03.05.2014, 16:00

Panika z publika? Pomáha voda aj drepy

Trému pred verejným vystúpením skreše voda, správne dýchanie, toaleta a skamarátenie sa s publikom. Pozrite si ďalšie rady od odborníka.

„Ľudský mozog začína fungovať vo chvíli, keď sa narodíte a nezastaví sa nikdy – až kým sa nepostavíte pred publikum s vašim verejným vystúpením“.
George Jessel

Každý na strednej či vyššej pozícii vo firme sa z času na čas musí postaviť pred poslucháčov. Na veľkej porade, zasadnutí manažmentu alebo na externom seminári či dokonca konferencii.

Mnohí, možno väčšina, to poznajú: Máte 15 minút, než sa ukážete auditóriu a nervozita začína stúpať. V tejto chvíli je naozaj neskoro meniť „slajdy“ prezentácie či obsah vašej prednášky, hovorí Darlene Price, prezident firmy Well Said (Správne povedané). Čas na analýzu toho, kto sedí v hľadisku, alebo na výrobu nových, skvele vyzerajúcich slajdov prezentácie, je skutočne minulosťou.

Podľa Priceho je jedno, pred koľkými ľuďmi idete hovoriť. Približne 15 minút pred prezentáciou môžete urobiť nasledovné kroky, aby ste zmiernili svoj stres a aby nakoniec všetko dopadlo lepšie:

1. Navštívte toaletu
„Kľúčová vec,“ hovorí Price. Potreba použiť WC pred vystúpením, hoci inak by „vám nebolo treba“, je úplne bežnou reakciou na stres. Tak mu nedajte šancu a choďte.  

2. Skontrolujte sálu a nastavenie audia
Ako speaker, buďte si istý, že dobre poznáte prostredie, vrátane usporiadania sedenia, osvetlenia, prezentačnej techniky, mikrofónu a že ste so všetkým „v pohode“.


3. Predstavte sa publiku
Podajte si ruky s toľkými hosťami, ako je to len možné. Ukážete im, že ste odviazaný a otvorený. „Môžete sa tiež naučiť pár mien či krátkych príbehov, ktorými operatívne osviežite prezentáciu,“ odporúča Price.

4. Niekoľkokrát sa zhlboka nadýchnite
Keďže úzkosť spôsobuje stuhnutie svalstva v hrudi a hrdle, je dôležité svaly uvoľniť dýchaním. Toto nikdy nepodceňujte. Hlboký nádych maximalizuje objem kyslíka, ktorý sa vám dostáva do tela – a teda aj zásobuje mozog.

5. Nacvičte si prvú minútu v hlave
Čokoľvek sa chystáte povedať na úvod – niekoľkokrát vopred si to zopakujte, odporúča Price. Ak presne viete, čo chcete robiť a povedať, dodá vám to sebadôveru.

6. Sústreďte sa na pozitívne myšlienky a výjavy
To znamená: zabudnite na myšlienky typu „som nervózny, nepripravený a pohorím tu“ a nahraďte ich „som expertom v tejto oblasti, dôveryhodný a sebavedomý“


7. Usmievajte sa
Celý čas si zachovajte úsmev na tvári. Ten pomáha telu relaxovať  

8. Napite sa vlažnej vody, najlepšie s citrónom
Pomáha to vyčistiť hrdlo a bojuje proti suchu v ústach. Naopak, vyhnite sa sýteným studeným nápojom, mliečnym výrobkom.

9. Zľahka si zacvičte
Samozrejme, v súkromí. Pár drepov alebo dynamická chôdza pomôže nahnať kyslík do mozgu a zbaviť telo stresu.

10. Bezprostredne pred vystúpenim stojte
Približne 5 minút pred nástupom na stage stojte – sedenie je totiž pasívnou pozíciou, ktorá vás môže utlmiť.

Čítajte viac (v angličtine): Päť vecí, ktoré úspešní speakri nikdy nepovedia
Zdroj: Business Insider 
Ilustračné snímky: HN/Pavol Funtál, petermacintyre.weebly.com

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.