StoryEditor

Ako komunikovať? Načúvať, chápať a „tliapať“ čo najmenej

09.03.2015, 10:04
Je to ošúchaná pravda, ale to najlepšie, čo môžete urobiť pre svoj počiatočný úspech, je, že sa naučíte správne komunikovať a počúvať.

Kontakt s ľuďmi si vyžaduje určitý tréning a vedomé nacvičenie základných postupov. Povieme vám, ktoré patria k tým základným.

Počúvajte chápavo

Hlavné pravidlo správnej komunikácie je paradoxné a logické zároveň: komunikovať znamená načúvať. Ktokoľvek z nás chce byť vypočutý. Ak vás niekto neustále prerušuje a jeho poznámky po celú dobu zasahujú do vašej reči, takýto „hluchý“ partner si u vás nikdy nezíska sympatie pre budúci rozhovor.

Povzneste sa nad banalitami

Počúvať počas komunikácie druhého človeka však neznamená len ticho prikyvovať v správnej chvíli. Počúvať a vyslyšať partnera znamená aj zaujímať sa oň. Neváhajte mu preto klásť otázky a povzneste sa nad faktom, že „práve toto nie je pre vás to najzaujímavejšie, čo by ste chceli počuť“. Ak vyvoláte v človeku pocit, že kontakt s ním má pre vás význam, prinajmenšom jeho informácie, vzbudíte v ňom sympatie voči sebe. Toto môže byť pre vás a vašu vzájomnú komunikáciu do budúcna veľmi dôležité.

Zbavte sa prázdnych slov

Ak vás už všetci počúvajú, nemrhajte časom a dôverou ľudí tým, že do rozhovoru vkladáte priveľa slovného balastu. Či už lexikálneho, alebo informačného. Ten prvý sa týka prázdnych slovíčok typu „somárskych mostíkov“. Ten druhý – zbytočných úletov a rušivých detailov, ktoré môžu spôsobiť, že poslucháč sa utopí v drobnostiach (niekedy aj rečník).
Ak chcete, aby vás počúvali, hovorte k veci.

Chváľte aj kritizujte v pravej chvíli

Ďalším dôležitým pravidlom je vedieť posúdiť, ako sa cíti váš besedujúci partner. Zdá sa, že je to jednoduché: všetci chcú byť pochválení a nikomu sa nepáči, ak ho kritizujú. V skutočnosti však aj kritiku aj pochvalu treba vytiahnuť v správnej chvíli a v správnych dávkach.
Ak vám niekto vykladá o nejakej epizóde svojho života, povedome čaká na slová „ako výborne si to zvládol“. Nebuďte skúpi a v takom momente nešetrite chválou. No ak predsa len nemáte najlepší pocit z toho, čo urobil, skúste to vyjadriť neutrálne slovami „nemám právo ťa súdiť, ale zdá sa mi ...“. Rovnaké pravidlo platí aj pre vás – buďte pripravení načúvať aj prípadnej kritike.

Tlmte prílišné vášne a emócie

Počas rozhovoru sú dôležité aj emócie. Ak začnete konverzáciu s úsmevom, už rýchlejšie si nakloníte partnera. Dokonca aj vtedy, keď druhá osoba začne hovoriť nástojčivejšie až agresívne, v žiadnom prípade sa neznížte k hrubosti alebo hnevu. Naopak, vždy je potrebné preukazovať úctu a pochopenie voči  problémom partnera. Tým nielenže schladíte vášne, ale po čase si môžete získať medzi priateľmi povesť „výborného vyjednávača“.

Dbajte na prvý dojem

Nakoniec je dobré si uvedomiť starú pravdu, že vnem o človeka vzniká v prvých pätnástich sekundách rozhovoru. Postupujte tak, aby ste zabezpečili vstup do komunikácie na najvyššej možnej úrovni. Usmievajte sa, oslovte osobu jej krstným menom, prejavte jej, že je pre vás veľmi zaujímavé sa s ňou stretnúť a hovoriť.

Zdroj: delovoymir.biz

21. máj 2022 10:41