Ľudí, ktorí strávili celý profesionálny život a potom ich vyhodili pár rokov pred dôchodkom, je čoraz viac. A je to pre nich o to horšie, že si prácu veľmi dlho nehľadali a v podstate ani nevedia, ako na to. Vek však nemusí byť neprekonateľnou prekážkou, ak sa na svoj problém pozrú „modernejším okom“. Ak sa vás táto situácia týka, skúste týchto zopár rád.
Snímka: ilustračná, archív
Videovizitka
Klasické životopisy začínajú čoraz viac nahradzovať videovizitky. Mnoho spoločností si ju vo svojich inzerátoch už aj priamo žiada, je však dobré priložiť ju aj tam, kde to neuvádzajú ako nutnosť. Výrazne si ňou zvyšujete šancu. Potrebujete videokameru alebo webkameru, dbajte na dobré svetlo a kvalitný záznam - rozmazaným budúceho zamestnávateľa veľmi neočaríte. Tiež dbajte na zvukovú kvalitu a vyberte si vhodné oblečenie a pozadie. Dĺžka videa by mala byť primeraná, nie viac ako pár minút. Dajte si pozor na spisovné a kultivované vyjadrovanie a plynulý prejav. Dobre spravíte, ak si vopred naštudujete, čo chcete povedať. Môžete ukázať certifikáty, ktoré máte v oblasti svojej práce, určite to pomôže.
Hľadajte na správnych miestach
Internetové portály, ktoré uverejňujú ponuky práce, sú dobrým začiatkom. Do hľadania však treba „zapojiť“ aj sociálne siete, Facebook či LinkedIn sa veľmi zídu a často sa veľmi zaujímavé ponuky nachádzajú práve tam. Platí to aj opačne - ak si kvalitne vyplníte profil, môže sa potenciálny zamestnávateľ ozvať priamo vám. Preto si profesionálny profil vytvorte zodpovedne a pokojne si dajte aj poradiť od odborníkov. Výrazne si tak zvýšite svoje šance, personalisti najmä LinkedIn často využívajú.
Aktivita sa vypláca
Oslovte personálne agentúry, zaregistrujte sa, nechajte si prideliť kontaktného človeka. Ak by vám aj konkrétny pohovor nevyšiel, môže sa vám neskôr ozvať s inou pracovnou ponukou. Z času na čas sa pripomeňte, v prípade potreby si doplňte vzdelanie formou rekvalifikačných, jazykových či počítačových kurzov. Takisto si okrem videovizitky zmodernizujte aj klasický životopis - určite by nemal mať päť strán. Napíšte ho stručne, jasne a zrozumiteľne, tiež si dajte záležať aj na motivačnom liste. Ten je bežnou súčasťou žiadosti o prácu a často práve on rozhodne, či miesto dostanete. Určite neposielajte jeden všade, personalista z neho musí vidieť, že ste ho písali priamo pre konkrétnu pracovnú ponuku. Dajte si preto záležať a vypracujte ho vždy tak, aby to bolo zrejmé. Tiež sa oplatí osloviť priateľov, známych, skrátka čo najviac rozhodiť siete. A výsledok sa určite dostaví.