Ohováranie patrí medzi formy agresívneho správania a ak sa mu nebudete brániť, môže to spôsobiť psychické i fyzické ťažkosti. Ak zistíte, že vás na pracovisku niektorý z kolegov ohovára, bráňte sa. Psychológ Miloš Poštek radí, že treba tak urobiť dôrazne, avšak bez toho, aby ste nad svojím správaním stratili kontrolu.
Ohrozuje vzťahy
Poštek priomenul, že ohováranie patrí medzi formy agresívneho správania a ak sa mu nebudeme brániť, môže to spôsobiť psychické i fyzické ťažkosti. „V prípade, že sme takémuto správaniu vystavení dlhodobo, môže to spôsobiť úzkosť, nervozitu, nespavosť, žalúdočné ťažkosti a napokon viesť až k depresii," vymenoval dôsledky psychológ. Podľa neho cieľom ohovárania je poškodiť dobré meno a povesť. „Ohrozuje preto aj vzťahy, kontakty, dôveru, ktorú máme u druhých," skonštatoval.
Povedať to nadriadenému
Základom obrany je rozhovor s tým, kto ohováranie podnecuje. „Jednoznačne mu treba otvorene povedať, že o tom vieme a že si to neprajeme," povedal Poštek. Tento prvý krok však aj podľa neho väčšinou nezaberie a ohovárača neodradí. „V tom prípade nie je dôvod zdráhať sa a vec je potrebné nahlásiť nadriadenému," skonštatoval Poštek. „Tým, že do veci angažujeme nadriadeného pracovníka, akoby sme problém zhmotnili a zadokumentovali to, že je tu problém, ktorý je potrebné riešiť," vysvetlil psychológ.
Veľké firmy vedia ako na to
Nadriadený by mal byť ďalej prizvaný ku konfrontácii, kde by obeť ohovárania mohla jasne pred svedkom zopakovať konkrétne veci, ktoré sa mu nepáčia a konkrétne situácie, ktoré sa vyskytli. „Toto je najvhodnejší spôsob, ako sa brániť," poradil psychológ. Pritom poukázal aj na to, že veľké spoločnosti už majú vypracované postupy a procesy, ako ohováraniu či mobbingu na pracovisku zabrániť.