Slúžia nám už takmer šesť rokov. Aplikácie do smartfónov alebo – ak chcete – chytrých mobilných telefónov. Najprv šlo o zábavku na voľný čas, no dnes je to už obrovský biznis. Napríklad v Európe mal vlani trh s aplikáciami ročne obrat vyše 10-miliárd eur, pričom smartfóny dosiahli 12-percentný podiel na trhu.
Je to vďaka tomu, že „appky" otvorili bránu novému priemyslu. Ten za posledných päť rokov vytvoril na našom kontinente okolo 800-tisíc pracovných miest a až pätina svetovej produkcie aplikácií pritom pochádza z Európskej únie.
Sťažnosti vyvolali reakciu Bruselu
Má to však háčik. V rámci aplikácií a online hier sa realizuje aj množstvo nákupov, často neplánovaných, a aplikácie často nerozlišujú medzi deťmi, mladistvými či dospelými. Takže je to aj obrovský priestor na zvýšenú ochranu spotrebiteľov. Na to sa v poslednom čase zamerala aj Európska komisia spolu s členskými štátmi, reagujúc tak na veľký počet sťažností z oblasti nákupov v rámci aplikácií pri online hrách a hrách na mobilných zariadeniach.
Koordinovaný postup štátov únie teraz v dodržiavaní európskeho práva oslavuje prvý úspech. Zástupcovia výrobcov aplikácií v poslednom období prijali niekoľko záväzkov. Cieľ? Viac dbať na obavy spotrebiteľa. A aj jeho dôvera v rýchlo sa rozvíjajúce odvetvie aplikácií má tým šancu ešte viac rásť.
Európska komisia zdôrazňuje, že inovácie v odvetví aplikácií všemožne podporuje a že nákupy v rámci aplikácií sú podľa nej legitímnym modelom podnikania. Je však nevyhnutné, aby výrobcovia aplikácií pri vývoji nových podnikateľských modelov poznali a rešpektovali právne predpisy EÚ.
Prvý výsledok rokovaní sa dostavil
Čo sa teda podarilo? Ako informuje Ingrid Ludviková z tlačového oddelenia Zastúpenia Európskej Komisie v SR, vďaka mechanizmom v oblasti ochrany spotrebiteľa v únii sa spoločnosti ako Apple, Google, ale aj príslušné obchodné združenia (Európska federácia interaktívnych programov) požiadali, aby priniesli riešenia pre celú EÚ. A výsledok je na svete.
Google sa rozhodol zaviesť hneď niekoľko zmien. Ich realizácia už prebieha a bude trvať do konca septembra 2014. Patrí k nim nepoužívanie slova „bezplatný“ v prípade hier, ktoré obsahujú nákup v rámci aplikácií. Ďalej je to vypracovanie konkrétnych pokynov pre firmy vyvíjajúce aplikácie, aby zabránili priamemu nabádaniu detí v duchu právnych predpisov EÚ, ako aj časovo ohraničené opatrenia na to, aby sa monitorovali zjavné porušenia práva v ochrane spotrebiteľov. Google upravil aj svoje predvolené nastavenia tak, aby v prípade, že sa tieto nastavenia nerozhodne spotrebiteľ zmeniť, podliehala každá platba za nákup v aplikácii jeho súhlasu.
Firma Apple, ako informuje Ludviková, zatiaľ nepredložila žiadne konkrétne riešenia problémov, súvisiacich najmä s autorizáciou platieb. „Zástupcovia firmy sa síce vyjadrili, že problémy chcú riešiť, no neposkytli žiaden záväzok ani termín, dokedy,“ hovorí Ludviková. Komisia bude aj naďalej od firmy Apple žiadať, aby predložila konkrétne detaily k požadovaným zmenám a aby tieto zmeny zrealizovala v súlade so spoločným vyhlásením.
Čo žiada EÚ od firiem Apple, Google a Európskej federácie interaktívnych programov:
- hry prezentované ako „bezplatné“ nesmú zavádzať spotrebiteľov, pokiaľ ide o skutočné náklady, ktoré s nimi súvisia,
- hry by nemali priamo nabádať deti na to, aby si v rámci hry čokoľvek kupovali alebo aby presvedčili dospelú osobu, nech to kúpi za nich,
- spotrebitelia musia byť riadne informovaní o podmienkach platby za nákup a takáto platba nesmie prebiehať v režime automaticky predvoleného nastavenia úhrady bez výslovného súhlasu spotrebiteľov,
- predajcovia musia poskytnúť emailovú adresu, aby ich spotrebitelia mohli kontaktovať v prípade otázok alebo sťažností.