15.08.2016, 02:01

Nakupujete v zahraničí ? Čo treba vedieť o reklamáciách

Pokazil sa vám výrobok kúpený v cudzine a s reklamáciou ste u predajcu neuspeli. Váš prípad môže prevziať Európske spotrebiteľské centrum v SR. Lepšie však je už pri nákupe myslieť na servis.

Nakupujete v zahraničí ? Čo treba vedieť o reklamáciách
Zdroj: Dreamstime

Výhodná cena tovaru svetoznámej značky zláka mnohých k nákupu v zahraničí. Málokto však vtedy myslí na to, že aj takýto výrobok sa môže pokaziť, alebo mať nejakú vadu. Záručné podmienky sa neraz začínajú študovať až potom, keď je problém na svete a "šťastný" majiteľ zistí, že na Slovensku reklamáciu nevybaví.

"Spotrebiteľov musíme upozorniť, že pokiaľ si zakúpia tovar v predajni v Rakúsku, avšak reťazec má pobočku aj na Slovensku, neznamená to automaticky, že tovar môžu reklamovať aj v predajni u nás. Predávajúci toto robia len v rámci proklientského prístupu. Chladničku zakúpenú v kamennej predajni v Poľsku taktiež nie je možné reklamovať v autorizovanom servise na Slovensku, pokiaľ sa vo všeobecných obchodných podmienkach predávajúceho alebo výrobcu daného výrobku neuvádza niečo iné," pripomína Katarína Zalaiová, právnička Európskeho spotrebiteľského centra v SR.

Ak ste sa počas dovolenky v zahraničí rozhodli kúpiť niečo hodnotné,  mali by ste vedieť,  že reklamáciou sa rozumie uplatnenie zodpovednosti za vady výrobku u predávajúceho, teda v zahraničí. Zakúpením výrobku totiž vzniká spotrebiteľská kúpna zmluva medzi konkrétnym predávajúcim a spotrebiteľom. Z nej plynie predávajúcemu povinnosť v záručnej dobe zodpovedať za vady na predanej veci.

"Slovenský zákon o ochrane spotrebiteľa pripúšťa, že spotrebiteľ môže uplatniť reklamáciu v ktorejkoľvek prevádzkarni predávajúceho, v ktorej je prijatie reklamácie možné, alebo u určenej osoby. Určená osoba môže reklamáciu vybaviť iba odovzdaním opraveného výrobku, inak reklamáciu postúpi predávajúcemu na vybavenie. Určenou osobou je osoba oprávnená výrobcom na vykonávanie záručných opráv výrobku. Odporúčame spotrebiteľom, ktorí nakúpia na dovolenke napríklad elektroniku známych značiek, aby si v záručnom liste, alebo ešte pred zakúpením overili, či sú na Slovensku záručné servisy danej značky, kde si môžu uplatniť reklamáciu," radí dovolenkárom Zalaiová.

Dostupný záručný servis a doklady od výrobku

Podľa Európskeho spotrebiteľského centra by spotrebitelia mali venovať pozornosť ustanoveniam, ktoré sa týkajú záruky, záručného servisu. Je vždy lepšie mať „po ruke“ nejaký záručný servis, najmä keď ide o väčšie domáce spotrebiče, ako zasielať napr. kuchynský robot cez polovicu Európskej únie.

"Spotrebitelia väčšinou nemyslia na to, že sa tovar pokazí. Neskôr však na to zvyknú doplatiť, keďže iné krajiny môžu mať podmienky pri reklamácii upravené rôzne. Evidovali sme aj prípad, keď zákazník zasielal chladničku na reklamáciu mimo Slovenskej republiky. Tá bola zamietnutá, a navyše doplácal vyše sto eur na poštovnom. Na čo by spotrebitelia nemali zabúdať ani pri nákupoch v dovolenkových destináciách, je uschovávanie si všetkých dokladov k výrobku, k záruke a podobne v písomnej forme. Pri neskorších problémoch je dokazovanie ústnych dohôd ťažké, ide o prípady „slovo proti slovu“, kde bohužiaľ často ani inštitúcie na ochranu spotrebiteľa nevedia pomôcť, pretože nemajú žiaden rukolapný dôkaz," hovorí o skúsenostiach centra Zalaiová.

Európske spotrebiteľské centrum v SR

je členom siete európskych spotrebiteľských centier ECC-Net a v spolupráci s partnerským centrom v krajine obchodníka, odkiaľ slovenský spotrebiteľ nakúpil, vie pomôcť mimosúdnym riešením k zmierlivému vyriešeniu prípadu. Sieť ECC-Net je tvorená európskymi spotrebiteľskými centrami v členských štátoch európskej únie, na Islande a v Nórsku. Spotrebitelia sa teda môžu na slovenské centrum obrátiť s cieľom mimosúdneho riešenia prípadu, pokiaľ vznikol spor s obchodníkom majúcim sídlo v niektorom z týchto štátov. Podmienkou, aby centrum prijalo prípad je, že spotrebiteľ sa snažil vyriešiť daný spor individuálne, no bezúspešne. Musí to dokladovať aspoň predložením odoslaného listu, alebo e-mailovej komunikácie s predávajúcim.

"Najčastejšie sa na nás obracajú spotrebitelia v prípadoch, keď majú problémy s poskytovateľmi rekreačných, kultúrnych a športových služieb, v prípadoch problémov s predajcami oblečenia, obuvi, zariadenia domácnosti a takisto s dopravnými spoločnosťami. Na riešenie prijímame iba prípady s cezhraničným prvkom. Poskytujeme poradenstvo spotrebiteľom aj o otázkach slovenskej či európskej spotrebiteľskej legislatívy," vysvetľuje Zalaiová.

Európske spotrebiteľské centrum v SR tiež mimosúdne rieši prípady zahraničných spotrebiteľov, ktorí majú spor so slovenským predávajúcim či poskytovateľom služby. Venuje sa taktiež vzdelávacej činnosti v oblasti ochrany spotrebiteľa, pričom realizuje bezplatné semináre.
Problémy s predajcami tovarov a služieb v rámci Európskej únie vie pomôcť sieť spotrebiteľských centier, ale neexistuje žiadna podobná celosvetová organizácia. Svoje práva si spotrebiteľ mimo Európy musí hájiť sám.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.