StoryEditor

PECA -- druhá vlna, vyhlásenie o zhode jednotlivých krajín

12.05.2004, 00:00
Protokol k Európskej dohode o pridružení uzatvorenej medzi Európskymi spoločenstvami a ich členskými štátmi na jednej strane a SR na druhej strane o posudzovaní zhody a uznávaní priemyselných výrobkov v znení doplnených sektorových príloh nadobudol účinnosť po schválení na marcovej schôdzi Národnej rady SR.

Protokol k Európskej dohode o pridružení uzatvorenej medzi Európskymi spoločenstvami a ich členskými štátmi na jednej strane a SR na druhej strane o posudzovaní zhody a uznávaní priemyselných výrobkov v znení doplnených sektorových príloh nadobudol účinnosť po schválení na marcovej schôdzi Národnej rady SR.

Protokol PECA v znení doplnených sektorových príloh:
-- váhy s neautomatickou činnosťou,
-- rádiové a koncové telekomunikačné zariadenia,
-- spotrebiče plynných palív,
-- výťahy,
-- jednoduché tlakové nádoby,
-- energetická účinnosť elektrických chladničiek, mrazničiek pre domácnosť a ich kombinácia,
nadobúda účinnosť po schválení na marcovej schôdzi NR SR.
Aj keď je reálna pravdepodobnosť, že rozšírený Protokol bude účinný len mesiac, pretože jeho platnosť skončila vstupom SR do EÚ, predsa má svoj význam pre slobodný pohyb tovaru. Od 1. mája 2004 sa totiž na náš trh budú môcť uvádzať len výrobky, ktoré sú v zhode s právom Spoločenstva. V konkrétnom prípade by to mohlo znamenať, že naši podnikatelia a dovozcovia výrobkov, pochádzajúcich mimo krajín rozšírenej EÚ (ďalej len EÚ 25), EZVO (Lichtenštajnsko, Nórsko, Island) a mimo krajín Európskeho hospodárskeho priestoru (EÚ 25, EZVO a Švajčiarsko), ktoré už neboli uvedené na trh Spoločenstva (zväčša prostredníctvom autorizovaného zástupcu výrobcu, ktorý sa nachádza mimo tohto teritória), by so svojimi žiadosťami o posúdenie zhody zahltili kapacity slovenských skúšobní a určité obdobie by mohli stratiť trhy čakajúc na príslušný certifikát.
Pokiaľ ide o výrobcov, isto by mohli v značnom množstve prípadov vystaviť vyhlásenie o zhode využívajúc modul A (ak to príslušná smernica, nariadenie vlády dovoľuje). Pre výrobky určené do Európskeho hospodárskeho priestoru však treba vyhlásiť zhodu so smernicou a nie s nariadením vlády. Je to preto, že nik nemôže od orgánov trhového dozoru žiadať, aby poznali národné transpozície smernice v 25-tich členských krajinách. Priama vymožiteľnosť smerníc však dovoľuje a pripúšťa to aj právny poriadok SR, aby sa aj na domácom trhu používalo a plne akceptovalo Vyhlásenie o zhode so smernicou, prípadne viacerými smernicami.

