1. Ako vnímate doterajší rozvoj technológie prenosu hlasu prostredníctvom protokolu IP (VoIP), resp. aplikácií IP telefónie na Slovensku?
2. Čo bráni prípadnému širšiemu rozmachu tejto technológie, ktorá vo viacerých smeroch, najmä v podnikovom sektore, šetrí náklady na telefonovanie?
Peter Máčaj, výkonný riaditeľ, Slovanet, a. s.
1. Doterajší rozvoj VoIP na Slovensku v porovnaní s inými európskymi krajinami považujeme za zodpovedajúci úrovni používania iných infokomunikačných technológií v SR. Vzhľadom na to, že ceny bežných hlasových služieb pevných a mobilných operátorov vďaka konkurenčnému prostrediu vo všeobecnosti klesajú a blíži sa reálna liberalizácia pevnej hlasovej telefónnej služby, využitie VoIP ako alternatívnej technológie na prenos v mnohých prípadoch prestáva mať zmysel. Príkladom môže byť už dávnejšie zrušenie využitia VoIP pri službe medzinárodných hovorov (napr. služba G1) u mobilných operátorov.
IP telefónia využívajúca vnútrofiremné siete a skutočné IP telefóny je relatívne novšia technológia, cena potrebných zariadení je síce klesajúca, ale stále pomerne vysoká. V tejto oblasti očakávame nárast využitia na úkor klasických telefónnych ústrední. Kvalita prenosu hlasu je už porovnateľná, cena vo všeobecnosti vyššia. IP telefónia môže byť výhodnou pre geograficky rozloženú firmu s existujúcou dátovou sieťou, pretože jej postačuje mať jedinú telefónnu ústredňu (napríklad namiesto doterajších desiatich), ku ktorej pripája už len IP telefóny pobočiek. IP telefónia umožňuje tiež užšiu integráciu s podnikovými softvérovými aplikáciami.
IP telefonovanie cez internet (individuálne telefonovanie cez PC so zvukovou kartou) používajú väčšinou len užívatelia, ktorí hľadajú pre medzimestské alebo medzinárodné hovory cenovo výhodnejšie riešenie aj na úkor komfortu používania a kvality prenosu hlasu. Spolu s ďalšou nevýhodou - spätne sa nemožno dovolať - sú pravdepodobne príčinou nižšieho rozšírenia, ako prevádzkovatelia týchto služieb v minulosti očakávali.
2. Šetrenie nákladov na telefonovanie využitím IP telefónie nie je vôbec evidentné, pri nevhodnom použití a zohľadnení investičných nákladov môže byť dokonca drahšie. Preto je potrebné hodnotiť jednotlivé prípady individuálne.
Praktickými príčinami menšieho využitia IP telefónie sú nižšia kvalita, pre niektoré použitia nižší komfort a vyššia cena IP telefónov a zariadení. Dôležitou príčinou sú aj neustále klesajúce ceny bežných hlasových služieb pevných a mobilných operátorov v konkurenčnom prostredí, ktoré odrádzajú firmy a organizácie od investícií a prechodu na IP telefóniu.
Juraj Ďurov, Product Management Director, Nextra, s. r. o.
1. Prenos hlasu prostredníctvom siete Internet (VoIP) je jedna z novších technológií využívajúca veľký rozmach internetu, ktorý zasiahol aj Slovensko. Na Slovensku sa VoIP služby poskytujú približne tri roky, pričom Nextra začala ponúkať službu VoIP pod názvom Intercall ako jeden z úplne prvých operátorov už v máji 2001. Odvtedy sa rozrástol počet poskytovateľov VoIP služieb, ale hlavne počet zákazníkov, ktorých je už viac ako desaťtisíc. VoIP služby sú veľmi populárne hlavne preto, lebo z pohľadu zákazníka nevyžadujú zmenu v spôsobe telefonovania a zároveň mu ušetria približne 30 perc. telefónnych výdavkov.
2. Keďže hlas prostredníctvom siete internet je svojou povahou dátová (internetová) služba, operátori využívajú na jej sprístupnenie zvýhodnené internetové tarify cez čísla 019xy. Bohužiaľ, práve v tomto období sa snaží spoločnosť Slovak Telecom znemožniť využívanie tejto zvýhodnenej tarify na služby VoIP napriek tomu, že napr. spoločnosť Nextra má poskytovanie VoIP služieb uvedené priamo v licencii. Keby sa im to podarilo, tak nielenže nenastane žiadny rozmach, ale VoIP služby na Slovensku definitívne zaniknú. Alternatívni telekomunikační operátori sa, samozrejme, proti snahe ST bránia, pričom záverečné slovo bude mať Telekomunikačný úrad SR.
