StoryEditor

Pozor na brak z cudziny. Ak už, sťažujte sa cez eurocentrum

20.06.2015, 13:00
Autor:
run, redrun, red
Množstvo podnetov od spotrebiteľov dostáva Európske spotrebiteľské centrum v Bratislave. Týkajú sa produktov a služieb kúpených vonku alebo online.

Len zhruba každý ôsmy spotrebiteľ v Európe pozná práva, ktoré môže využívať pri tradičných alebo online nákupoch. Ukázal to nedávny prieskum v únii. Aj preto sa Brusel rozhodol opäť spustiť informačnú kampaň, ktorou chce spotrebiteľov informovať, na čo majú nárok. Kampaň prebieha v štrnástich členských štátoch vrátane Slovenska (Grécko, Španielsko, Cyprus, Portugalsko, Bulharsko, Lotyšsko, Taliansko, Poľsko, Česko, Litva, Estónsko, Maďarsko, Slovinsko). Súčasťou sú reklamné plochy v nákupných centrách a online videá. 

Zameranie iniciatívy

Kampaň sa zameriava na päť kľúčových spotrebiteľských práv:

  • právo na výmenu alebo opravu chybného tovaru
  • právo vrátiť tovar zakúpený cez internet do 14 dní
  • právo na zmluvy, ktoré neobsahujú neprijateľné ustanovenia
  • právo na pravdivú reklamu
  • právo na bezplatnú pomoc európskych spotrebiteľských centier v prípade problémov so zahraničným obchodníkom.

Tisícky podnetov

Slovenskí spotrebitelia sa pri nákupoch za hranicami najviac sťažujú na problémy spojené so službami cestovného ruchu či s dopravou. Práve tieto podnety najčastejšie riešilo Európske spotrebiteľské centrum v SR, ktoré na Slovensku oslávi desaťročnicu svojho pôsobenia. Centrum poskytuje spotrebiteľom bezplatnú pomoc a informácie pri cezhraničných nákupoch, mimosúdne rieši reklamácie a spory. Od roku 2006 sa zaoberalo približne 4 000 podnetmi. Asi tretina z nich sa týkala nákupov cez internet. 
Najčastejšie sťažnosti Slovákov smerovali na obchodníkov v oblasti cestovného ruchu (24 percent), dopravy (19 percent), ale aj na odevy a obuv (16 percent) alebo vybavenie domácností (14 percent).

Najviac pranierované Česko

Štátom, s ktorým majú slovenskí spotrebitelia pri nákupoch najčastejšie problémy, je Česko. Na ich obchodníkov sa sťažovalo až 36 percent zákazníkov, nasledovalo Nemecko a Poľsko. Vyplýva to z toho, že Slováci najviac nakupujú práve v týchto štátoch. "Súvisí to aj s našou polohou, máme tu hranice s týmito krajinami," uviedla riaditeľka spotrebiteľského centra Dženšída Veliová.
Naopak, na slovenských obchodníkov sa tento rok najviac sťažovali maďarskí spotrebitelia, celkovo za deväť rokov však vedú v sťažnostiach Rakúšania (19 percent). Prekážali im predovšetkým služby v doprave (57 percent). "Patrí tam letecká doprava, ale napríklad aj prenájom auta. Je to meškanie a zrušenie letov, poškodenie či strata batožiny," tvrdí Veliová.

Úspešné mimosúdne riešenia

Európske spotrebiteľské centrum sídliace v Bratislave je súčasťou siete 30 európskych spotrebiteľských centier, ktoré sa venujú zvyšovaniu dôvery a ochrany spotrebiteľov. Od začiatku pomáhalo spotrebiteľom v zhruba 300-tisícoch konkrétnych cezhraničných sporov s podnikateľmi. Vo viac ako dvoch tretinách prípadov sa jej podľa Veliovej darí dosiahnuť mimosúdne riešenie.

Kontakty na Európske spotrebiteľské centrum na Slovensku:

  • telefón: 02/4854 20 19
  • mail: Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.
  • adresa: Mierová 19, 827 15 Bratislava
01 - Modified: 2007-06-28 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Víkend pred televízorom
01 - Modified: 2024-02-15 10:04:48 - Feat.: - Title: Pre reklamáciu môžete skončiť aj na súde. Čo momentálne platí? 02 - Modified: 2023-12-27 09:36:25 - Feat.: - Title: Dostali ste vianočný darček, ktorý vám nevyhovuje alebo je dokonca poškodený? Takto ho môžete vrátiť 03 - Modified: 2023-12-25 10:00:00 - Feat.: - Title: Plytvanie jedlom nie je dobré. Správnym skladovaním dokážeme trvanlivosť výrazne predĺžiť, tvrdí odborníčka 04 - Modified: 2023-10-24 22:00:00 - Feat.: - Title: Pražiarne majú problém dostať sa k lacnejšej káve. V celej Európe nezoženiete vrece známej odrody z Vietnamu 05 - Modified: 2023-10-24 07:37:30 - Feat.: - Title: Nákladná doprava v auguste klesla, okrem tej železničnej. Osobná medziročne stúpla o vyše desať percent
menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
18. apríl 2024 09:28