04.09.2014, 00:05

Chcete peniaze? Pripravte si dobrý biznis plán a naučte sa prezentovať

Pripravte si biznis plán, venujte sa najmä kritickým bodom. Naučte sa overené triky, ako osloviť investorov.

Možnosťou, ako prezentovať svoj startup projekt, je aj tzv. pitch. Ide o prezentáciu zväčša určenú pre investorov, počas ktorej podnikateľ prezentuje základy svojho biznis plánu. Hoci žiadne fixné pravidlá, ako „pitchovať“, neexistujú, zato univerzálne tipy, ktoré možno považovať za osvedčené prvky z praxe, už áno. Jedným z takých je aj pravidlo 10/20/30. Prvý údaj hovorí o počte slidov prezentácie. Tých by nemalo byť viac ako 10 až 12. Ich obsah a štruktúra závisia od individuálnej prezentácie, v princípe by však mali pokrývať nasledujúce oblasti:

- základné informácie o firme a zakladateľskom tíme

- problém a spôsob, akým ho startup rieši

- produkt a technológia

- biznis model a zmapovanie trhu

- finančné projekcie

 

Druhý údaj vyjadruje ideálnu dĺžku prezentácie. Investor, tak ako ktorýkoľvek iný poslucháč, neudrží maximálnu pozornosť večne. Preto považujte dĺžku 20 minút za horný limit. Ak parafrázujeme Winstona Churchilla, tak by mala byť ako ženská sukňa; dosť dlhá na to, aby pokrývala subjekt, a dostatočne krátka, aby vzbudila záujem. Ak používate na prezentáciu klasický powerpoint alebo jeho obdoby ako napríklad Keynote alebo Prezi, posledné číslo z pravidla 10/20/30 vám chce jasne naznačiť, aby ste sa vyhýbali vypisovaniu dlhých textov v jednotlivých slidoch.

Ide totiž o veľkosť fontu, ktorá by mala byť aspoň 30. Vyjadrujte sa heslovite a odrážkami. Ideálne nie je v prezentácii nič okrem výstižného nadpisu a obrázka alebo grafu. Nie je dôležité iba to, čo prezentujete, ale aj ako to prezentujete.

Nepodceňujte preto základné pravidlá prezentácie. Ak prezentujete investorom, je takým pravidlom aj primeraná upravenosť prezentujúceho. Netreba to preháňať, stačí si len  uvedomiť, že investor vkladá peniaze nielen do nápadu, ale hlavne do zakladateľa, ktorý danú víziu realizuje. V takom  prípade je dôležité získať si ich dôveru primeraným vystupovaním a výzorom. Investorov zaujmete aj energickým a sebavedomým prejavom.

Biznis plán. Nevyhnutný strašiak, ktorého sa netreba báť, môže vám len pomôcť

Biznis plán načrtáva cestu na najbližších 3 až 5 rokov, po ktorej startup plánuje kráčať za úspechom na trhu. Ide preto o akýsi plán hry, na ktorého začiatok patrí stručné zhrnutie a základné informácie o firme. Hlavnú pozornosť potom venujte detailnému opisu kritických oblastí rozbiehajúceho sa podnikania:

- odvetvie, cieľový trh a konkurencia

- organizačná štruktúra a manažment

- produkt/služba

- marketing a predaj

 

Na záver možno pripojiť prílohy a materiály použité v biznis pláne. Startupy obzerajúce sa po investoroch by mali pridať aj časť o veľkosti požadovanej investície a spôsobe jej využitia. Potenciálnych investorov budú rovnako zaujímať finančné projekcie. Odhadnite podobu finančných výkazov firmy na najbližšie roky. Minimum je obdobie troch rokov, pričom  projekcie počas prvého roka rozložte až na úroveň mesiacov alebo kvartálov.

Ak vychádzate z predpokladov, uveďte ich a vyvarujte sa nesúladu medzi odhadovanými finančnými výsledkami a výškou požadovanej investície. Nezabudnite spomenúť bod zvratu a základné finančné ukazovatele. Cieľom je opísať nielen to, čo chce daná firma dosiahnuť, ale najmä akým spôsobom. Zamerajte sa teda na odlíšenie svojho podnikateľského zámeru, v ktorom jasne identifikujte cieľových zákazníkov.

Z pozície startupov je úplne ideálne orientovať sa na špecifické trhy, tzv. niche markets. Odpadá vám tak riziko tvrdej konkurencie a aj bariéry vstupu na trh môžu byť viditeľne menšie. Biznis plán stojaci na neoverených údajoch nemá totiž žiadnu hodnotu. Validáciu dosiahnete, iba ak použijete údaje z vierohodných zdrojov. V praxi môže ísť o trhovú analýzu renomovanej spoločnosti, výroku overeného experta z danej oblasti alebo výstup zo vzájomnej interakcie s cieľovým  zákazníkom.

Pre HN vypracoval Bohdan Hemžal, Neulogy

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.