Z návrhu zákona vyplýva, že celá pôsobnosť stavebného úradu (vrátane vyvlastňovacieho konania) by mala byť vykonávaná od 1. januára 2003 obcou ako stavebným úradom a celá pôsobnosť stavebného úradu (vrátane vyvlastňovacieho konania) je výkonom štátnej správy.
Dňa 20. decembra 2002 bol v Národnej rade SR predložený vládny návrh novely zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov, a to v súlade so zákonom č. 416/2001 Z. z. o prechode niektorých pôsobností orgánov štátnej správy na obce a na vyššie územné celky v znení neskorších predpisov. Podľa tohto zákona s účinnosťou od 1. januára 2003 prechádza pôsobnosť stavebných úradov s výnimkou vyvlastňovacieho konania, z okresných úradov na obce. Ako však vyplynulo z porád dotknutých orgánov (Ministerstva vnútra SR, Ministerstva financií SR, Ministerstva životného prostredia SR a ZMOS) mala by sa pôsobnosť stavebných úradov, presunúť z okresných úradov na obce vrátane vyvlastňovacieho konania. Rovnako nebola vyhovujúcim spôsobom doriešená činnosť odvolacieho orgánu voči rozhodnutiu obce na úseku územného konania a stavebného poriadku. Predloženou novelou stavebného zákona a zmenou zákona č. 416/2001 Z. z. v znení neskorších predpisov riešia predkladatelia vzniknutý stav presunom celej pôsobnosti stavebného úradu vrátane vyvlastňovacieho konania z okresných úradov na obce a zároveň zabezpečením vykonávania štátnej správy v II. stupni na úseku územného rozhodnutia, stavebného poriadku, sankcií a vyvlastnenia krajskými úradmi, čo bude mať priamy dopad na počty zamestnancov okresných úradov, ktorých bude možné uvoľniť pre výkon činnosti stavebného úradu na obciach. V praxi to bude znamenať, že počet zamestnancov sa na okresných úradoch zníži, ale nadväzne vzrastie na obciach. To znamená, že celková zamestnanosť sa vo verejnej správe nezmení.
Pôsobnosť stavebného úradu
Podľa navrhovaných ustanovení sa činnosť na úseku vyvlastnenia opätovne zaraďuje do pôsobnosti stavebného úradu, tak ako to ustanovoval stavebný zákon pred novelou vykonanou zákonom č. 416/2001 Z. z. o prechode niektorých pôsobností z orgánov štátnej správy na obce a na vyššie územné celky v znení neskorších predpisov. V intenciách § 117 ods. 1 stavebného zákona v znení zákona č. 416/2001 Z. z. stavebným úradom je obec a pôsobnosť stavebného úradu je výkonom štátnej správy. Z návrhu zákona vyplýva, že celá pôsobnosť stavebného úradu (vrátane vyvlastňovacieho konania) by mala byť vykonávaná od 1. januára 2003 obcou ako stavebným úradom a celá pôsobnosť stavebného úradu (vrátane vyvlastňovacieho konania) je výkonom štátnej správy. V intenciách základných princípov reformy verejnej správy ustanovených zákonom č. 416/2001 Z. z. v znení neskorších predpisov a zákonom č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov, stavebným úradom je obec, ktorá môže túto činnosť zabezpečovať buď sama (obecným úradom) alebo obce môžu spolupracovať na báze dobrovoľnosti a zriadiť pre tento účel spoločný obecný úrad (§ 20a zákona č. 369/1990 Zb. v znení neskorších predpisov). Uvedené predpisy nepripúšťajú možnosť, aby obec túto činnosť zabezpečovala len sporadicky napr. fyzickou osobou, ako to už signalizujú chybné názory z praxe niektorých starostov. Ustanovenie § 117 sa dopĺňa novým odsekom 2, ktorým sa má zabezpečiť, aby všetci účastníci stavebného procesu najmä investori, projektanti, stavebníci, orgány štátnej správy a samosprávy ako aj občania mali možnosť prostredníctvom vestníka ministerstva získať informáciu o aktuálnom stave lokalizácie sídiel spoločných obecných úradov, ktoré zabezpečujú činnosť stavebných úradov na území Slovenskej republiky. Aktualizáciu informácií bude ministerstvo zabezpečovať prostredníctvom krajských úradov. Novým odsekom 3 novely zákona sa reaguje na ustanovenie § 2 ods. 3 písm. b), ods. 6 a ods. 7 zákona č. 313/2001 Z. z. o verejnej službe, podľa ktorého osobitné kvalifikačné predpoklady zamestnancov vo verejnej službe sa ustanovia všeobecne záväzným právnym predpisom. Na zamestnancov okresných úradov, ktorí doposiaľ vykonávali činnosť stavebného úradu, sa vzťahovalo nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 163/1992 Zb., ktorým sa ustanovujú predpoklady pre výkon funkcií v orgánoch štátnej správy pre životné prostredie v znení neskorších predpisov a nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 157/1997 Z. z. o osobitných kvalifikačných predpokladoch na výkon niektorých činností v krajských a okresných úradoch.
Miestna štátna správa
V intenciách ustanovenia § 5 ods. 3 písm. c) zákona č. 222/1996 Z. z. o organizácii miestnej štátnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov, podľa ktorého možno osobitným zákonom ustanoviť odchylnú úpravu, sa návrhom zákona ustanovuje, že odvolacím orgánom vo veciach, v ktorých v správnom konaní rozhoduje v prvom stupni obec ako stavebný úrad, je krajský úrad. Po prechode pôsobnosti stavebného úradu z okresných úradov na obce a pri zohľadnení návrhov na zrušenie okresných úradov, nie je odôvodnené, aby sa na určité krátke obdobie presúvala pôsobnosť odvolacieho orgánu voči rozhodnutiam stavebného úradu na okresný úrad, najmä vzhľadom na to, že túto pôsobnosť do 1. januára 2003 vykonáva krajský úrad podľa § 6 ods. 2 zákona č. 222/1996 Z. z., ktorý je na túto činnosť primerane personálne, odborne aj materiálno-technicky vybavený. Prechodným ustanovením v odseku 6 sa ustanovuje, že konania podľa stavebného zákona začaté pred 1. januárom 2003 musí dokončiť obec ako vecne a miestne príslušný stavebný úrad a to z dôvodu, že tento úsek činnosti na okresných úradoch bude v celom rozsahu zrušený a pracovníci budú uvoľnení. Osobitná odborná spôsobilosť získaná pred 1. januárom 2003 podľa osobitných predpisov (uvedených v poznámke pod čiarou v navrhovanej novele zákona) postačuje pre zamestnancov vo verejnej správe, ktorí budú vykonávať činnosť stavebného úradu na obciach. Nadväzne na navrhovanú zmenu ustanovení § 108 až 116 stavebného zákona (čl. I body 1 a 2 návrhu) týkajúcu sa opätovného zaradenia činnosti na úseku vyvlastňovacieho konania do pôsobnosti stavebného úradu, v dôsledku čoho pôsobnosť stavebného úradu v celom rozsahu (vrátane vyvlastňovacieho konania) bude vykonávať obce, bolo potrebné vykonať zmenu v § 2 písm. e) zákona č. 416/2001 Z. z. v znení neskorších predpisov. Najreálnejším možným termínom účinnosti bol navrhnutý 1. apríl 2003. Návrh zákona je možné nájsť na internetovej stránke Národnej rady Slovenskej republiky: www.nrsr.sk