16.09.2015, 00:05

Lacná ropa znižuje ceny dopravcov. Pozrite sa, ako

Nafta je dnes najlacnejšia za 15 rokov. Pri klesajúcich cenách palív vzniká aj priestor na nižšie ceny v nákladnej doprave. Tie sú teraz o 6 % nižšie.

Ceny nafty a benzínu by sa mohli v najbližšom období ešte znížiť, ale už iba mierne. Zhruba o cent za liter. Ropa sa aj teraz v septembri pohybuje pod 50 dolármi za barel, čo spôsobuje vysoká ponuka a nízky dopyt. Analytici sa zhodujú, že tankovaniu za menej peňazí bude aj v najbližšom čase stále nahrávať situácia v Číne.

„Obavy zo spomaľovania čínskeho hospodárstva, ktoré patrí k najväčším spotrebiteľom energií na svete, tlačia ceny čierneho zlata nadol,“ vysvetľuje Dominika Ondrová, analytička Poštovej banky. 


Situácia na trhu s ropou ostane neistá ešte niekoľko mesiacov, pretože neistý je aj výhľad svetovej ekonomiky. Na druhej strane Tomáš Mikulík, analytik Trim Broker, tvrdí, že väčšinu poklesu ropy máme pravdepodobne za sebou, pretože produkcia ropy v USA začína rýchlo klesať. 

Lacná nafta zľavuje aj dopravu

Lacnejšiu naftu majú aj dopravcovia – cena nafty je najnižšia od začiatku roka 2010. „S klesajúcimi cenami nafty a benzínu vzniká priestor i na úsporu pri nákladných dopravcoch, čo by sa mohlo premietnuť aj do cien ich služieb. Aj ceny v doprave sú v tomto roku zatiaľ v priemere o šesť percent nižšie,“ hovorí Ondrová. 
Či však dopravcovia zlacnia svoje služby, je otázne. Do ich výpočtov totiž vchádzajú nielen ceny paliva, ale aj mýto a cestné dane. Tie sú významnými nákladovými položkami cestných dopravcov. „Ceny mýta tvoria približne osem až deväť percent nákladov a ceny nafty asi 40 až 50 percent nákladov za dopravu,“ informuje Andrej Fekete, PR manažér Združenia cestných dopravcov ČESMAD Slovakia. Na cenu dopravy vplývajú i mzdové náklady, výdavky na IT technológie či náklady na bezpečnosť prevádzky. A tie v poslednom čase rastú.
Napríklad doručovateľská firma TNT Slovensko si kolísavé ceny ropy premieta do výšky palivového príplatku, ktorý aktualizuje každý mesiac. Vplyv ropy na cenu prepravy najlepšie ukazuje príklad. „Kým v septembri 2014 bola výška palivového príplatku 20 percent, tento september to bolo len 14,25 percenta,“ ilustruje zníženie cien Mária Džundová, obchodná a marketingová riaditeľka TNT Slovensko.

Konkurencia stláča ceny ešte viac

Viac než cena ropy stláča ceny dopravy nadol vysoko konkurenčné prostredie. Aj preto Fekete nevidí už veľa priestoru na zlacňovanie. „Hlavne dopravcovia z krajín ako Bielorusko, Ukrajina a Rusko tlačia – vďaka cenám nafty na svojom trhu – cenu za dopravu na takú úroveň, ktorej slovenské firmy len ťažko konkurujú,“ dodáva. Navyše dopravcom rastú náklady na mýto či cestné dane v krajinách ako Nemecko. To prepravu predražuje a ich marže taktiež stláča nadol.  
Aj keď cestná daň tvorí len jedno až dve percentá nákladov za dopravu, slovenským dopravcom sa v súčasnej situácii oplatí vytvoriť pobočku v okolitých štátoch. „Na porovnanie, napríklad v Poľsku je cestná daň štyrikrát nižšia a v Česku o polovicu,“ dodáva Fekete. Navyše ceny za dopravu sú veľmi konkurenčné a rozdiely medzi najlacnejšími a najdrahšími ponukami sú len v rozmedzí 30 až 50 eur. „Aj preto je výhodné ušetriť na tejto položke registráciou v zahraničí a ponúknuť tak lepšiu cenu,“ vysvetľuje Fekete.  Navyše podľa Mikulíka aj vzhľadom na zvyšovanie odvodov živnostníkov títo dopravcovia svoje ceny znižovať veľmi nebudú. 

Tankovať sa oplatí za hranicami

Niektorí dopravcovia sa snažia na preprave ušetriť aj tým, že lacnejšie natankujú za hranicami Slovenska. Slovenské čerpačky totiž zvyčajne reagujú na lacnú ropu pomalšie ako zahraničné. Dôvod? Máme odlišnú cenotvorbou, pri ktorej sa ceny premietajú za dlhšie obdobie. 
„Ceny benzínov a nafty na našich pumpách sa odvíjajú od jedno- až dvojtýždňových priemerných cien palív na rotterdamskej burze. Pritom v okolitých krajinách reagujú čerpacie stanice na denné hodnoty na burze,“ dodáva Ondrová. Fakt, že máme drahý benzín, ovplyvňuje aj veľkosť trhu. Slovensko má asi trikrát menej čerpačiek ako Česko. Okrem nich máme vysoké spotrebné dane, a preto veľká časť zo sumy, ktorú zaplatíme za benzín, ide štátu. 

O tejto téme, ale aj omnoho viac z oblasti dopravy a logistiky sa dočítate v stredajšej prílohe HN.
Prílohu Doprava a logistika pripravili: 
Táňa Rundesová, Vladimír Turanský, Peter Borko, Zuzana Kullová, Katarína Macková, Marián Sedílek a Jozef Ryník


V špeciálnej prílohe Doprava a logistika nájdete aj tieto témy:

- Aké sú momentálne ceny nafty a benzínu v strednej Európe a aká je prognóza ich cien do konca roka
- Kde teraz natankujete najlacnejšie
- Mapa cestného mýta v Európe
- Palivové karty a v čom je výhodné ich využitie
- Ktoré služby ponúkajú slovenské autobusové spoločnosti
- Linky pravidelnej leteckej dopravy 
- Ako si ustrážiť efektívnu prevádzku autoparku
- Ponuky práve v oblasti dopravy a logistiky
- Ako sa u nás vyvíja cykloturistika
-
Moderné taxislužby zvyšujú konkurenciu

Môžete si objednať pdf vydania HN (aktuálne v deň vyjdenia) cez SMS na váš mail TU.
Staršie pdf vydania nájdete TU.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.