StoryEditor

Externisti v kľúčových činnostiach firiem

10.06.2004, 00:00
Tlak na znižovanie nákladov alebo napríklad naháňanie sa za čo najvyššou pridanou hodnotou pre akcionára - to sú len niektoré prvky, ktoré priniesli na svet a podporujú rozvoj outsourcingu.

Starší tento pojem vôbec nepoznajú. Niektoré jazykové slovníky hovoria, že ide o subdodávateľskú výrobu pre cudziu spoločnosť. Vznikol pravdepodobne ako skratka z anglických slov outside - vonku, a source - zdroj, prameň. Čiže využívanie vonkajších zdrojov. Internetový http://www.hyperdictionary.com/ definuje outsourcing takto: "Platenie inej spoločnosti, aby poskytla služby, ktoré by spoločnosť musela zabezpečiť vlastnými pracovníkmi, napríklad vývoj počítačových programov."
Dnes je outsourcing už veľmi diverzifikovaný odbor. Veľa ľudí sa s ním stretáva denne bez toho, že si to uvedomujú. Mnoho firiem nezabezpečuje napríklad stravovanie svojich zamestnancov vlastnými silami, ale prostredníctvom špecializovaných firiem. Bezpečnostné služby alebo prevoz peňazí pre banky zabezpečujú tiež externé firmy. Mohli by sme pokračovať upratovacími službami či zabezpečovaním služieb z oblasti informačných technológií atď.
Celý princíp - zjednodušene - je založený na tom, že firma sa sústredí na svoje kľúčové činnosti a ostatné prenechá špecializovaným spoločnostiam, ktoré vďaka tomu môžu využívať napríklad aj drahé technológie, ktoré by sa pre jednu firmu nevyplatili, alebo zamestnávať špičkových profesionálov na určité činnosti.

Mení sa paradigma
Ako ukazujú výskumy z posledného obdobia, často sú to farmaceutické a biotechnologické firmy, ktoré hľadajú netradičné prístupy, zamýšľajú sa nad rozvojom a čo najlepším využitím ľudského kapitálu. Nečudo, že v poslednom čase sa aj u nás objavuje špecifická forma outsourcingu, keď si práve tieto spoločnosti prenajímajú externé sily na zabezpečenie kľúčových činností firmy. Príkladom môžu byť predajné tímy.
Farmaceutické firmy pokrývajú tak územie, ako aj cieľové skupiny podľa svojich potrieb. Čo sa však stane v momente, keď treba pokrytie trhu zintenzívniť, osloviť novú cieľovú skupinu, ale napríklad len na časovo obmedzené obdobie? Čo s preparátmi, ktoré majú ešte stále na trhu svoje miesto, ale ich životný cyklus sa dostáva do fázy, keď nerastú predaje alebo dokonca klesajú, pretože firma nemá kapacitu na podporu ich predaja? Tieto a ďalšie obchodné príležitosti ešte donedávna nevedeli farmaceutické spoločnosti fungujúce na českom trhu využiť. Ich zahraniční kolegovia však túto situáciu už riešia. Prenajali si externý predajný tím.

Dôvody na nový prístup
Skúsenosti ukazujú, že v porovnaní s internými predajnými skupinami dosahujú externí reprezentanti minimálne rovnakú alebo vyššiu efektivitu. Ekonomické prínosy pre firmu vychádzajú z faktu, že celkové náklady na fungovanie externého tímu sú nižšie ako náklady na kompletné zabezpečenie interného tímu. V prípade potreby opustenia trhu je ukončenie spolupráce s prenajatým tímom lacnejšie ako ukončenie zamestnaneckého pomeru s vlastnými zamestnancami.
Rýchlosť a pružnosť ako dôležitý predpoklad zdôrazňuje Jaroslav Aubrecht, riaditeľ spoločnosti Ginesio Plus, ktorá prenajíma reprezentantov na českom farmaceutickom trhu už druhý rok. "Naši klienti oceňujú hlavne skutočnosť, že máme schopnosť začať činnosť externého tímu vo veľmi krátkom čase, spravidla do jedného mesiaca. Zvládli sme to už aj do siedmich pracovných dní," hovorí.

Kto si to môže dovoliť
Veľkosť firmy nerozhoduje. Spoločnosť by mala zvažovať možnosť využitia prenájmu externej predajnej sily v situáciách, keď nemôže využiť potenciál trhu vlastnou predajnou silou alebo to pre ňu nie je ekonomicky zaujímavé. Príkladom z farmaceutickej oblasti môže byť propagácia produktov, sezóna ktorých trvá tri až šesť mesiacov a firma nemá iný, ktorý by vlastný tím propagoval v zostávajúcom období. Pridať sezónny produkt do portfólia vlastného tímu pritom nie je možné alebo efektívne. Alebo sa uvoľní preparát pre proskripciu z odborných na praktických lekárov. Aby firma využila tento trhový potenciál, znamená komunikovať pravidelne minimálne s tritisíc lekármi, potrebuje externú pomoc.
Pracovať ako "prenajatý" reprezentant má svoje špecifiká. Ak si to klient želá, vystupuje reprezentant s vizitkou klienta. Klienti sa niekedy obávajú, že externí reprezentanti nebudú s firmou lojálni. "Naša skúsenosť je iná," hovorí Jaroslav Aubrecht. "Externí reprezentanti si svoju prácu veľmi vážia. Je pre nich veľkou výzvou. Ponúka možnosť neustáleho profesionálneho rastu. Sú v kontakte aj s niekoľkými farmaceutickými firmami za rok, poznávajú ich štýl práce, ich firemnú kultúru, učia sa dokonale poznať produkty, ktoré majú propagovať." Práca určite nie je vhodná pre každého. Vyžaduje vysoký stupeň flexibility, stále sa učiť nové veci, pracovať na svojej profesionalizácii a, samozrejme, spoľahlivosť.

Predpoklady úspešnej spolupráce
Firma, ktorá prenájom tímov ponúka, by nemala byť iba personálnou agentúrou alebo sprostredkovateľňou práce. Znalosť odboru a problematiky je kľúčová pre úspešné fungovanie externého predajného tímu. Klient by mal požadovať riešenie na kľúč. Mal by odovzdať marketingové zadanie a určiť svoje požiadavky na obchodné ciele a podávanie spätnej väzby z trhu, v ideálnom prípade by mal stanoviť jedného svojho zástupcu, ktorý bude s externým tímom komunikovať podľa potreby. Ten, kto prenájom tímu ponúka, mal by mať marketingové a obchodné skúsenosti, poznať odvetvie.
Vstupom do Európskej únie sa dá očakávať, že dopyt firiem po externých predajných silách porastie. Outsourcing už dávno prekračuje hranice jednotlivých krajín, ale aj regionálnych zoskupení. Má to svoje pozitívne stránky - zvýšenie produktivity práce, zníženie nákladov, ale aj negatívne. Uvádza sa, že od nástupu Bushovej vlády stál outsourcing Spojené štáty 2,2 milióna pracovných miest. Faktom však je, že na druhej strane vznikajú nové miesta - napríklad v Indii a v iných ázijských krajinách. Preto ak chceme nejakým spôsobom posúdiť význam tohto typu podnikania, musíme opäť konštatovať, že žiadna metóda nie je samospasiteľná. Vždy záleží na tom, aké ciele sledujeme a v akých konkrétnych podmienkach tú alebo inú metódu využijeme. Čo sa týka outscourcingu, zdá sa, že má svoj vrchol ešte pred sebou.

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
19. apríl 2024 19:32