23.12.2016, 10:35

Nákupné šialenstvo v e-shopoch. Pozrite sa, aký nárast obratu očakávajú

Vianoce sú pre obchodníkov hotovou žatvou. Vyše štvrtina e-shopov u nás v tomto čase dúfa v nárast obratu o 30 až 60 percent.

Na prilákanie zákazníkov e-shopy v tomto roku značne investovali. Viac než polovica z nich predovšetkým do marketingu a propagácie. Ukázal to prieskum Vianoce a e-shopy na Slovensku 2016.

Väčšina obchodníkov na internete očakáva, že ich obraty počas predvianočného obdobia narastú. Tri pätiny zástupcov e-shopov predpokladajú, že v tomto období sa im  mierne zvýši aj priemerná výška jedného nákupu. Pätina obchodníkov dokonca očakáva navýšenie ceny jedného nákupu o viac než pätinu. Odhalil to prieskum, ktorý urobila spoločnosť KPMG s agentúrou ui42.
„Vianoce sa tu stále ponímajú zväčša tradične. Mnohí si počas roka šetria, aby potešili svojich blízkych práve v tomto období. Nákladnejšie dary preto nie sú výnimkou, čo má vplyv na jednorazové navýšenie tržieb obchodníkov,” potvrdzuje manažérka marketingu a komunikácie KPMG na Slovensku Beata Dubeňová.

Výhoda oproti konkurencii

Za najväčšiu výhodu oproti konkurencii pokladajú e-shopy zákaznícky servis. Túto možnosť si v prieskume Vianoce a e-shopy zvolila takmer štvrtina respondentov. V prvej trojici sa umiestnili aj prehľadnosť a dizajn online obchodu a efektívny marketing.
Práve marketing a propagáciu vnímajú zástupcovia e-shopov ako najväčšiu položku z pohľadu investícií za uplynulý rok. V tomto duchu sa vyjadrilo bezmála 54 percent respondentov. Takmer tretina opýtaných investovala najviac do dizajnu a funkcionality svojho internetového obchodu.
„ Z našich skúseností vyplýva, že najefektívnejšie vynaložené prostriedky na propagáciu e-shopu je investícia do výkonnostného marketingu. Nákup na e-shope by však mal byť jednoduchý, “ vysvetľuje Martin Krupa, riaditeľ agentúry ui42, ktorá poskytuje služby a produkty potrebné pre firmy na rozbeh ich online podnikania.

Hlavné motivácie

Podľa prieskumu slovenské e-shopy vznikajú primárne z túžby majiteľov mať vlastné podnikanie. Vyjadrili sa tak štyria z desiatich opýtaných. Pre viac než pätinu respondentov bolo hlavnou motiváciou urobiť tradičný model e-shopu inak alebo lepšie než konkurencia. Zaujímavým zistením je, že Slováci a Slovenky nepreferujú túžbu dať sa na tento druh podnikania pre naháňanie ziskov či pre finančnú nezávislosť. Túto možnosť v prieskume označilo len necelých 10 percent opýtaných.

Vzorka respondentov

Prieskum Vianove a e-shopy na Slovensku sa uskutočnil formou online dotazníka v decembri 2016. Oslovilo sa viac ako 2 000 zástupcov internetových predajní na Slovensku, ktoré ponúkajú široké spektrum produktov i služieb. Medzi respondentmi boli tak zástupcovia etablovaných, ako aj začínajúcich e-shopov.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.