Vyhlásenie o zhode
Aj keď orgány trhového dozoru jednotlivých členských krajín majú akceptovať Vyhlásenie o zhode v jazyku, ktorý je pre nich zrozumiteľný (a za taký sa zväčša považujú jazyk anglický, nemecký a francúzsky), bežná prax ukazuje, že ho často vyžadujú v jazyku krajiny, kde sa výrobok trhovo realizuje (predáva). Predajnosti výrobku vyhlásenia o zhode v domovskom jazyku vždy napomáha. Tam, kde sa však vyžaduje posúdenie zhody nezávislou treťou stranou, môžu síce využiť služieb akéhokoľvek notifikovaného orgánu, ktorý bol zverejnený s príslušným číslom v Úradnom vestníku Európskych Spoločenstiev (od 1. februára 2003 Úradnom vestníku Európskej Únie), ale musia najprv podrobne preskúmať rozsah výrobkových skupín, rizík a činností na ktoré sú tieto notifikované orgány oprávnené vykonávať posudzovanie zhody a súvisiace činnosti a vydávať o tom dokumenty. Ak si vyberú notifikovaný orgán mimo SR musia rátať s tým, že hádam iba český alebo filiálky veľkých skúšobných domov (napr. TÜV STC, s. r. o, Bratislava), budú akceptovať podklady a technickú dokumentáciu v slovenskom jazyku.
Slovensko je malý trh na to, aby si zahraničné notifikované orgány kvôli možným objednávkam zo SR držali slovensky znalého experta. Navyše, cenové relácie v týchto skúšobniach budú s vysokou mierou istoty podstatne vyššie ako na Slovensku. Druhá vlna PECA slúži teda najmä na to, aby slovenské skúšobne mohli včas vydávať certifikáty s číslami notifikovaného orgánu v príslušných výrobkových skupinách. Podľa údajov Európskej komisie, aj keď PECA stráca účinnosť vstupom SR do EÚ (vtedy už netreba prevodník národnej legislatívy a smerníc, smernice sú priamo aplikovateľné), čísla notifikovaných orgánov sa meniť nebudú.

Notifikovaná osoba
Pokiaľ ide o dovozcov alebo splnomocnencov výrobcov z krajín mimo Európskeho hospodárskeho priestoru tých výrobkov, ktoré už predtým neboli uvedené na tento trh, resp. ktoré na tomto trhu nemajú splnomocnenca, ktorý výrobky na tento trh uvádza, je tu možnosť využitia certifikátu, ktorý výrobcovi vydala notifikovaná osoba. To je tá, ktorá bola z vecne príslušným číslom zverejnená v Úradnom vestníku Európskych Spoločenstiev (od 1. februára 2003 Úradnom vestníku Európskej Únie).
Ak takýto certifikát nie je k dispozícii, odporúča sa v tejto situácii najmä dovozcom, požiadať o posúdenie zhody príslušnú notifikovanú osobu, pretože sa za situácie, kedy neexistuje v Spoločenstve etablovaný dovozca, stávajú osobou uvádzajúcou výrobok na trh a vzťahujú sa na nich všetky povinnosti výrobcu, pričom ich možnosť využiť modul A je značne obmedzená.
Modul A totiž predpokladá mať určitý vnútorný systém zabezpečujúci, že výrobky opúšťajúce výrobu stále spĺňajú požiadavky smernice (modul A = vnútorná kontrola výroby). Ak je technická dokumentácia, ktorú im poskytol výrobca postačujúca v jazyku inej členskej krajiny EÚ, odpadajú náklady na preklad pri podaní žiadosti u notifikovaného orgánu tejto krajiny. Aj vtedy si však treba uvedomiť skutočnosť, že tento notifikovaný orgán si s veľkou pravdepodobnosťou bude chcieť overiť, či výrobok, ktorý posudzoval, vykazuje stabilne zhodu so smernicou. Náklady na posúdenie zhody sa tak môžu predražiť, ak by povedzme odoberal švédsky notifikačný orgán vzorky z distribučných skladov v SR. Z uvedených dôvodov ako aj vzhľadom na cenové relácie, je snahou SR poskytnúť služby slovenských notifikovaných orgánov.

Druhá vlna
V oblastiach, ktoré sú upravované PECA od dátumu jej účinnosti (platí aj pre rozšírenú verziu -- II. vlnu), dostávajú voľnú cestu na slovenský trh výrobky, ktoré sú označené CE aj bez Vyhlásenia o zhode vydaného slovenskou právnickou alebo fyzickou osobou. Uznáva sa Vyhlásenie o zhode a označenie CE vyhotovené výrobcom alebo jeho splnomocnencom so sídlom v EÚ, či už ide o modul A alebo bolo posúdenie zhody vykonané za účasti nezávislej tretej strany, ktorá bola notifikovaná Európskej komisii Slovenskou republikou alebo členskými štátmi EÚ a ktorá bola zverejnená v Úradnom vestníku Európskych spoločenstiev (OJEC).
Pre slovenské podnikateľské subjekty, pre ktoré ešte oznam v Úradnom vestníku Európskych spoločenstiev (od 1. februára 2003 ide o Úradný vestník Európskej Únie) nemá právnu silu, zverejnil Úrad pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo, na základe zmocnenia zo zákona č. 264/1999 Z. z. o technických požiadavkách na výrobky a o posudzovaní zhody zoznam týchto notifikovaných osôb, ich číslo (platiaci v celom jednotnom európskom hospodárskom priestore) a rozsah ich notifikácie (oprávnenia posudzovať zhodu ako nezávislá tretia strana). Aj keď bola PECA uzatvorená iba v piatich sektoroch, stav transpozície smerníc nového prístupu do slovenského právneho poriadku sa ňou podstatne urýchlil.