Ivan Leščák, manager pre produkty a stratégiu GTS Slovakia
1. Doterajší rozvoj VoIP na Slovensku je podmienený faktom, že nikdy nedošlo k realizácii prístupu do siete ST pre VoIP volania, aj keď operátori mali pridelené číselné sady pre túto službu. To spôsobilo, že nie je možné číslovať koncové stanice VoIP verejnými účastníckymi číslami a obmedzilo použitie VoIP najmä na komunikáciu v rámci neverejných sietí s výstupom do verejnej siete cez klasickú pobočkovú ústredňu.
2. Okrem už uvedeného je rozvoj VoIP pomalší oproti predpokladom spred niekoľkých rokov, predovšetkým pre: * doteraz prebiehajúci vývoj komunikačných protokolov, * s tým súvisiacu nedostatočnú robustnosť komunikačných zariadení - prevádzkovatelia musia funkčnosť každého komponentu v zostave overovať, * často zložitú konfiguráciu a nutnosť "experimentovania", * vysoké ceny koncových zariadení oproti koncovým zariadeniam telefónnej siete, * existenciu klasických telekomunikačných technológií - pobočkových ústrední a klasických telefónnych rozvodov u užívateľov.
Napriek tomu, VoIP technológia si postupne nachádza svoje uplatnenie najmä pri riešení komunikácie firiem - v rámci pobočiek ako aj medzi nimi, kde sa môže prejaviť výhoda použitia jedného komunikačného prostredia pre LAN aj telefónnu sieť. V dlhodobejšom výhľade bude zaujímavá aj konvergencia klasických komunikačných technológií a internetu aj s využitím číslovania ENUM.
Milan Mánik, riaditeľ pre stratégiu a rozvoj eTel Slovensko
1. Doterajší rozvoj VoIP na Slovensku ťažko označiť slovom rozvoj. Prenos hlasu protokolom IP totiž vyžaduje ako základnú podmienku kvalitné pripojenie na internet, pričom pod kvalitou rozumieme dostatočnú šírku pásma a stabilné (nepremenlivé) oneskorenie. Ťažko o týchto parametroch hovoriť pri dial-up pripojení väčšinou s mnohonásobnou agregáciou. Pritom práve takéto pripojenie na internet bolo ešte začiatkom minulého roka na Slovensku dominantné, a to nielen v sektore domácností, ale aj v sektore malých firiem. (Abstrahujeme od veľkých klientov, ktorí majú väčšinou pevné pripojenie dostatočnej kvality.) Poskytovatelia, ktorí sa aj napriek nesplneniu základnej podmienky pre VoIP rozhodli VoIP poskytovať, urobili technológii v minulosti "medvediu službu", pretože pre chýbajúce širokopásmové pripojenie na Internet, je technológia VoIP všeobecne považovaná za lacnejšiu a menej kvalitnú hlasovú službu.
V skutočnosti sa však technológia VoIP neustále vyvíja a na trhoch s masovo rozšíreným širokopásmovým prístupom na internet stále vážnejšie ohrozuje v segmente domácností a malých firiem klasickú telefóniu. V sektore veľkých podnikových zákazníkov je situácia komplikovanejšia, hlavne preto, že veľké pobočkové ústredne so stovkami telefónov slúžia kvalitne a nahradiť ich VoIP riešeniami je investične veľmi náročné. Tu sa bude VoIP presadzovať hlavne pri nových inštaláciách pobočkových systémov a pri pripájaní existujúcich klasických pobočkových ústrední na alternatívnych operátorov.
2. Masový rozvoj VoIP si však vyžaduje masovo dostupné kvalitné širokopásmové pripojenie na internet spolu s masovým rozšírením osobných počítačov v domácnostiach. V prvom bode je rozhodujúcim postoj dominantného operátora - Slovak Telecomu, ktorý z pochopiteľných dôvodov nemá záujem podporovať rozvoj VoIP. Najúčinnejším spôsobom ako tento rozvoj "držať na uzde" je vhodne a postupne dávkovať kvalitné širokopásmové pripojenie na internet - ADSL, najmä s garantovanou kvalitou služby.
