13.03.2014, 00:05

Ste nadšenec. Ale váš biznis neprežije

Nájdite si biznis s HN. Andrej Solár predstavuje portál Addwork.eu.


Šikovný a schopný, no s nápadom, čo nezarobí. Takto vidí Andreja Solára porota. Snímka: HN/Pavol Funtál

Predstavenie projektu/Ako nezabiť tretinu života
„Čím chceš byť? Túto otázku každý z nás sebe alebo iným položí aspoň párkrát za život. A prečo je taká dôležitá? Pretože v práci strávime v priemere 80-tisíc hodín, teda tretinu života.“
S týmto sugestívnym prejavom sa stavia pred porotu HN Andrej Solár, aby predstavil portál Addwork.eu, ktorý má (nielen) 600-tisíc študentom a absolventom pomôcť s neľahkým pátraním po odpovedi na túto otázku.
Projekt stojí podľa Solárových slov na troch pilieroch. Prvým sú krátke videoopisy rozličných pozícií, v ktorých úspešní ľudia vysvetľujú, čo všetko práca v ich fachu predstavuje: od potrebných zručností cez pracovný čas až po reálnu náplň.
Druhým pilierom je priestor pre zdieľanie ponuky a dopytu voľných pracovných pozícií. „Mladí ľudia majú na sociálnych sieťach stovky kontaktov a my chceme docieliť, aby ich na našom portáli využívali na hľadanie či ponúkanie práce,“ objasňuje Solár a dodáva, že Addwork môže byť užitočný najmä pre zamestnancov firiem, kde sa využívajú takzvané refferal programy, v rámci ktorých zamestnanci získavajú finančnú odmenu, keď získajú na voľné miesto nového kvalitného pracovníka.
Posledným pilierom sú vzdelávacie články, kde sa študenti dozvedia napríklad o rozdieloch medzi trvalým pracovným pomerom a živnosťou.

Otázky a odpovede/Dvojaké videá
O slovo sa ako prvý hlási Ivan Štefunko z Neulogy – zaujíma ho biznis model projektu. Andrej Solár objasňuje, že zarábať chcú najmä na videách: „Firmy môžu týmto spôsobom predstaviť svoje voľné pozície, najmä tie s najväčšou fluktuáciou. Ponúkneme im 3-mesačný balík s videom za 500 eur, počas ktorého budú môcť video ľubovoľne využívať.“ Vtip je v tom, že video natočia v dvoch verziách: v komerčnej a nekomerčnej. Pokiaľ si firma ďalší balík nepredplatí, video na Addworku zostáva, avšak čisto s opisom pracovnej náplne pre danú pozíciu, bez akýchkoľvek zmienok o konkrétnej firme. Pre používateľov bude naďalej užitočné, pre firmu už nie.  
„Takže vy vlastne lákate firmy, ktoré nechcú mať klasický HR inzerát na tvorbu atraktívnej videovizitky?“ opáči Michal Pastier zo Zaraguzy Digital.
„Nepovedal by som, že ide o vizitku firmy, skôr o klasický HR marketing. Na Addworku budeme mať, samozrejme, aj videá, ktoré si natočíme sami,“ reaguje Solár a dodáva, že dosiaľ natočili 15 videí, pričom finančný prísľub získali od dvoch spoločností.
Spoločne s porotou sa napokon zhodne na tom, že ich portál by sa dal nazvať prvou slovenskou sociálnou sieťou na zdieľanie pracovných pozícií. „Radi by sme tam získali najmä používateľov, ktorí by u nás zostali od strednej školy až do obdobia budovania kariéry,“ vysvetľuje Solár.

Hodnotenie/Addwork nie je cesta
Tváre porotcov však čoraz väčšmi odrážajú skepsu. „Vstúpili ste do ťažkého priestoru, ktorý je už takmer nasýtený. Na to, aby ste prerazili, potrebujete niečo naozaj originálne. Videá sú fajn, aj prvotná myšlienka, no nestačí to. Navyše je váš projekt pomerne ľahko skopírovateľný,“ hovorí Rastislav Kulich z Googlu.
Pastier za problémové ohnivko považuje aj trvácnosť projektu: „Oslovíte desať firiem, zaplatia vám, a tým sa váš biznis skončí.“ Štefunko z Matysom dopĺňajú, že pôjde o ťažkú „makačku“ za málo peňazí a iba veľmi ťažko sa budú ich tržby dostávať do pozitívnych čísiel.
„Vy vlastne chcete vyriešiť za vlastné peniaze to, do čoho chce štát vložiť stámilióny eur v priebehu 10 rokov v rámci projektu Národná stratifikácia povolaní. Predpokladám, že to robíte lepšie, ale oni na to majú tisíckrát viac peňazí,“ dáva ich projekt do kontextu Štefunko. Ozvú sa rady, že cestou by bolo nájsť si na tento projekt grant, avšak v zásade sa porotcovia zhodujú na tom, že Addwork nie je cesta.
To však podľa nich nie je dôvod na smútok. „Ste šikovní, to je vidno. Sadnite si a skúste vymyslieť niečo iné, no niečo, čo vás bude takisto baviť,“ radí Pastier. „Všetci podnikatelia nejako začínali a väčšina z nás sa popálila. Niekedy sa dá nový projekt vymyslieť do týždňa. A charizma startupistov je pre investorov často najdôležitejšia. A tú vy máte,“ uzatvára Štefunko.  