Ide o pridanie týchto výrobkových skupín:
1. váhy s neautomatickou činnosťou (NAWI),
2. koncové telekomunikačné a rádiokomunikačné zariadenia (RTTE),
3. spotrebiče plynných palív (GA),
4. jednoduché tlakové nádoby (SPV),
5. výťahy (Lifts),
6. elektrická účinnosť chladničiek a mrazničiek,
7. horúcovodné kotle (NHBW).

Napriek snahe Ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja SR sa nepodarilo zaradiť do tejto druhej vlny aj stavebné výrobky akceptované na území SR ešte pred vstupom do EÚ. Bol reálny predpoklad, že všetky tieto dohody mohli nadobudnúť účinnosť od 1. marca 2004, čo je osobitne výhodné pre tých, ktorí plánovali sprevádzkovať alebo začať stavať investičné celky v tomto období, pretože boli v stave právnej istoty, že nebude treba nič doskúšať alebo prerábať (napr. Slovnaft, kde sa začala výstavba polypropylénu II).
Pokiaľ ide o organizácie, ktoré sú oznámené (notifikované) Európskej komisii a členským krajinám na činnosti: certifikačného a/alebo inšpekčného orgánu, tieto sú ešte predmetom skúmania notifikujúcich autorít Európskej komisie podľa dokumentov CERTIF 97/5 Rev 1 (Postupy posudzovania zhody podľa noriem radu 45 000 na základe Globálneho prístupu) a CERTIF 98/4 (Normy 45 000, akreditácia a notifikácia autorizovaných osôb).
Aj keď v prípade, že boli akreditované Slovenskou národnou akreditačnou službou (SNAS), ktorá je členom všetkých multilaterálnych dohôd Európskej akreditácie, je toto skúmanie kompetentnosti certifikačných a inšpekčných orgánov viac menej formálneho charakteru, môže trvať aj 6 týždňov, najviac však do ukončenia ratifikačného procesu na slovenskej strane a výmeny ratifikačných listín.
Všetky smernice nového prístupu okrem tých, ktoré upravujú vysokorýchlostné železnice a konvenčné železnice, boli už transponované do slovenského právneho poriadku a postupne prešli alebo prechádzajú screeningom Európskej komisie tak, aby sa dosiahla dôvera v slovenské skúšobne v čo najväčšom počte sektorov a aby certifikáciu a posudzovanie zhody mohli poskytovať slovenské kompetentné, v celej Európe a prostredníctvom dohôd MRA aj v celom svete uznané, autorizované osoby. PECA ako nástroj liberalizácie obchodu však nezaniká, naďalej bude uzatváraná s tretími krajinami, ktoré sa usilujú vstúpiť do EÚ.
Napríklad s plánovanou účinnosťou od 1. júla 2004 by mala vstúpiť PECA medzi EÚ 25 a Rumunskom v týchto oblastiach: 1. elektrická bezpečnosť (LVD),
2. elektromagnetická kompatibilita (EMC),
3. plynové spotrebiče (GA),
4. výťahy (Lifts),
5. hračky (Toys),
6. koncové rádiokomunikačné a telekomunikačné zariadenia (RTTE),
7. jednoduché tlakové nádoby (SPV),
8. váhy s neautomatickou činnosťou (NAWI),
9. stroje (Machinery).

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
19. december 2025 02:58