V druhom bode, vzhľadom na ekonomickú silu Slovenska, musí pomôcť vláda - napr. nepriamou daňovou dotáciou, ktorá prispeje k výraznému nárastu počtu osobných počítačov v domácnostiach. Po vyriešení uvedených dvoch problémov sa môžeme dočkať v horizonte 3 až 5 rokov skutočného rozvoja VoIP. Samotná technológia VoIP bude určite pripravená.
Pavol Kukura, výkonný viceprezident pre stratégiu a reguláciu, Slovak Telecom, a. s.
1. Použitie VoIP technológie je potrebné rozdeliť na implementácie v privátnych a verejných sieťach. V privátnych sieťach je použitie VoIP spojené s integráciou hlasových a dátových prenosov a má význam z hľadiska technologickej unifikácie komunikačného prostredia privátnych sietí.
Vo verejných sieťach je VoIP lacnejším a zatiaľ menej kvalitným variantom klasickej hlasovej telefónnej služby. Vývoj na Slovensku zodpovedá celosvetovému problému definície VoIP. Neexistuje totiž všeobecne platná definícia, či VoIP je hlasová alebo dátová služba. Verejná hlasová služba v pevnej sieti je vo všeobecnosti silne regulovaným produktom, kým dátové služby sú regulované podstate menej. Aj v slovenskej legislatíve je pozícia VoIP definovaná nejednoznačne, čo spôsobuje mnoho sporov a nedorozumení pri prevádzkovaní VoIP.
2. VoIP sa na Slovensku používa dosť intenzívne a to v privátnych aj verejných sieťach. Slovak Telecom VoIP zatiaľ neprevádzkuje, pretože kvalita tejto služby nezodpovedá kritériám, ktoré Slovak Telecom garantuje vo svojej sieti. (Niektorí veľkí operátori poskytujú VoIP pod iným obchodným menom, aby sa nižšia kvalita nespájala s klasickou telefónnou službou a menom operátora.) Je však možné, že prechodom siete Slovak Telecom na platformu IP/MPLS pomocou technológie NGN (Next Generation Network), ktorá je v štádiu implementácie, bude kvalita VoIP dostatočná a bude zaradená do produktového portfólia.
VoIP je tak dnes doménou alternatívnych operátorov a je ich nosnou hlasovou službou. Bohužiaľ, u niektorých operátorov registrujeme nedovolené poskytovanie VoIP cez prístupové čísla 0800, ISDN prístupy a cez internetovský prístup 019xy (okrem Nextry, ktorá má prenos VoIP cez 019xy povolený v licencii napriek tomu, že to porušuje číslovací plán vydaný TÚ SR). Tento stav núti Slovak Telecom, aby bránil zneužívanie svojej siete. Vzniknuté nezhody rozhodne neprispievajú k rozvoju VoIP vo verejnej sieti a veríme, že nové legislatívne pravidlá v oblasti poskytovania VoIP budú jasné a dodržiavané všetkými stranami.
Slovník pojmov
- VoIP - všeobecný názov technológie prenosu hlasu prostredníctvom protokolu IP. V praxi môže byt použité VoIP kdekoľvek v prenosovej ceste hlasovej komunikácie. Koncové telekomunikačné zariadenia môžu byť akékoľvek, aj bežné analógové alebo digitálne telefóny. Používa sa napríklad na prenos medzinárodných hovorov alebo vo vnútrofiremných sieťach. Ceny volania prostredníctvom VoIP sú nižšie ako pri klasickom telefonovaní.
- IP telefónia - taká aplikácia VoIP technológie, kde sú použite špecializované koncové zariadenia - IP telefóny (vnútrofiremné telefonovanie medzi pobočkami, centrálou, medzinárodné hovory) alebo iné softvérové alebo hardvérové riešenia (napr. individuálne telefonovanie cez PC so zvukovou kartou).
StoryEditor
Rozvoj internetovej technológie s otáznikmi
V súvislosti s niektorými novými otáznikmi, ktoré sa vyskytli okolo rozvoja technológie prenosu hlasu prostredníctvom protokolu IP i aplikácií IP telefónie (uvažovaného zrušenia smerovania volaní na zvýhodnené čísla 019xy ) na našom trhu, sme oslovili niektorých poskytovateľov týchto internetových služieb ako aj dominantného operátora Slovak Telecom.