Z rozhovorov na tému rozpoznateľnosti značky „Poľský“, ktoré sa vedú viac ako desať rokov, vyplýva, že nám chýba jednoznačný dizajn. Táto situácia sa v poslednom čase diametrálne mení.
Zdroj: Dreamstime.com
Poľské značky s väčšou istotou dobýjajú zahraničné trhy a štítok „Made in Poland“ sa čoraz výraznejšie spája s vysokou kvalitou za rozumnú cenu. Poľskí výrobcovia sa čím ďalej, tým zriedkavejšie utiekajú k ukrývaniu pôvodu pod cudzo znejúce názvy a hrdo sa chvália poľskými koreňmi. Obraz krajiny sa nám mení pred očami. Poľské výrobky si razia cestu medzi zahraničnou konkurenciou v ďalších oblastiach.
Pekná ako Poľka
Vo svete si čoraz väčšiu obľúbenosť získavajú poľské kozmetické výrobky. Toto odvetvie sa rozvíja najrýchlejšie v Európe. Zisk z poľského vývozu výrobkov vlasovej, telovej a dekoratívnej kozmetiky vzrástol v priebehu prvej dekády 21. storočia o 25 %.
V Poľsku pôsobí približne 300 kozmetických firiem, v ktorých je približne štvrtina pracovníkov zapojená do laboratórneho výskumu a zdokonaľovania technologických postupov. Po prípravkoch poľských gigantov, akými sú Irena Eris, Dax Cosmetics či Oceanics, siahajú spotrebitelia v 130 krajinách sveta.
Symbolom poľského úspechu v kozmetike je značka Inglot. Len pred deviatimi rokmi firma otvorila svoj prvý zahraničný obchod, a dnes má už 400 luxusných predajných salónov v 50 krajinách sveta, v tom v Dubaji a New Yorku.
Komfort, pohodlie a moderný dizajn
Poľsko získava obrovské úspechy na svetovom trhu nábytku. 9 z 10 výrobkov tohto odvetvia sa dostáva k zákazníkom na celom svete. Hodnota exportu poľského nábytku v roku 2014 dosiahla 8 miliárd eur.
Vzhľadom na počet ton nábytku predaného do zahraničia sme piatou svetovou veľmocou za Čínou, Nemeckom, Talianskom a USA. Najväčším tromfom odvetvia sú kvalifikovaní špecialisti a najmodernejšie technológie.
Nábytkárske odvetvie v Poľsku sa vyvíja neuveriteľnou rýchlosťou. Výroba od zmeny politického zriadenia vzrástla 61-násobne. V súčasnosti v Poľsku pôsobí približne 25 000 rodinných nábytkárskych firiem. V ostatnom čase dobývame európske trhy aj poľským dizajnom. Dnes sa už nekoná dizajnérske podujatie, akým je napríklad Red Dot Design Award, na ktorom by poľskí dizajnéri nezožali úspech.
E-inovátori z Poľska
Už niekoľko rokov Poľsko rastie na regionálneho lídra trhu informačných a komunikačných technológií a svetového hráča v teleinformačných technológiách. Napriek tomu, že sa toto odvetvie rozvíja len od nedávna, robí to v bleskovom tempe. Ďalšie poľské firmy dobýjajú zahraničné trhy: Comarch zamestnáva 3 800 pracovníkov v 19 krajinách, Asseco Poland sa umiestnilo v rebríčku „TOP 100 European Software Vendors“ A Ericpol v prvej dvadsiatke Europe’s 500 – rebríčka najdynamickejšie sa rozvíjajúcich firiem v Európe.
Odkiaľ sa vzali tieto úspechy? Za všetkým stojí fundovanosť poľských informatikov. Poliaci majú informačné zručnosti. Napriek tomu, že ide o výnimočne ťažké odvetvie, informatika ako študijný smer je v Poľsku veľmi obľúbená. Každoročne poľské školy opúšťa 40-tisíc Poliakov s diplomom z odvetvia informačných a telekomunikačných technológií. Poliaci sa neustále dostávajú medzi finalistov najprestížnejších programátorských svetových súťaží: Microsoft Imagine Cup, Google Code Jam alebo Top Coder.
Poľskou špecialitou sa stali počítačové hry, ktoré získavajú čoraz početnejšie a veľkolepejšie svetové úspechy. Stačí spomenúť také produkty ako oceneniami obsypaná fabulárna akčná hra Zaklínač, Dead Island, Sniper alebo Anomaly Warzone. Firmy CD Projekt, 11bit studios alebo City Interactive, to sú značky rozpoznateľné a cenené nielen v Poľsku, ale aj v zahraničí.
Made in Poland
Poľsko je silným a postrehnuteľným hráčom na svetovom trhu. Konkurujeme nielen cenou. Našou zručnosťou je vysoká kvalita a načúvanie potrebám spotrebiteľov na celom svete. Kladieme veľký dôraz na inovácie, ako aj prieskum nových odvetví medzinárodného trhu. Heslo „Poľsko“ vyvoláva čoraz viac pozitívnych asociácií a produkty Made in Poland sú cenené a radi si ich vyberajú spotrebitelia v každej zemepisnej šírke.
Zdroj: Poľská agentúra informácií a zahraničných investícií