Zabral váš perfektne pripravený štruktúrovaný životopis a motivačný list a dostali ste pozvánku na pracovný pohovor, z ktorého vykúka džob vašich snov? Blahoželáme, prvý krok ste úspešne zvládli, zaujali ste. Ale pozor, cesta k úspešnej kariére môže ostať zahataná aj napriek tomu, že svojmu budúcemu zamestnávateľovi perfektne odpoviete na každú otázku. A navyše – príčinou vášho neúspechu budete vy sám.
Poznáte tvrdenie „nie je podstatné, čo hovoríš, ale podstatné je, čo robíš“? Hádam nikde inde nie je pravdivejšie, ako na pohovore. Pre skúseného personalistu sú dôležité nielen informácie, ktoré povedia vaše ústa, ale najmä informácie, ktoré vyzradí reč vášho tela.
Podľa Patti Wood, expertky na reč tela, personalisti sa často o vhodnosti kandidáta rozhodujú počas prvých desiatich sekúnd. Znamená to, že ste posudzovaní ešte skôr, než poviete svoje prvé slovo. Preto je dôležité, aby ste si boli vedomí, čo vaše telo hovorí od prvého okamihu, keď vstúpite do dverí.
Ako sa vyvarovať tých gest, ktorými sám seba sknokautujete?
Nekráčajte ako na prechádzke
Skôr než stlačíte kľučku na dverách, zhlboka sa nadýchnite a vyrovnajte sa. Vojdite dnu so stiahnutými ramenami a pretiahnutým krkom, zamierte priamo k pracovníkovi, pričom každá časť vášho tela musí nasledovať rovnaký smer. Nadviažte očný kontakt a usmejte sa. Prvý dojem ste zvládli skvele.
Nepodávajte mŕtvu rybu
Podanie ruky je ďalším a veľmi zásadným prvkom prvého dojmu. Pozor, príliš silný stisk ruky môže vyvolať dojem, že ste arogantnou alebo príliš sebavedomou osobou. Opakom je slabý alebo žiadny stisk ruky, ktorý u personalistu vzbudí dojem, že sa práve chytil mŕtvej ryby. Bŕ! Ideálne je, keď stisk vašej ruky je práve taký silný, aký je stisk podávanej ruky. Pri podávaní ruky sa pozerajte do očí manažéra a usmievate sa.
Nehrbte sa
Ak sa hrbíte, môžete vyzerať príliš uvoľnene a neformálne. Na druhej strane, ak pri sedení vo svojom lone pevne zvierate päste, vyzeráte napäto a nervózne. Ani jeden z týchto spôsobov nevyvolá dobrý dojem.
Pri pohovore teda seďte pevne, chrbát oprite o operadlo a stoličku si posuňte tak, aby ste sedeli oproti manažérovi. Vyšlete tak signál o svojej vierohodnosti a dôvere. Ako bude rozhovor plynúť, nakloňte sa mierne dopredu - prejavíte tak svoj záujem.
Neuhýbajte očami
Udržiavať očný kontakt s partnerom počas rozhovoru, je najlepší spôsob, ako ukážete svoj záujem o to, čo vám hovorí. Vyhnite sa neprítomnému pohľadu. Ak je na pohovore s vami viacej osôb, udržujte očný kontakt s každou z nich, pri odpovedi na otázku sa najviac dívajte do očí toho človeka, ktorý sa vás pýtal.
Nebuďte nervózny
Dotyky tváre, hranie s vlasmi alebo s prstami na ruke, či s perom – to všetko prezrádza vašu nervozitu. Ak si neviete rady, čo s rukami, gestikulujte s nimi počas svojho rozprávania. Používajte otvorené gestá, ukazujte otvorené dlane. Aj vďaka tomu udržíte pozornosť personalistu a bude počúvať, čo hovoríte.
Nebuďte príliš horlivý
Pohovor predstavuje formálnu situáciu a preto je potrebné na nej aj tak pôsobiť. Rešpektujte autoritu manažéra. Buďte si vedomí osobnej zóny, preto nestojte príliš blízko. Napriek dôležitosti očného kontaktu vyhýbajte sa intenzívnemu, príliš dlho uprenému pohľadu priamo do očí, aby ste personalistu nevystavili nepríjemným pocitom. Pozerajte sa na rôzne časti jeho tváre.
Nemračte sa
Najjednoduchším spôsobom, ako budete vyzerať priateľský a ústretový, je úsmev. Keď ste nervózny, je ľahké na úsmev zabudnúť, keď ste však zamračený, vydávate negatívne vibrácie, ktoré môžu negatívne ovplyvniť postoj personalistu k vám.
Napriek všetkým odporúčaniam, čo na pohovoroch nerobiť, personalisti najviac oceňujú jednu vlastnosť: buďte sami sebou.
Čo môže prezrádzať reč tela?Žmurkanie Škrabanie si nosa Nakláňanie hlavy Nohy ukazujú k dverám |
Zdroje: fuserecruitment.com; realsimple.com