StoryEditor

Požičanie auta na dovolenke sa môže zmeniť na nočnú moru. Pozrite sa, ako tomu predísť

26.10.2016, 00:34
Autor:
(duc)(duc)
Prenajímate si autá v zahraničí? Nakoniec vás to môže stáť oveľa viac, ako ste si pôvodne mysleli. HN pre vás pripravili rady, ako si vozidlo požičať bezpečne a neprísť o peniaze.

Pozrieť si ostrov, prípadne celú krajinu a neriešiť spôsob dopravy? Voľba je jasná. Čoraz viac Slovákov využíva po celom svete počas dovolenky služby autopožičovní. Samotné objednanie auta je ľahké a rýchle tak ako kúpa letenky.

Celý proces trvá minimum času, avšak nakoniec sa môže predražiť o stovky eur. Potvrdzujú to reálne zážitky čitateľov HN z posledných mesiacov.

„Malé peklo“ po prílete

Skupina šiestich mladých Slovákov si online pred dovolenkou v Španielsku zarezervovala 7-miestny van. Zvolili si renomovaného sprostredkovateľa a takisto pomerne známu sieť autopožičovní. „V sume, ktorá nám bola stiahnutá z karty, bolo, na prvý pohľad, úplne všetko. Vrátane najvyššej úrovne poistenia,“ hovorí Natália (celé meno máme v redakcii).

Po prílete do Alicante sa v stánku autopožičovne – ako hovorí mladá Slovenska – začalo „malé peklo“. „Zrazu sme zistili, že na týždeň prenájmu musíme zaplatiť približne 50 eur za každého človeka, ktorý bude chcieť auto šoférovať,“ hovorí. Poplatok odmietli. Avšak – boli donútení priplatiť si za to, že do zmluvy bude ako (jediný) vodič zapísaná iná osoba, ako tá, ktorá za prenájom platila svojou kreditnou kartou. „Kamarátka, ktorá auto rezervovala a platila, totiž vôbec nemá vodičák, celá situácia bola teda absurdná,“ sťažuje sa Natália s tým, že počas online rezervácie na nič podobné upozornení neboli.

Pracovníčka požičovne skupine Slovákov okrem toho vytrvalo ponúkala najrôznejšie ďalšie poistenia a príplatky. „Napriek tomu, že sme už vopred zaplatili za najvyššie, komplexné poistenie,“ vysvetľuje čitateľka.

Poistky odmietli. Avšak, museli zaplatiť ďalší – z ich pohľadu opäť absurdný – poplatok. „Účtovali nám service fee za to, že nám auto odovzdávajú s plnou nádržou. Bolo to 30 eur. K tomu ďalších 80 eur za plnú nádrž.“ Odmietnuť ju pritom nemohli, politika požičovne bola totiž výhradne „full to empty“. Teda, že auto dostávate natankované a vraciate ho s prázdnou nádržou. Tu sa to však nekončí.

„Ďalšou položkou bola dodatočná daň. Už ani neviem za čo,“ pokračuje slovenská dovolenkárka. A čerešničkou na torte vyššia záloha, s akou rátali. „Mali nám zablokovať 800 eur z kreditky, kaucia však nakoniec bola takmer o stovku viac.“

Dokopy museli Slováci v Alicante pred prevzatím auta doplatiť takmer 200 eur. Natália tvrdí, že v pobočke požičovne zďaleka neboli jediní s podobným problémom. „O sumách sme sa hádali takmer hodinu, vedľa nás zažíval to isté starší pár Britov. Pracovníčky sme sa pýtali, či je to bežná prax a koľkých turistov takto denne ,dostanú‘. Iba pokrčila plecami. Jednoznačne bola na problémy a nezhody absolútne zvyknutá, či dokonca školená.“

Prekvapenie po dovolenke

Ako ukazuje prvý prípad, svetové, ale aj menšie značky prenajímateľov vozidiel na vás číhajú už pred tým, ako si vôbec do auta sadnete.

Avšak, niektoré (aj) potom. Môže sa stať, že auto si pohodlne, bez úvodnej letiskovej scény, užívate napríklad 12 dní, vrátite ho a po potvrdení zamestnanca firmy ešte priamo na letisku odovzdávate kľúče. Zatiaľ čo prvý prípad Slovákov, ktorí sa cítili oklamaní, sa začal (a, našťastie, aj skončil) ešte pred prevzatím auta, druhý sa týka času po odovzdaní vozidla a po prílete späť domov.

 „Dva dni po tom, čo sme sa vrátili z našej dovolenky, nám spoločnosť strhla z kreditnej karty ďalšie poplatky. Až neskôr sme si uvedomili, že nám dal pracovník prenajímateľa podpísať na zmluve dodatočné služby, ktoré sme ani nechceli. Prízvukoval nám však, že žiadne platby, okrem tých rezervačných z internetovej objednávky, určite nebudeme platiť,“ sťažuje sa Tomáš Greha, ktorý dovolenkoval toto leto – vo Francúzsku.

Takéto prípady, žiaľ, nie sú ojedinelé. A ľudia ich neriešia, keďže ide o spory s cezhraničným prvkom, s takmer žiadnou možnosťou obrany.

