zverejňovanie obhajuje. „Údaje zo závierky sú určené pre používateľov, to znamená pre obchodných partnerov, akcionárov aj štátne inštitúcie. Údaje zo závierok nie sú predmetom ani obchodného, ani iného tajomstva.“
Podstatné zmeny v závierkach sa spájajú aj s malými firmami. Tým nový zákon umožňuje, aby od tohto roka začali robiť skrátenú a zjednodušenú administratívu. Mikrofirmy, ako sa tieto drobné spoločnosti volajú, budú môcť vypĺňať namiesto doterajších 45 len osem strán závierkových výkazov.