Máte eseročku, v ktorej ste konateľom a chcete si zmeniť živnosť v obchodnom registri? Takýto problém má aj náš čitateľ HN Poradne, ktorý nevie, ako postupovať pri takejto zmene. „Môžem to urobiť ako konateľ firmy? Alebo je na to potrebný právnik?“ pýta sa čitateľ. Taktiež by chcel vedieť, či na tento krok môže využiť elektronickú identifikačnú kartu, teda k nový občiansky preukaz.
Rozhoduje počet spoločníkov
Podľa informácie advokáta Róberta Bánosa spôsob zmeny v spoločnosti s ručením obmedzeným závisí od počtu jej spoločníkov. „Pokiaľ ste jediným vlastníkom eseročky, musíte vypracovať rozhodnutie jediného spoločníka, ktorým rozhodnete o rozšírení jej činností,“ hovorí právnik. Ak by však mala spoločnosť tých spoločníkov viac, muselo by sa konať jej valné zhromaždenie, o ktorom sa spíše zápisnica.
Ako upozorňuje Bános, k návrhu na zápis zmien bude potrebné priložiť okrem zápisnice z valného zhromaždenia aj podpísanú listinu prítomných spoločníkov.
Ďalším krokom je ohlásiť živnosť na živnostenskom úrade, kde vám vydajú o novej živnosti osvedčenie. Aj tento doklad
K novej občianke treba ZEP
Všetky tieto dokumenty a úkony môže dotyčný podnikateľ vykonať sám, či už ako spoločník, alebo ako konateľ. „Napríklad rozhodnutie jediného spoločníka podpisujete ako spoločník, ale návrh na zápis zmien do obchodného registra, ako aj úplné znenie zakladateľskej listiny budete podpisovať ako konateľ,“ hovorí poradca.
Všetky dokumenty si teda podnikateľ môže vypracovať sám, právnika potrebuje len vtedy, ak by si s niečím sám nevedel rady. Ak by si podnikateľ napríklad nejaký dokument nevypracovali správne, súd jeho návrh na zápis zmien odmietne.
Aj elektronický podpis možno využiť pri podaní niektorých dokumentov, ale má to svoje obmedzenia. V čom? Všetky dokumenty, vrátane návrhu na zápis zmien, sa musia podpísať a zaslať prostredníctvom zaručeného elektronického podpisu (ZEP), a na ten je potrebné si obstarať k novému občianskemu preukazu program. Aké kroky na to treba urobiť, uvádzame nižšie. Ak by ste však takýto ZEP už mali, vtedy by ste na súdnom poplatku ušetrili – namieto 66 eur by ste zaplatili len polovicu – 33 eur.
Postup pri vybavení elektronického občianskeho preukazu = eID-karty (elektronickej identifikačnej karty)
1. Na ľubovoľnom okresnom riaditeľstve Policajného zboru si podáte žiadosť o vydanie eID-karty
2. Jej vyhotovenie stojí 4,50 eura, dostanete ju do 2 dní
3. Prevziať sa dá osobne alebo vám ju doručia na zadanú adresu v SR
4. Na eID-karte je elektronický kontaktný čip, na ktorý vám uložia identifikačné údaje a kódy, karta platí 10 rokov
Postup vybavenia zaručeného elektronického podpisu, tzv. ZEP, k eID-karte
1. Na vytvorenie ZEP-u slúži čip na vašej eID-karte, je to bezplatné
2. O ZEP požiadate súčasne pri podaní žiadosti o vydanie eID-karty (ale môžete aj neskôr), a to osobitnou žiadosťou podanou na okresnom riaditeľstve PZ
3. Na získanie ZEP je nevyhnutné, aby ste si zvolili bezpečnostný osobný kód, tzv. BOK (kombinácia 6 číslic)
4. Vašu eID-kartu vám aktivujú po zadaní BOK-kódu priamo na okresnom riaditeľstve polície, kde si eID-kartu prevezmete, súčasne vám vydajú certifikáty potrebné na vytvorenie ZEP, ktoré vám na oddelení dokladov vygenerujú priamo do čipu aktivovanej eID-karty
5. Pre vlastnenie ZEP sa môžete rozhodnúť aj neskôr – znova prídete na okresné riaditeľstvo PZ, kde vám na čip aplikujú váš zvolený BOK
6. So ZEP môžete elektronicky komunikovať s informačnými systémami štátnych aj súkromných subjektov, ale na to treba mať ešte inštalovanú aplikáciu DSigner/XAdES, ktorá je dostupná na portáloch www.slovensko.sk a www.minv.sk.
Zdroj: MV SR
Sledujte nás aj na Twitteri. A budete mať stále čerstvé informácie o práve, realitách, spotrebiteľoch či dovolenkách. @HNPoradna
— HNporadna.sk (@HNPoradna) July 7, 2014