Od februára 2016 sa zavádza nový systém riešenia sporov medzi podnikateľmi a spotrebiteľmi. Každý zákazník sa bude môcť obrátiť na inštitúciu tzv. alternatívneho riešenia sporov. Ten má spor vyriešiť rýchlo, spravodlivo a hlavne zadarmo. Článok o tom pre HN pripravila advokátka Barbora Lániková.
Národná rada schválila nový zákon o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov, ktorý preberá smernicu EÚ o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov. Zákonom sa zavádza systém alternatívneho riešenia sporov medzi predávajúcim a kupujúcim, ktoré vyplývajú zo spotrebiteľskej zmluvy alebo s ňou súvisia.
K takémuto sporu môže dôjsť napríklad pri predaji tovaru cez internet, ak spotrebiteľ odstúpi od zmluvy a predávajúci mu nevráti peniaze alebo ak boli inak porušené práva zákazníka. Účelom alternatívneho riešenia sporov je spravodlivo, účinne a rýchlo vyriešiť spotrebiteľský spor. Používať by sa pritom mali väčšinou elektronické prostriedky.
Kto môže podať návrh na riešenie sporu
Právo podať návrh na alternatívne riešenie sporu má spotrebiteľ vtedy, ak sa domnieva, že boli porušené jeho práva. Pred podaním návrhu sa však musí obrátiť na predajcu. Pokiaľ ten na žiadosť o nápravu do 30 dní nereaguje, alebo nápravu neurobí, môže sa spotrebiteľ obrátiť na niektorý zo subjektov alternatívneho riešenia sporu. Spotrebiteľ si môže zvoliť ktorýkoľvek subjekt alternatívneho riešenia sporov, a to aj vtedy, ak by predávajúci v zmluve alebo obchodných podmienkach určil iný.
Kto je oprávnený riešiť spory
Zo zákona je týmto spôsobom oprávnený riešiť spotrebiteľské spory:
– Slovenská obchodná inšpekcia
– Úrad pre reguláciu sieťových odvetví
– Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb
a ďalšie subjekty, ktoré splnili zákonné podmienky a boli zapísané ministerstvom hospodárstva do zoznamu subjektov alternatívneho riešenia sporov.
Aké má alternatívne riešenie sporov výhody?
Účelom je zabezpečiť vysokú úroveň ochrany spotrebiteľov a prispieť k riadnemu fungovaniu vnútorného trhu. Spotrebitelia sa budú môcť obrátiť na nezávislý subjekt, ktorý bude riešiť spor transparentne, účinne a rýchlo. Ak je to možné, komunikuje so zúčastnenými stranami elektronickými prostriedkami, teda mailom alebo telefonicky. Alternatívne riešenie sporu má ukončiť do 90 dní. V osobitne zložitých prípadoch možno túto lehotu predĺžiť.
Konanie je v zásade bezplatné. Od spotrebiteľa možno žiadať poplatok za začatie alternatívneho riešenia sporov, ale maximálne 5 eur.
Musí predávajúci spolupracovať?
Zo zákona musí predávajúci spolupracovať so subjektom alternatívneho riešenia sporov a poskytnúť potrebnú súčinnosť na dosiahnutie rýchleho a efektívneho priebehu konania. Pokiaľ predávajúci neposkytne potrebnú súčinnosť, dopustí sa správneho deliktu a môže mu byť uložená pokuta až do 10 000 eur.
Čo je výsledkom alternatívneho riešenia sporu
Ak príslušný orgán dôjde k záveru, že predávajúci porušil práva spotrebiteľa, ukončí alternatívne riešenie sporu vydaním nezáväzného odôvodneného stanoviska. Ak porušenie spotrebiteľských práv nezistí, návrh odloží. V súvislosti s novým zákonom bude treba aktualizovať obchodné podmienky predávajúceho. Pokiaľ predávajúci neposkytne spotrebiteľovi potrebné informácie, môže dostať pokutu až 10 000 eur.
Autor: Barbora Lániková
Advokátska kancelária Lanikova Group