Existuje mnoho spôsobov ako znížiť spotrebu auta, obmedziť zaťaženie niektorých jeho častí, znížiť emisie a naopak, zvýšiť celkovú životnosť vozidla.
Ekonomická jazda môže byť pri dnešných cenách nezanedbateľným rozdielom na účte vodiča. "Správnou jazdou sa dá ušetriť až 25 percent nákladov na palivo a predĺžiť životnosť vozidiel. Keď si uvedomíme, že bežný vodič za palivo minie 70 až 120 eur mesačne, štvrtina z toho je potom suma, za ktorú sa oplatí šoférovať šetrne," hovorí Rudolf Staník zo spoločnosti AZ Car.
Prvým faktorom je rýchlosť. Napriek tomu, že to nemusí byť nutne pravidlom, väčšinou platí, že čím rýchlejšie automobil ide, tým väčší odpor vzniká a rovnako tak rastie spotreba paliva. Tento jav nastáva len pri rýchlosti vyššej ako približne 55 kilometrov za hodinu. Rast spotreby je však po dosiahnutí tejto rýchlosti exponenciálny – pri jazde na plný plyn je spotreba paliva o 100 percent vyššia než pri trojštvrťovom využití.
Ideálne pre spotrebu paliva je tiež udržiavanie konštantnej rýchlosti, pri silnej akcelerácii vzniká veľké množstvo energie, ktorá je následne v brzdách zbytočne premenená na teplo bez využitia. Preto je tiež jazda štýlom „štart-stop“ to najhoršie, čo možno v rámci šetrenia paliva urobiť.
"K udržaniu stálej rýchlosti a zvýšeniu komfortu z jazdy nám potom môže pomôcť tempomat, ktorý ale napriek všeobecnému presvedčeniu nie je výhodný za každých okolností. Profitovať z neho môžeme na rovinkách a diaľniciach, pri jazde do kopca je však jeho činnosť značne kontraproduktívna a mali by sme ho vtedy vypínať," radí Jindřich Krejčí, riaditeľ ProfiAuto pre Českú republiku a Slovensko.
Pri spomaľovaní a zrýchľovaní je nutné dbať na plynulosť, prudká akcelerácia nielen spotrebováva nadbytočné množstvo paliva, ale obzvlášť pri nedostatočne zahriatom motore môže spôsobiť nežiaduce poškodenie. U vozidiel s motormi so vstrekovaním, je potom ideálne tzv. brzdenie motorom. Po včasnom uvoľnení plynového pedálu sa zastaví prívod paliva do motora. Pomocou tejto metódy sa ušetria nielen pohonné hmoty, ale aj emisie a hlavne brzdy.
Pri radení platí jednoduchý princíp – čím vyššie otáčky, tým vyššie trenie i spotreba a zároveň čím vyšší rýchlostný stupeň, tým nižšia spotreba. Šikovný vodič by sa teda mal snažiť preradiť čo možno najskôr, špeciálne na dvojku je ideálne preradiť ihneď po rozjazde. Ďalším prvkom je bezpodmienečne hmotnosť. S každými 100 kilogramami rastie spotreba o približne liter na sto kilometrov. Rovnako tak nie je dobré podceňovať aerodynamiku, prázdny strešný nosič, otvorené bočné okienko alebo doplnkový spojler. To všetko zvyšuje spotrebu rámcovo až o 10 percent.
Nezanedbateľný vplyv na spotrebu má výbava vozidla, najmä klimatizácia a kúrenie. Spolu s rádiom a svetlami môžu zvýšiť spotrebu o liter, v niektorých prípadoch až o dva litre na sto kilometrov.
Mnohí vodiči zanedbávajú najmä výber vhodných pneumatík a ich údržbu. Nielen ich kvalita, ale i správne nahustenie umožňuje pokles odporu, ktorý vzniká pri jazde. Tým sa zniižuje spotrebu paliva. Rozpätie ideálneho nahustenia je určené výrobcom podľa zaťaženia vozidla. Pre minimalizáciu spotreby je ideálne držať sa na hornej hranici daného rozpätia.
Aj kvalitné palivo a olej so správnou viskozitou sú podstatnou zložkou. Stoja o niečo viac, vďaka kvalitnému palivu možno výrazne zvýšiť dĺžku dojazdu a hlavne je spolu s olejom nevyhnutnou súčasťou starostlivosti o auto.
Jedným zo všeobecne rozšírených zlozvykov je taktiež udržiavanie motora v behu počas státia na mieste. "Pokiaľ stojíte na mieste dlhšie ako približne 45 sekúnd, je lepšie motor vypnúť," uzatvára Krejčí.