Samosprávne kraje sú od januára financované podľa nových pravidiel. Už nedostávajú dane z motorových vozidiel. Nahradili ich štátne „dotácie“, teda časť daní fyzických osôb. Príjmy od motoristov sa stali totiž súčasťou štátneho rozpočtu.
Podľa rezortu financií to bude mať pozitívny vplyv na príjmy vyšších územných celkov, na životné prostredie a negatívny na štátny rozpočet. Niektoré kraje sa však obávajú, že od tohto roku im dá štát menej peňazí ako mali doteraz.
Klasické bratislavské cesty. Samospráva a vláda vraj nemajú na opravy peniaze.
Napríklad Bratislavský kraj, ktorý zodpovedá za údržbu 500 kilometrov ciest II. a III. triedy, vlani vybral na daniach z motorových vozidiel 38 miliónov eur. Teraz však dostane menej. „V dôsledku zmeny zákona v nasledujúcich troch rokoch budeme ukrátení o takmer 17 miliónov eur,“ informovala HN hovorkyňa bratislavskej VÚC-ky Iveta Tyšlerová. V každom ďalšom roku má kraj dostať od štátu o ďalších 10 miliónov eur menej.
Posilnenie prímestských spojov
Zmenu v daňových príjmoch krajov považuje Bratislavský samosprávny kraj „za rozklad a demontáž“ samosprávneho zriadenia. „Ide o hrubý zásah zo strany štátu do finančnej nezávislosti krajských samospráv. Existuje riziko, že v prípade politického rozhodnutia vlády bude možno centralizovaná aj daň z nehnuteľností miest a obcí,“ upozorňuje Tyšlerová.
Na tento problém upozornil župan Pavol Frešo aj Brusel, konkrétne Výbor regiónov a Európsku komisiu. Stretol sa napríklad s predsedníčkou Výboru Európskeho parlamentu pre regionálny rozvoj Iskrou Mihaylovou. „Našim cieľom je dosiahnuť, aby regióny boli viac nezávislé od vlády a lepšie mohli slúžiť ľuďom,“ vysvetľuje samosprávny kraj.
Zníženie príjmov z cestnej dane tak môže mať negatívny dosah aj na obnovu infraštruktúry samosprávneho kraja vrátane cestných komunikácií. A to napriek tomu, že kraj mieni využiť na modernizáciu ciest II. a III. triedy aj eurofondy.
Od štátu samospráva očakáva efektívne riešenie dopravných problémov. „Každodenné kolóny osobných áut v smere do a z Bratislavy treba riešiť vybudovaním cestnej siete D4 a R7 a viac preferovať hromadnú dopravu. Pomohlo by aj posilnenie prímestských vlakových spojov v smere Senec – Bratislava,“ tvrdí Tyšlerová.
Šťastnú cestu, vodiči... Tri kilometre odtiaľto (v Rakúsku) na takéto niečo „nenarazíte“.
Trápi ich napojenie na „veľké“ cesty
Prešovský samosprávny kraj upozorňuje, že VÚC-kam štát doplatil vybraté dane z motorových vozidiel za december 2014, ale neboli „dorovnané“ dane za rok 2014, ktoré daňovníci poukázali do 31. januára 2015. Kraj nevie, koľko peňazí mu štát po zmene výberu cestnej dane tento rok pošle. „Vyšším územným celkom bol zvýšený podiel na dani z príjmu fyzických osôb, avšak uvedené ,dorovnanie´ nepovažujeme za postačujúce pre samosprávny kraj ako celok,“ zdôraznila hovorkyňa Prešovského samosprávneho kraja Veronika Fitzeková.