Jednotná legislatíva nie je

„V prvom rade je potrebné uviesť, že na úrovni Európskej únie neexistuje spoločná právna úprava, ktorá by osobitne upravovala aspekty požičiavania áut jej občanmi v iných členských štátoch, ako sú štáty, ktorých sú občanmi,“ hovorí pre HN advokát Milan Ficek. Keďže špeciálna legislatíva neexistuje, uplatní sa podľa neho na tieto spory všeobecná právna úprava európskeho spotrebiteľského práva. Tá je obsiahnutá najmä v rôznych smerniciach.

Európska právna úprava ochrany spotrebiteľa ustanovuje napríklad povinnosť prenajímateľa áut úplne, jasne a zrozumiteľne informovať o všetkých dôležitých aspektoch uzatváranej zmluvy. Ak sa konečná cena skladá navyše z rôznych zložiek, je prenajímateľ povinný presne špecifikovať, čoho sa ktorá zložka ceny týka. „V prípade požičiavania áut to bude cena za samotný prenájom, poistenie či výpočet úhrady za spotrebované palivo,“ vysvetľuje advokát.

Nech vás informujú

Obchodník by vás taktiež mal informovať aj o všetkých nepovinných nákladoch, ktoré sú s poskytnutím danej služby – prenájmom áut spojené. V aplikačnej praxi môže ísť podľa Ficeka napríklad o prípad, keď si môže záujemca o prenájom vybrať ako nepovinnú službu poistenie nahrádzajúce poistenie s vyšším poistným krytím, než je základné poistné krytie. „Tieto doplnkové služby majú v praxi často osobitný význam, pretože ak si nájomca nezvolí tieto doplnkové služby a spôsobí nehodu, následne zodpovedá za škodu vo výške rozdielu medzi reálne spôsobenou škodou a poistným krytím, na ktoré auto poistil požičiavateľ,“ hovorí advokát.

Pozor treba dávať aj vtedy, ak je súčasťou zmluvy povinnosť nájomcu auta zložiť depozit. Tu sa zákazníkovi odporúča dôkladne nechať informovať o tom, na čo všetko môže prenajímateľ depozit použiť. Po tom, čo auto vrátite, dajte si vystaviť aj potvrdenie o tom, v akom stave ste vrátili vozidlo.

Nie všetko môžete reklamovať

Čo však robiť, ak peniaze už boli z karty stiahnuté? Pomôcť by mohli banky, ktoré vedia reklamovať každú platbu. Ficek však upozorňuje, že podľa podmienok kartových spoločností a slovenských bánk je možné spravidla reklamovať s úspechom len tri druhy finančných operácií.

Ide o transakcie, ktoré klient neurobil, transakcie, ktoré urobil raz a sú zaúčtované viackrát a transakcie, pri ktorých nebola poskytnutá žiadna služba či tovar. Nie je teda možné reklamovať platbu kartou napríklad v prípade, ak po uskutočnení platby nebol prenájom vozidla vôbec uskutočnený, alebo ak má poskytnutá služba či dodaný tovar rôzne chyby, ktoré nezodpovedajú dohode zo zmluvy. „V týchto prípadoch je nutné sa vždy obrátiť len na majiteľa autopožičovne a týchto prostriedkov sa domáhať od neho,“ hovorí advokát.

Rozdiel je teda napríklad medzi tým, ak si prenajímateľ áut zaúčtuje rôzne ďalšie poplatky a medzi tým, ak dôjde k chybe, týkajúcej sa priamo transakcie platby kartou. „Banka nie je súd a nemôže rozhodovať o tom, aké všetky služby, za akých podmienok a cenu boli poskytnuté spotrebiteľovi a či k zúčtovaniu ceny za danú službu došlo oprávnene alebo neoprávnene,“ tvrdí Ficek. V prípade tohto typu sporov medzi nájomcom a prenajímateľom je preto nutné obrátiť sa už len na súd. Spotrebiteľ je oprávnený podať žalobu na našom súde, aj keď je prenajímateľ zahraničnou spoločnosťou.

Pozor na poistenie

Ak ste sa pred dovolenkou poistili v cestovke, s najväčšou pravdepodobnosťou sa poistenie netýka aj požičaného vozidla v zahraničí. Poistenie zodpovednosti za škody, ktoré je súčasťou cestovného poistenia, sa totiž nevzťahuje na škody spôsobené prevádzkou dopravných prostriedkov, ktorú má poistený vypožičanú. „Takže škodu, ktorú dovolenkár spôsobí na požičanom vozidle, poisťovňa neuhradí. Škody na zdraví tretích osôb zaplatíme v prípade, ak nejde o škody, ktoré sa uplatňujú z povinného zmluvného poistenia,“ hovorí Zuzana Wagnerová z tlačového oddelenia poisťovne Kooperativa. 

Ako sa nenechať oklamať pri prenájme auta
  1. Rezervujte si auto radšej priamo cez stránku autopožičovne, nie cez sprostredkovateľskú firmu/portál.
  2. Spoľahnite sa na najväčšie svetové značky, ideálne na také, ktoré majú zastúpenie aj na Slovensku.
  3. Všetky podmienky rezervácie čítajte skutočne pozorne a vopred.
  4. Dávajte si obrovský pozor na to, čo pri preberaní auta podpisujete. Prečítajte si dôkladne každú položku zmluvy.
  5. Trvajte na písomnom potvrdení všetkého, vždy a všade.
  6.  Auto si po prevzatí dôkladne prezrite a odfoťte akékoľvek nedostatky či poškodenia.
  7. Všetky platby realizujte radšej kreditnou kartou, nie debetnou.

 

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
20. apríl 2024 03:36