Priateľské vzťahy na pracovisku zlepšujú výkon. Ak sú v kolektíve dobré, potom sa jednoduchšie riešia aj pracovné problémy.
Ale na to, aby sme mali dobré vzťahy, musíme sa aj poznať. Každého nového pracovníka by mali predstaviť jeho kolegom. To sa však často nerobí. Najmä tam, kde je veľká „migrácia“ pracovníkov, alebo šéfovia sú takí zaneprázdnení, že na to nemajú čas a ani chuť.
Príchod na pracovisko
Keď prichádzame na nové pracovisko, netreba zabudnúť na starú dobrú zásadu: nikdy nemáme druhú šancu urobiť dobrý prvý dojem.
Prvý deň prídeme do práce načas. Kto príde autom a pri vchode je voľné parkovacie miesto, určite by tam nemal zaparkovať, pretože toto miesto pravdepodobne patrí riaditeľovi.
Prvá porada
Podľa prvého dojmu nás zaradia kolegovia do určitej sociálnej vrstvy. Oblečieme sa tak, ako sa od nás čaká, a keď sme si nie istí, radšej sa oblečieme o úroveň vyššie ako o úroveň nižšie. V kolektíve, vrátane pracovných porád, sme skromní a vecní. Ak máme viac skúsenosti ako kolegovia, nedáme to hneď najavo. Príde na to aj náš čas. Na prvej porade sa opýtame, kam si môžeme sadnúť.
Šéfovia...
Nadriadení by si mali uvedomiť, že galantnosť nikdy neohrozí ich autoritu. Sú však šéfovia, ktorí pri vstupe do kancelárie ani nepozdravia. Vyhýbajú sa očnému kontaktu so svojimi podriadenými a majú skôr tendenciu ich „sekírovať,“ ako ich povzbudiť úsmevom, vhodnou poznámkou a podobne. Takíto šéfovia však nemajú prirodzenú autoritu, ale len vynútenú.
Tykanie na pracovisku
Tykanie navrhuje vždy významnejšia osoba. V takom prípade ho netreba odmietať. Ak chceme významnejšej osobe vykať aj naďalej, odmietneme tykanie s tým, že nám navrhovateľ môže začať tykať, pričom my mu budeme vykať.
Vzťah ku kolegom
Vyhýbame sa všetkému čo by nášmu susedovi na pracovisku mohlo prekážať (hlučnosť, časté rozprávanie, jedenie „aromatických“ pokrmov). Preto je tiež vhodné mať po ruke napríklad mentolový cukrík, alebo žuvačku. Súkromné hovory treba obmedziť na minimum a keď už, nehovoríme o veľmi osobných záležitostiach.
Od kolegov sa očakáva diskrétnosť a taktné správanie. Pri práci nie je vhodné vybavovať súkromné hovory, alebo sa baviť o zážitkoch z víkendu. Zdržíme sa tiež nevhodných poznámok, vtipov, dvojzmyselných narážok a ohovárania.