StoryEditor

London Eye -- atrakcia a dobrý biznis

01.12.2002, 23:00

British Airways London Eye nie je len pomerne novou atrakciou a dominantou Londýna, kam s veľkými čakávaniami mieria zástupy turistov, ale aj výnimočné miesto na obchodné stretnutia, ocenené nejedným manažérom. Symbolizuje relatívne pomalý a nezastaviteľný beh času, oslavuje minulosť hlavného mesta Veľkej Británie a díva sa do jeho budúcnosti.
Aj keď je vyhliadkové koleso situované v Londýne, v skutočnosti ide o európsky projekt. V súhrne stál 75 miliónov libier, dve tretiny doň investovala letecká spoločnosť British Airways, aj preto nesie jej meno. Nosná konštrukcia bola vyrobená v Holandsku, použité boli rúry z British Steel. Bicyklom inšpirované koleso a "špice" pochádzajú z Českej republiky. Domovskou krajinou ložísk, na ktorých sa rám otáča, je Nemecko, káble pochádzajú z Talianska a jedenapoltonové kabíny pasažierov, tzv. kapsuly, sú z Francúzska. Kolos s polomerom 135 metrov a vážiaci 1 900 ton sa jednoducho nedal vyrobiť na jednom mieste.
Miléniovú atrakciu otvorili v marci roku 2000 s povolením na päť rokov. V septembri však jeho budúcnosť zabezpečilo na najbližších 25 schválenie Lambeth Councilom, starostom Londýna Kenom Livingstonom a ministrom zahraničia Johnom Presdottom. K tomu prispeli nielen úspešné testy zvýšenej bezpečnosti, ale aj až ohromujúci záujem pasažierov. Dôkazom toho je fakt, že 26. septembra privítalo najväčšie vyhliadkové koleso na svete desaťmiliónteho návštevníka.
Prevádzkovatelia Londýnskeho oka -- British Airways a Taussand's Group -- sa totiž nespoľahli len na početných návštevníkov Londýna, ale svoju atrakciu dokážu predať takpovediac pre každú príležitosť. Dá sa na nej zorganizovať malá privátna party pre dve osoby so všetkou obsluhou, ale aj menší podnikový večierok či stretnutie s obchodnými partnermi. Koleso je pritom stále v pohybe, otáča sa okolo svojej osi, panoramatický výhľad sa mení rýchlosťou 0,26 m/s.
Rodičmi netradičného dieťaťa nového tisícročia sú David Marks a Julia Barfield. Obaja architekti mali v hlave rovnajú ideu -- koleso symbolizujúce cyklus života, ktoré by bolo nielen novou atrakciou mesta, ale okrem toho ponúkalo pasažierom jedinečnú možnosť vychutnať si Londýn z vtáčieho pohľadu. D. Marks si už o pár dní prevezme v Kalifornii v zábavnom priemysle uznávané ocenenie Outstanding Achievement for Creating an Icon. Architektom, umelcom, inžinierom, technikom a dizajnérom atrakcií ho udeľuje Themed Entertainment Association (TEA).
Ak je dobrá viditeľnosť, dá sa dovidieť až do vzdialenosti 40 kilometrov. To je znamená, že okrem katedrály St. Paul by sa mal dať rozoznať aj Westminsterský palác a dokonca Windsorský zámok! Dobré počasie je však v Londýne skôr výnimkou.
Preto London Eye "lieta" aj v noci a vtedy ponúka skutočne nevšedný zážitok z pohľadu na nočné veľkomesto. Asi najmenej vhodným časom na návštevu 30 minút trvajúceho "okruhu" je čas, keď sa stmieva.
Napriek nepriazni počasia nemá vyhliadkové koleso o zákazníkov núdzu a návratnosť investícií bola veľmi rýchla. Stačí na to jednoduchý sedliacky rozum, ktorý rýchlo spočíta, že ak lístok pre dospelého stojí 10,5 libry a do minulého mesiaca London Eye navštívilo 10 miliónov ľudí, len na vstupnom sa vybralo asi 110 miliónov libier. Je to len minimálna návratnosť, keďže sa oficiálne čísla nezverejňujú, a preto sa nedá odhadnúť počet špeciálnych cien za privátne kabíny na spoločenské udalosti. Okrem toho takejto atrakcii nesmú chýbať predajne fotografií, darčekov, suvenírov a kávy. Za necelé tri roky sa však všetky investované libry vrátili späť do kasy a koleso sa bude krútiť a zarábať ešte minimálne dve dekády.
-- London Eye je trikrát vyššie ako Tower Bridge
-- Okolo svojej osi sa za rok otočí 8 400-krát
- Jeho elektrický príkon je 150 kW
-- 32 kabínok denne odvezie vyše 15-tisíc návštevníkov

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
25. apríl 2024 12:54