Verdikt poroty

Karol Gogolák, zakladateľ investičného klubu G4
Jediná šanca je získať na tento projekt grant. Inak neprežijete.

Michal Matys, spolumajiteľ spoločností Translata, EuroCoc
Vidím to skepticky. Chcete konkurovať Facebooku, no nikdy ho nedobehnete.

Michal Pastier, spolumajiteľ digitálnej agentúry Zaraguza Digital
Skúste si sadnúť a zamyslieť sa s tímom nad tým, v čom ste ešte dobrí a čo vás baví. Zjavne ste šikovní, na tomto projekte však nezarobíte.

Ivan Štefunko, predseda predstavenstva spoločnosti Neulogy
Ak pôjdete touto cestou, pravdepodobne sa popálite. Ako každý, kto začína. Máte charizmu, vôľu aj schopnosti, skúste vymyslieť niečo iné.

Rastislav Kulich, country manažér Google Slovensko
Myšlienka vášho projektu sa mi páči, ale pripájam sa ku skepticizmu. Chýba vám originálny nápad. Skúste sa prípadne s niekým spojiť.


O projekte Addwork.eu
O čo ide: Addwork je webový portál, ktorý informuje o jednotlivých pracovných pozíciách, náplni ich činnosti, o plusoch a mínusoch. Tým pomáha mladým ľuďom rozhodnúť sa, akým smerom sa chcú uberať vo svojej kariére. Hlavným nástrojom sú krátke videopopisy pracovných pozícií.
Popritom sa venujú vzdelávaniu v oblasti základných náležitostí pracovného pomeru. Komplexnosť portálu je docielená poskytovaním priestoru na zdieľanie ponuky a dopytu voľných pracovných pozícií z firiem využívajúcich programy „odporúčania nových zamestnancov“ súčasnými zamestnancami. Ide o priestor, kde mladí ľudia môžu zdieľať voľné ponuky v okruhu svojich známych. Ide o jednoduchý príklad sociálneho náboru, z ktorého profitujú všetky zúčastnené strany.
Čo hľadajú: feedback a investora
Web: http://www.addwork.eu/

O Andrejovi Solárovi
Po absolvovaní Fakulty riadenia a informatiky v Žiline pracoval vyše dvoch rokov ako account manager v stavebnom sektore. Následne pracoval ako projektový manažér vývoja mobilných aplikácií pre iOS a Android. Po roku sa rozhodol opustiť svoje zamestnanie a naplno sa venovať addwork.eu. V súčasnosti vedie neziskovú organizáciu Addwork.


Vážim si aj menej pozitívne názory
Minirzozhovor: Andrej Solár pre HN:
Ako hodnotíte spätnú väzbu poroty?
Vážim si každý jeden názor. Špeciálne tie „menej pozitívne“ často dokážu posunúť veci správnym smerom. Porota hľadala v Addworku eskalovateľný biznis, ktorý nenašla. V Addworku sa snažíme o spoločensky prospešné podnikanie, čo sa nie vždy spája s eskalovateľným biznisom. Prišli sme si po názor a ten sme aj dostali.
Ktorá z rád bola najpodstatnejšia?
Nedelím spätnú väzbu podstatnú a nepodstatnú. Každý názor je pre nás dôležitý a zaoberáme sa ním. Súhlasíme s porotou, že by bolo vhodné získať podporu z ministerstva.
Uviedli ste už nejakú z rád do praxe? Aký to malo dosah?
Rady od porotcov a ich implementácia si vyžadujú dlhší čas. Snažíme sa postupne implementovať jednotlivé názory, o ktorých veríme, že posunú Addwork ďalej.

Súvisiace články

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.