21.11.2014, 14:00

Máte problém s úverom? Do konca roka ich preveruje obchodná inšpekcia

Do konca roka preveruje SOI aj spotrebiteľské úvery od bank a nebankových subjektov. Od januára 2015 ich kontrolu preberie Národná banka Slovenska.

 Slovenská obchodná inšpekcia (SOI) kontroluje všetky nepotravinové výrobky, ktoré sú určené na predaj. Ešte do konca tohto roka preveruje aj spotrebiteľské úvery, ktoré poskytujú banky a nebankové subjekty. Od januára 2015 ich kontrolu preberá Národná banka Slovenska (NBS). Preveruje aj obsah rôznych spotrebiteľských zmlúv.

„Naďalej sa na nás môžu obracať ľudia, ak nie sú spokojní so službami cestovných kancelárií, ubytovacích zariadení. Do konca roka ešte prijímame podnety na nekalé obchodné praktiky pri poskytovaní spotrebiteľských úverov. Dozor vykonávame aj nad nepotravinovými výrobkami. Kontrolujeme ich z hľadiska bezpečnosti, najmä hračky, elektrické výrobky, tlakové nádoby, ale aj rekreačné člny a niečo aj zo strojných zariadení," informovala ústredná riaditeľka SOI Nadežda Machútová.

Čo preveruje SOI

Ďalšia veľká oblasť kompetencií SOI spadá pod ekonomické záujmy spotrebiteľa. „Ide o klasickú ochranu, keď je uvedený do omylu nekalými obchodnými praktikami alebo neférovými reklamami. Za najdôležitejšiu považujeme kontrolu spotrebiteľských zmlúv, najmä tých vopred pripravených formulárových, ktorých obsah spotrebiteľ nemôže ovplyvniť," doplnila Machútová.

SOI posudzuje tento typ zmlúv, či neobsahujú neprijateľné podmienky, nekalé praktiky, rozpor s dobrými mravmi alebo prenášanie zodpovednosti, upieranie práva. „Ide o poctivú právnickú kontrolu, pri ktorej zvykneme zmluvy odobrať. Týka sa to nielen formulárových zmlúv, ktoré uzatvárajú spotrebitelia s cestovnými kanceláriami, ale aj zmlúv na diaľku uzatváraných pri internetovom predaji, či zásielkovom, podomovom predaji," konštatovala.

Inšpekcia poškodeného nezastupuje

Pri kontrole SOI odstráni vzájomný nepomer práv a povinností, ktoré sú obyčajne v neprospech spotrebiteľa. Zmluvy sú takto podľa šéfky SOI právne čistejšie, čo môže pomôcť a ochrániť spotrebiteľov. Upozornila však, že SOI poškodeného nemôže zastupovať v reklamačnom konaní, ani na súde, ani inak sa v jeho mene domáhať zrušenia zmluvy a vrátenia peňazí či náhrady škody.
„Zabezpečujeme verejnoprávnu ochranu, čo znamená, že stav, ktorý zistíme v predajniach alebo u poskytovateľov služieb, zodpovedá predpisom. Napríklad pod naším dozorom je procesná stránka veci, teda či predajca reklamáciu prijal, v danej lehote vybavil spôsobom, akým to určuje zákon. Ale do toho merita veci už vstupovať nemôžeme, v sporoch rozhoduje jedine súd," objasnila Machútová.
SOI dozoruje aj nebezpečné chemické látky a prevzala aj agendu štátnej energetickej inšpekcie.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.