Aké dopravné problémy Prešovský kraj trápia? Z pohľadu vlastníka ciest II. a III. triedy sú to najmä nedobudované úseky diaľnic a rýchlostných ciest, ktoré by ubrali z intenzity dopravy na komunikáciách spravovaných krajom. „Problematické je aj ,trasovanie´ ciest I. a II. triedy cez mestské sídla, ohrozovanie ciest a mostov z dôvodu neregulovaných riek a s tým súvisiacich povodní, nevyhovujúce šírkové a smerové parametre niektorých ciest, ako aj stavebné konštrukcie a únosnosť komunikácií, ktoré nevyhovujú súčasnej intenzite dopravy,“ dodala Fitzeková.
Vyrovnanie daňového schodku
Terajší schodok v daniach 1,2 milióna eur, ktorý má Trenčiansky samosprávny kraj, sa podľa jeho hovorkyne Jany Paulínyovej bude v ďalších mesiacoch znižovať. „O tom, či dôjde k vykrytiu výpadku dane z motorových vozidiel v rozpočte samosprávnych krajov v takom objeme, aby sa naplnili počiatočné prognózy, rozhodne výkonnosť ekonomiky,“ dodala. Kraj nepredpokladá, že by sa v tomto roku jeho daňové príjmy oproti vlaňajšku zvýšili.
Snímky: HN / Pavol Funtál
Priority samosprávnych krajov v doprave
1. Bratislavský kraj
– dokončenie integrovanej dopravy, výstavba diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7
– rekonštrukcia mosta v Zálesí
– most v Čiernej Vode
– cesty v Dunajskej Lužnej, Marianke, Viničnom, Chorvátskom Grobe, Blatnom, Báhoni, Stupave, Perneku, prípadne vybudovať okružnú križovatku v Novej Dedinke
– pripravuje sa rekonštrukcia cesty v Rohožníku
Využitie eurofondov:
– na modernizáciu ciest II. a III. triedy
– investície do integrovanej dopravy a cyklodopravy
– rekonštrukcia cesty medzi Rohožníkom a Malackami
– obchvat Modry, Pezinka, Viničného s napojením na diaľnicu D1
– na riešenie bezpečnej a ekologickej dopravy je pripravených 21 mil. eur
2. Prešovský kraj
– vlastnými kapacitami opraviť bodové poškodenia vozoviek ciest (výtlky, trhliny, výmrazky) na všetkých spravovaných cestách II. a III. triedy v kraji
– rekonštrukcia 25 havarijných úsekov ciest (z vlastných prostriedkov) v dĺžke 28 km a viac ako 50 km ciest
– rekonštrukcia mostov a stabilizácia zosuvov z prostriedkov EÚ
Od roku 2005 samosprávny kraj investoval do modernizácie cestnej siete 1,5 miliardy eur.
3. Žilinský kraj
– v roku 2015 má v pláne opraviť 13,3 km ciest v cene 1,5 mil. eur
– pripravuje sa vypracovanie nových projektov financovaných z eurofondov do roku 2020
– z prostriedkov EÚ sa zrekonštruovalo 160,2 km ciest II. a III. triedy za 22 mil. eur
4. Trenčiansky kraj
– na súvislé opravy ciest II. a III. triedy sú v tomto roku určené 3 milióny eur; je to doteraz najvyššia suma
– kraj hľadá aj mimorozpočtové zdroje financovania opráv ciest II. a III. triedy
– je schválený zásobník projektových zámerov na roky 2015 až 2019
– v zásobníku sú investičné akcie za 175 miliónov eur
5. Nitriansky kraj
– v tomto roku sa má opraviť 101,6 km ciest
– cesty a mosty II. a III. triedy dostal kraj do vlastníctva od štátu už po ich životnosti, s narušeným podkladom
– 70 percent pozemkov pod cestami nie je vlastnícky vysporiadaných
– v spolupráci s dopravcami ARRIVA Nové Zámky a ARRIVA Nitra plánuje kraj v tomto roku spustiť reklamnú kampaň na podporu hromadnej autobusovej dopravy
Poznámka: ostatné samosprávne kraje na otázky HN neodpovedali