Len zhruba každý ôsmy spotrebiteľ v Európe pozná práva, ktoré môže využívať pri tradičných alebo online nákupoch. Ukázal to nedávny prieskum v únii. Aj preto sa Brusel rozhodol opäť spustiť informačnú kampaň, ktorou chce spotrebiteľov informovať, na čo majú nárok. Kampaň prebieha v štrnástich členských štátoch vrátane Slovenska (Grécko, Španielsko, Cyprus, Portugalsko, Bulharsko, Lotyšsko, Taliansko, Poľsko, Česko, Litva, Estónsko, Maďarsko, Slovinsko). Súčasťou sú reklamné plochy v nákupných centrách a online videá.
Zameranie iniciatívy
Kampaň sa zameriava na päť kľúčových spotrebiteľských práv:
- právo na výmenu alebo opravu chybného tovaru,
- právo vrátiť tovar zakúpený cez internet do 14 dní,
- právo na zmluvy, ktoré neobsahujú neprijateľné ustanovenia,
- právo na pravdivú reklamu,
- právo na bezplatnú pomoc európskych spotrebiteľských centier v prípade problémov so zahraničným obchodníkom.
Tisícky podnetov
Slovenskí spotrebitelia sa pri nákupoch za hranicami najviac sťažujú na problémy spojené so službami cestovného ruchu či s dopravou. Práve tieto podnety najčastejšie riešilo Európske spotrebiteľské centrum v SR, ktoré na Slovensku oslávi desaťročnicu svojho pôsobenia. Centrum poskytuje spotrebiteľom bezplatnú pomoc a informácie pri cezhraničných nákupoch, mimosúdne rieši reklamácie a spory. Od roku 2006 sa zaoberalo približne 4 000 podnetmi. Asi tretina z nich sa týkala nákupov cez internet.
Najčastejšie sťažnosti Slovákov smerovali na obchodníkov v oblasti cestovného ruchu (24 percent), dopravy (19 percent), ale aj na odevy a obuv (16 percent) alebo vybavenie domácností (14 percent).
Najviac pranierované Česko
Štátom, s ktorým majú slovenskí spotrebitelia pri nákupoch najčastejšie problémy, je Česko. Na ich obchodníkov sa sťažovalo až 36 percent zákazníkov, nasledovalo Nemecko a Poľsko. Vyplýva to z toho, že Slováci najviac nakupujú práve v týchto štátoch. "Súvisí to aj s našou polohou, máme tu hranice s týmito krajinami," uviedla riaditeľka spotrebiteľského centra Dženšída Veliová.
Naopak, na slovenských obchodníkov sa tento rok najviac sťažovali maďarskí spotrebitelia, celkovo za deväť rokov však vedú v sťažnostiach Rakúšania (19 percent). Prekážali im predovšetkým služby v doprave (57 percent). "Patrí tam letecká doprava, ale napríklad aj prenájom auta. Je to meškanie a zrušenie letov, poškodenie či strata batožiny," tvrdí Veliová.
Úspešné mimosúdne riešenia
Európske spotrebiteľské centrum sídliace v Bratislave je súčasťou siete 30 európskych spotrebiteľských centier, ktoré sa venujú zvyšovaniu dôvery a ochrany spotrebiteľov. Od začiatku pomáhalo spotrebiteľom v zhruba 300-tisícoch konkrétnych cezhraničných sporov s podnikateľmi. Vo viac ako dvoch tretinách prípadov sa jej podľa Veliovej darí dosiahnuť mimosúdne riešenie.
Kontakty na Európske spotrebiteľské centrum na Slovensku:
- telefón: 02/4854 20 19
- mail: Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.
- adresa: Mierová 19, 827 15 Bratislava