Bezplatná poradňa Slovenskej komory exekútorov pomohla za rok svojej existencie 734 občanom, ktorí sa dostali do exekúcie. Najčastejšie sa zaujímali o možnosti právnej ochrany v exekúcii, či o formu komunikácie s exekútorom. Informovala o tom hovorkyňa komory Stanislava Kolesárová.
Skratová komunikácia veci priťaží
Na osobnú konzultáciu do bratislavského sídla komory prišlo doteraz 72 občanov, ďalších 662 ľudí uprednostnilo komunikáciu prostredníctvom elektronickej pošty. Ako ďalej uviedla Kolesárová, občania sa zaujímali aj o zákonnosť postupu konkrétneho exekútora.
„Touto cestou sa snažíme pomôcť občanom, ktorí sa dostali do exekúcie, aby sa čo najrýchlejšie a najefektívnejšie vyrovnali so svojimi povinnosťami voči veriteľom a zákonu,“ povedal prezident komory Miroslav Paller. Podľa neho ľudí, ktorých sa priamo dotýka exekúcia, nová situácia často vystraší a komunikujú skratovo. Odkladanie povinností, zatajovanie či nepreberanie pošty však situácii nepomôže. „Bez komunikácie s exekútorom sa ich problém nedá vyriešiť. Ak budú mať snahu vyriešiť situáciu čo najrýchlejšie, môžu zaplatiť menej,“ spresnil prezident. Niektorí dlžníci sa od komory domáhajú zastavenia exekúcie, čo však podľa neho nie je v jej kompetencii.
Webová stránka s radami
„Zákon presne vymedzuje, v ktorých prípadoch možno exekúciu zastaviť. V mnohých prípadoch pritom občan pred jej začatím nevyužil možnosti, ktoré mu dáva zákon, aby sa exekúcii vyhol,“ dodal Paller.
Poradenstvo pre občanov v exekúcii zaviedla komora pred rokom. Súčasťou je aj webová stránka komory, na ktorej pribudla nová sekcia s názvom Nebuďte naším klientom. Občania tam nájdu konkrétne upozornenia, ako sa nedostať do exekúcie.
Akú sú vaše práva pri predajných akciách a podomovom predaji
- predávajúci je povinný poskytnúť podstatné informácie o spoločnosti, ktorá predaj organizuje, a o právach spotrebiteľa,
- osobitne je povinný spotrebiteľa poučiť o jeho zákonnom práve odstúpiť od spotrebiteľskej zmluvy
- predávajúci nesmie používať klamlivé alebo agresívne nekalé obchodné praktiky, najmä ho nesmie nútiť zúčastniť sa a zotrvať na predajnej akcii či podpísať akúkoľvek spotrebiteľskú zmluvu
- spotrebiteľ má právo na ochranu pred nekalými zmluvnými podmienkami a obchodnými praktikami a má právo na pravdivé informácie o službách alebo výrobkoch
- ak spotrebiteľ uzavrie mimo prevádzky spotrebiteľskú zmluvu, vždy má zo zákona právo od nej do 7 pracovných dní bezodplatne a bez dôvodu odstúpiť, pričom to nepodlieha súhlasu druhej strany
- po odstúpení od zmluvy máte právo na vrátenie zaplatenej ceny a ak sa porušili vaše práva, máte právo žiadať aj finančnú náhradu ujmy, ak ate si úspešne uplatnili svoje nároky na súde