Túžite po vlastnom podnikaní alebo úspešnom startupe? K najlepším biznis nápadom sa dá dostať aj úplnou náhodou. „Často bývajú riešením roblému, ktorý vás trápi. Ak mám takýto problém ja, je vysoko pravdepodobné, že ho má aj niekto iný,“ hovorí Matej Ftáčnik zo združenia The Spot, ktoré pomáha mladým startupistom. Na daný problém by malo existovať riešenie, a ak chýba, alebo sa s ním nestretneme, je možné, že sa rodí pravá biznis myšlienka.
Majte otvorené oči
Pri hľadaní svojho biznis nápadu sa však netreba obzerať iba po problémoch. Zaujímavé môžu byť aj inovácie, ktoré zlepšujú a urýchľujú už existujúce procesy, služby, produkty. Choďte medzi ľudí a všímajte si okolie. Zaujímajte sa, čo ich trápi, čo im zaberá čas, čo im chýba. Ľudia sa radi zdôveria, ak majú pocit, že ich niekto reálne počúva. „Možno zistíte, že ich trápi tá istá vec a vy ju viete vyriešiť,“ vysvetľuje Ftáčnik. Zároveň si takto nájdete prvých zákazníkov pre biznis.
Nápadom to iba začína
Podľa Ftáčnika je počet skutočne inovatívnych nápadov obmedzený. Ovplyvňuje to technologický pokrok, ale aj to, že všetci pozeráme rovnakú televíziu, používame tie isté aplikácie a všímame si rovnaké nedostatky. „Ak mi aj zíde na um nejaký zaručene inovatívny nápad, som si istý, že vo svete na ňom už isto pracuje niekto iný,“ tvrdí Ftáčnik. A priraďuje to „európskej“ náture. „Tešíme sa vysokému životnému štandardu a sme dosť pohodlní,“ vysvetľuje. Konkurenčný adept sa má možno podstatne horšie – narodil sa v Indii, v Silicon Valley spáva v tej istej miestnosti, v ktorej spolu s ďalšími 10 kamarátmi cez deň programuje. „Váži si, že dostal takúto šancu, vie, že môže veľa stratiť. Na projekte ,maká a maká’,“ uzatvára Ftáčnik.
Typy startupistov
Chrlič |
Vždy má v rukáve aspoň 20 nápadov, ktoré mu zišli na um ráno v sprche. Väčšinou sú tieto nápady prvoplánové, nepremyslené a existuje pri nich konkurencia. |
||
Tajnostkár |
Rozpráva nahlas, aký cenný je jeho nápad, ale podstatu neprezradí, kým s ním nepodpíšete zmluvu. Ak sa aj nájde dobrák, čo zmluvu podpíše, nápad zväčša býva mizerný, dávno zrealizovaný či príliš všeobecný. |
||
Nadšenec |
Príliš rýchlo sa púšťa do realizácie nápadu, bez toho, aby si urobil analýzu trhu a konkurencie. |
||
Mysliteľ |
Roky básní o svojom nápade, ale k činu sa nemá. |
Prečítajte si tiež
Rozbeh podnikania: Nápad na podnikanie? Pozor, aby ste ho nezabili biznis modelom