Podujatie je už tradičnou súťažou Ministerstva hospodárstva SR realizovanou v spolupráci so Slovenskou inovačnou a energetickou agentúrou (SIEA). „Cieľom súťaže Inovatívny čin roka je propagovať inovačné aktivity, povzbudiť domáce podnikateľské subjekty i fyzické osoby k podnikateľským aktivitám, zvýšiť informovanosť verejnosti o aktivitách v oblasti inovácií a v neposlednom rade tiež oceniť inovujúce subjekty,“ hovorí pre HN generálna riaditeľka Slovenskej inovačnej a energetickej agentúry Svetlana Gavorová. Súťaž o Cenu ministra hospodárstva SR sa koná pravidelne od roku 2008, aktuálne prebieha ôsmy ročník.
Snímka je zo slávnostného vyhlásenia výsledkov súťaže Inovatívny čin roka z 19. mája 2015.
Našli sa aj problémy
Počiatočné problémy súviseli so samotným hľadaním optimálnej formy a organizácie súťaže. „Zvažovali sme, aké informácie od podnikateľov pýtať tak, aby sa dali prínos a úspešnosť projektov nezávisle zhodnotiť a porovnať bez toho, aby mali podniky obavu o svoje know-how,“ vysvetľuje Gavorová. Zásadný zlom sa podaril spojením súťaže Inovatívny čin roka s prehliadkou najnovších trendov v slovenskom strojárstve. Počnúc tretím ročníkom sa akcia preniesla do priestorov výstaviska Agrokomplex v Nitre a vyhodnocovanie sa stalo súčasťou slávnostného oceňovania na Medzinárodnom strojárskom veľtrhu. „Navyše od roku 2014 osobitnú cenu za inovatívnu myšlienku v rámci tejto súťaže udeľuje pri vyhlasovaní výsledkov aj SIEA. Tento rok sa slávnostný ceremoniál uskutoční dňa 19. mája 2015.“
Ohlasy sú pozitívne
Podnikatelia podľa Gavorovej oceňujú pozornosť, ktorú Ministerstvo hospodárstva SR venuje úspešným slovenským projektom. „Prostredníctvom súťaže sa majú možnosť zviditeľniť aj malé a stredné podniky a živnostníci, ktorí majú inak len malé šance strhnúť pozornosť na svoje úspešné riešenia. Vychádzame z predpokladu, že úspešné príklady inovácií inšpirujú iných a zaslúžia si ocenenie. A aj súťaž Inovatívny čin roka má predovšetkým inšpirovať ostatných podnikateľov,“ vysvetľuje ďalej. Investície do inovácií podľa nej podnikatelia nehľadajú ľahko a často sa ich výsledky prejavia naplno až o pár rokov. „Na súťaži je cenné aj to, že príležitosť inšpirovať sa prichádza pravidelne, už osem rokov.“
Začínali skromne
V prvých ročníkoch zaznamenali priemerný počet účastníkov niečo vyše dvadsať prihlásených spoločností. „V posledných rokoch sme sa vo väčšej miere zamerali na propagáciu ocenenia aj v médiách, čo zvýšilo určite záujem o toto podujatie a jeho prestíž. Správ o dobrých a úspešných slovenských projektoch nikdy nie je dosť. To platí dvojnásobne, ak sú to projekty, ktorým ocenenie na návrh odborníkov udeľuje priamo minister hospodárstva,“ hovorí Gavorová. Podnikatelia do tohtoročnej súťaže prihlásili 41 projektov.
„Cieľom je, aby verejnosť vedela aj o slovenských inováciách v oblasti výrobkov, technológií a služieb a aby sme ich s patričnou hrdosťou vo väčšej miere využívali a propagovali aj na medzinárodnej úrovni,“ dodáva Gavorová s tým, že s ocenenými projektmi plánujú aj v budúcnosti pracovať a zabezpečiť im propagáciu nielen na Slovensku, ale aj v zahraničí.