Duálne vzdelávanie môže zabezpečiť pre firmu dostatok pracovníkov na hľadanú profesiu, ale je nutné, aby sa firma zapojila do procesu náboru žiakov v rámci prijímacieho konania. „Stredné školy, hlavne technického zamerania, zápasia s nedostatkom záujmu žiakov základných škôl,“ vraví Zuzana Bobríková, hovorkyňa predsedu Košického samosprávneho kraja.
Príkladom spolupráce v kraji je firma T-Systems Slovakia, ktorá si vychováva ľudí v odbore počítačové systémy. „Už počas štúdia sú žiaci súčasťou pracovných tímov, oboznamujú sa aj s firemnou kultúrou. Ide však o vyššie odborné vzdelávanie. Do duálneho sú zapojení žiaci, ktorí už absolvovali maturitnú skúšku a pokračujú v trojročnom pomaturitnom vzdelávaní pre spoločnosť T-Systems Slovakia,“ priblížila Bobríková.
Rovnako hodnotná je aj príprava ľudí pre konkrétne spoločnosti prostredníctvom centier odborného vzdelávania, ktoré začali v kraji vznikať ako prvé na Slovensku. Niektorým firmám vyhovuje práve takýto spôsob prípravy. Napríklad spoločnosti U.S. Steel Košice, ktorá má bohaté skúsenosti s prípravou žiakov v centre pri SOŠ v Košiciach-Šaci.
Motivácia: prax a miesto
Najväčšou motiváciou je nadobudnutie praktických skúseností v danom odbore, práca s najmodernejšími technológiami, istota zamestnania po absolvovaní štúdia a s tým súvisiace uplatnenie vo vyštudovanom odbore. Výber zamestnávateľa, umiestnenie žiaka na prax, jeho odmeňovanie, ako aj obsah vzdelávania na praktickom vyučovaní je plne v kompetencii strednej školy.
„Prax bude najmä v poslednom ročníku alebo posledných dvoch ročníkoch štúdia,“ zareagoval hovorca Trnavského samosprávneho kraja Patrik Velšic. Jej obsah určuje zamestnávateľ v spolupráci so školou. Vychádza z učebných plánov a vzorových učebných osnov pre odbor štúdia.
Motiváciou pre žiakov môže byť odmena a motivačné štipendium a tiež hmotné zabezpečenie, ktoré určuje zamestnávateľ v učebnej zmluve.
Štipendium podľa prospechu
Žiaci môžu dostať 50 až 100 percent z hodinovej minimálnej mzdy. Zamestnávateľ zhodnotí ich prácu a tiež správanie. Riadiť sa bude svojimi internými pravidlami pre poskytovanie odmeny za produktívnu prácu.
Motivačné štipendium budú dostávať podľa prospechu, a to 65 percent zo životného minima pri priemernom prospechu do 1,8 vrátane, 45 percent pri priemernom prospechu horšom ako 1,8 do 2,4 vrátane alebo 25 percent pri priemernom prospechu horšom ako 2,4 do 3 vrátane. Bude sa vyplácať mesačne a len počas školského roka.
O zvýhodňovaní firiem, ktoré sa zapoja do duálneho systému vzdelávania, zatiaľ podľa Velčeka nemožno hovoriť. Diskusie sa vedú napríklad o daňovom zvýhodňovaní zamestnávateľov, prípadne o iných formách úľav, ktoré by boli potrebným stimulom na zapojenie čo najväčšieho počtu zamestnávateľov do vzdelávania spojeného s praxou.
Aké sú pravidlá duálneho vzdelávania:
– Rozbehlo sa v roku 2015 podľa zákona o odbornom vzdelávaní a príprave.
– Žiak sa pripravuje na výkon povolania podľa konkrétnych potrieb a požiadaviek zamestnávateľov.
– Spôsobilosť zamestnávateľa poskytovať praktické vyučovanie overuje stavovská organizácia v študijnom alebo učebnom odbore, ku ktorému má vecnú pôsobnosť.
– Zamestnávateľ s osvedčením prerokuje so strednou odbornou školou spôsob a podmienky a po dohode uzatvoria zmluvu o duálnom vzdelávaní.
– Zamestnávateľ a zákonný zástupca žiaka prerokujú náležitosti učebnej zmluvy a podmienky výkonu praktického vyučovania a následne túto učebnú zmluvu uzatvoria.
– Zamestnávateľ v systéme duálneho vzdelávania zodpovedá výlučne za organizáciu, obsah a kvalitu praktického vyučovania žiaka a na ten účel uhrádza všetky náklady s tým spojené.
– Obsah a rozsah odborného vzdelávania určujú vzorové učebné plány a vzorové učebné osnovy pre daný odbor štúdia, ktoré sú súčasťou štátneho vzdelávacieho programu pre odborné vzdelávanie a prípravu.
Hlavné benefity duálneho vzdelávania
1. Zamestnávateľ poskytuje žiakovi na svoje náklady osobné ochranné pracovné prostriedky, hradí stravu, môže uhradiť aj ubytovanie v školskom internáte, cestovné z miesta trvalého bydliska do strednej odbornej školy, miesta výkonu praktického vyučovania a školského internátu a späť a zo školského internátu do strednej odbornej školy a miesta výkonu praktického vyučovania a späť.
2. Poskytuje odmenu za produktívnu prácu vo výške 50 až 100 percent z hodinovej minimálnej mzdy, pričom berie do úvahy kvalitu práce a správanie žiaka.
3. Žiak môže dostávať aj podnikové štipendium.
4. Benefity závisia aj od konkrétneho zamestnávateľa, zmluvy o duálnom vzdelávaní, ktorá sa uzatvára medzi zamestnávateľom a zákonným zástupcom žiaka.
5. Najväčšími benefitmi je odbornosť a práca. Žiak ich získa vo firme, ktorú dobre pozná a vytvoril si k nej aj vzťah.