V praxi sa stáva, že nie vždy je podnikateľ spokojný s dodávkou tovaru či služby, ktorá mu bola sľúbená. Ak sa takýto tovar (služba) reklamuje, alebo sa upozorní, že nebol dodaný všetok objednaný tovar, dodávateľ musí vystaviť novú faktúru s mínusovým znamienkom - teda dobropis. Ten sa v súčasnosti nazýva aj Oprava základu DPH.
Ako zaúčtovať dobropis (teda opravu základu DPH)
Firma A si objednala tisíc kusov kancelárskeho papiera od firmy B. Tá ho firme A dodala do týždňa od objednania, no objednaný stav nezodpovedal so skutočne dodaným stavom. Keď si firma A prevzala tovar - kancelársky papier - od firmy B, zistila, že namiesto tisíc kusov dostala len 850 balíkov papiera. Preto túto objednávku reklamovala u dodávateľa, teda firmy B, ktorá na zaslanú objednávku vystavila dobropis - teda "opravila" pôvodnú faktúru, ktorú už vystavila. Dobropisom sa tak zníži celková suma faktúry ale aj DPH. Firma B teda účtuje:
Vystavená faktúra 1000 ks kancelárskeho papiera: 1200 eur
Suma bez DPH: 1000 eur 311/604
DPH 20 %: 200 eur 311/343
Oprava základu DPH (dobropis): -150 eur
Suma bez DPH: -125 eur 311/604
DPH 20 %: -25 eur 311/343