StoryEditor

Sú lepšími vodičmi ženy, alebo muži? Podľa prieskumu je to remíza

07.11.2014, 14:33
V súboji medzi pohlaviami nevyhrali ani ženy, ani muži. Rozdiel bol len v tom, že obe pohlavia si ctia zodpovednosť za volantom v inom veku.

Kto je lepší vodič – ženy či muži? O túto dilemu už zakopol azda každý, kto niekedy sadol do auta a krútil volantom. Na túto tému sa už zrealizovalo aj množstvo prieskumov, vždy však treba prihliadať na to, aké kritériá sa naň zvolia.
Podobný prieskum urobila nedávno aj poisťovnňa Uniqa. Na čo sa v ňom prednostne zamerala? Sústredila sa na otázku nehodovosti, a to tak pri benzínových, ako aj pri dieslových motoroch. Kľúčovú úlohu pritom zohrali viaceré parametre: vek vodiča či vodičky, registrácia vozidla, fakt, či šlo o fyzickú alebo právnickú osobu. Prieskum prebiehal medzi ľuďmi, ktorých má poisťovňa v databáze. Šlo o vzorku 162-tisíc fyzických osôb, z nich bolo 119-tisíc mužov a 43-tisíc žien. Za celé sledované obdobie to boli dáta týkajúce sa takmer milióna poistených osôb. Podobnú analýzu robila aj sesterská poisťovňa v Českej republike.

Remíza medzi pohlaviami

Výsledky prieskumu dopadli prekvapujúco. Vyplynulo z nich, že ženy do veku 29 rokov majú o 10 percent vyššiu frekvenciu nehodovosti, ale na druhej strane aj o 10 percent nižšiu škodovosť. U mužov sa štatistiky čiastočne zhodujú s výsledkami žien – ale až od veku 29 rokov vyššie. Súboj o lepšieho vodiča sa tak skončil medzi pohlaviami remízou, v ktorej nemožno jednoznačne určiť víťaza.  
Realizátori výskumu sa zamerali aj na škodovosť pri benzínových a dieslových motoroch. Ukázalo sa, že majitelia benzínových vozidiel spôsobujú viac škôd než vozidlá s dieslovým motorom. Okrem toho vyššia koncentrácia dopravných nehôd sa stáva v mestách, kde vodiči na kratšie vzdialenosti využívajú práve benzínové motory. Prieskum rovnako poukázal na fakt, že menej škôd sa zaznamenalo na autách fyzických osôb než právnických. Svedčí to o tom, že pretrváva trend, keď si zamestnaní mladí ľudia firemné auto nevážia natoľko, ako svoje vlastné.

Porovnanie medzi štátmi

„Všeobecne je v poisťovníctve zakázané využívať faktor pohlavia pre rozlišovanie sadzieb poistného, a tak nie je možné tieto informácie v poisťovníctve priamo využiť. Podľa výsledkov prieskumu sa však zdá, že to aspoň pre slovenský trh nepredstavuje významný hendikep,“ tvrdí v súvislosti s priekumom Martin Rotkovský, riaditeľ oddelenia poistnej techniky poisťovne Uniqa.

Napríklad vo Veľkej Británii sa podľa neho faktor pohlavia dlhodobo využíval a Britky platili výrazne nižšie poistné než mužská časť populácie. „Na Slovensku je však aj z počtu dát pre obe pohlavia zrejmé, že ženy vídať za volantom predsa len menej často, čo môže ovplyvňovať ich jazdnú prax, a s tým súvisiacu vyššiu škodovú frekvenciu,“ hovorí Rotkovský.
Zaujímavé je však v tejto súvislosti porovnanie s dátami z Českej republiky. Tam bol rozdiel vo výške priemernej poistnej udalosti väčší. „Možno z neho vyvodiť, že Slovenky, ktoré si sadnú za volant, sa správajú v porovnaní s mužmi viac neohrozene než Češky,“ uzatvára riaditeľ.

01 - Modified: 2006-12-13 16:04:00 - Feat.: 0 - Title: ZMOS tvrdí, že sa s Mikolajom nedohodli
01 - Modified: 2025-12-02 16:30:00 - Feat.: - Title: Českým a slovenským milionárom pomohli akciové trhy 02 - Modified: 2025-11-28 09:10:21 - Feat.: - Title: Toto je 10 najspoľahlivejších SUV, ktoré si môžete kúpiť. Podľa reálnych skúseností 03 - Modified: 2025-11-20 13:52:16 - Feat.: - Title: Slovensko patrí medzi 40 najaktívnejších krajín v adopcii umelej inteligencie 04 - Modified: 2025-11-21 10:01:33 - Feat.: - Title: EÚ rieši najväčšiu slabinu moderných áut. V tichosti zaviedla zásadnú novinku pre svetlá 05 - Modified: 2025-11-20 07:48:49 - Feat.: - Title: Štátny prieskum ide proti prúdu. Meria silný Hlas aj KDH, do parlamentu by sa dostalo až deväť strán
menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
05. december 2025 10:12